Aktualizacja: 22.02.2025 05:52 Publikacja: 13.11.2022 18:09
Eksperci wskazują, że ogromną rolę w popularyzacji roweru jako regularnego środka transportu pełni dobra infrastruktura
Foto: Napoleon Bryl
25 października w Centrum Olimpijskim w Warszawie odbył się pierwszy szczyt rowerowy Polish Bicycle Summit, będący ukoronowaniem akcji społecznej zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą Życie Regionów” – „Rowerem przez Polskę”. W jej ramach, od 23 maja bieżącego roku, na łamach „Rzeczpospolitej” oraz w serwisie regiony.rp.pl eksperci i entuzjaści kolarstwa prowadzili dyskusje o polityce transportowej miast i regionów, w tym polityce rowerowej, która w ostatnim czasie zyskuje na znaczeniu.
W ramach szczytu odbył się między innymi panel „Polityka transportowa miast i regionów, w tym polityka rowerowa. Gdzie jesteśmy?”, w którym udział wzięli przedstawiciele władz jednostek samorządu terytorialnego oraz działacze organizacji społecznych. W dyskusji wystąpili: Tomasz Dobrowolski, pełnomocnik rowerowy prezydenta „Rowerowa stolica Polski” – Bydgoszcz; Arkadiusz Ptak, burmistrz Pleszewa; Franciszek Sterczewski, poseł na Sejm RP; Karol Kieliszek, kierownik referatu ds. mobilności aktywne Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością Urzędu Miasta Lublin; Wiesław Bełz, prezes stowarzyszenia Rowerowe Katowice; Milan Rzepkowski, przedstawiciel województwa warmińsko-mazurskiego, zespół ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków RP, oraz Marcin Dworak, pełnomocnik GZM ds. nowej mobilności.
Rower jako codzienny środek transportu, inwestycje w infrastrukturę i kampanie edukacyjne – to główne tematy debaty podczas wrześniowego Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi.
Jak włączyć rower do turystyki i rekreacji, wykorzystywać jego potencjał w regionach, a także jak integrować społeczność wokół rowerowych inicjatyw – o tym, między innymi, dyskutowali goście Polish Bicycle Summit.
Integralną częścią wydarzenia z 17 kwietnia w Centrum Olimpijskim w Warszawie były debaty poświęcone wymianie wiedzy i najlepszych praktyk oraz ich wpływu na rozwój infrastruktury rowerowej w Polsce i innych krajach.
Jak doprowadzić do wspólnych działań samorządowców i rowerowych entuzjastów? Odpowiedź przynoszą obrady II Forum Rowerowego na Warmii i Mazurach, w którym wzięli udział pasjonaci jazdy rowerem oraz samorządowcy, dzięki którym powstają trasy rowerowe.
W Polsce rowerowa rewolucja nabiera rozpędu, ale są kraje, w których dokonała się już dawno.
Najbliższe wybory prezydenckie mogą dla dużej grupy samorządowców mieć decydujące znaczenie. Chodzi o jeden z najważniejszych postulatów ustrojowych.
Biegnąca nowym śladem droga ekspresowa S1 pozwoli bez korków dojechać do miejscowości Podbeskidzia.
Samorządy walczą z zadłużeniem, wzrostem kosztów utrzymania i wzrostem kosztów bieżących, a jednocześnie stoją przed koniecznością realizacji projektów inwestycyjnych – mówi Agata Wojda, prezydentka Kielc.
Muzea i galerie sztuki, choć skupiają się na prezentowaniu ekspozycji, to organizują koncerty, festiwale, zajęcia edukacyjne dla dzieci. Robią to w dużych miastach i malutkich miejscowościach.
Warszawa zwiększy wydatki na kulturę i zabytki o 11 proc., zaś Toruń o ponad 33 proc. Kraków utrzyma je na dotychczasowym poziomie.
Trzeba powtórzyć przetarg dotyczący ostatniego odcinka drogi wodnej do portu w Elblągu. Przekop za 2 mld zł wciąż pozostaje tylko kosztowną atrakcją turystyczną.
Luty na najważniejszych polskich scenach będzie obfitował w premiery, m.in. „Wiśniowego sadu”, „Ulissesa”, „Strasznego dworu” i „Potopu”.
Port Morski Police budzi zainteresowanie branży offshore – mówi nam Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas