Uczestnicy pierwszej z debat skupili się na omówieniu tego, w jaki sposób rower staje się częścią zrównoważonego transportu w innych krajach.
Wprowadzeniem do dyskusji było wystąpienie Nilsa Steinhäusera, przedstawiciela Dutch Cycling Embassy. W swojej prezentacji podkreślił on te momenty, które w historii rozwoju infrastruktury rowerowej w Niderlandach okazały się najważniejsze. Poczynając od pierwszych nieudanych prób budowy ścieżek rowerowych, które były zbyt wąskie i nieadekwatnie zintegrowane z istniejącą siecią dróg, Steinhäuser przedstawił, jak te wczesne błędy, np. brak odpowiedniego szkolenia kierowców do interakcji z rowerzystami czy opór społeczny, ostatecznie doprowadziły do zmiany podejścia w planowaniu miejskim. Zwrócił przy tym uwagę na lekcje wyniesione z tych doświadczeń, wskazując, jak ważne jest myślenie o sieci rowerowej jako całości, a nie tylko o pojedynczych ścieżkach, które mają się gdzieś przecinać. Bezpieczna i spójna infrastruktura rowerowa wymaga szczegółowego planowania, w tym odpowiedniego projektowania skrzyżowań i integracji z innymi formami transportu.
Czytaj więcej
Już po raz czwarty spotkaliśmy się na Polish Bicycle Summit. Temat pozostaje niezmienny: jak sprawić, by Polska stała się krajem dla każdego rowerzysty.
Steinhäuser podkreślił rolę polityki miejskiej i współpracy publiczno-prywatnej w rozwoju rowerowej infrastruktury. Jako przykład podał takie planowanie miejskie, które ogranicza przestrzeń dla samochodów, a zwiększa bezpieczeństwo i przepustowość dróg dla rowerzystów. Zwrócił tu także uwagę na integrację rowerów z innymi środkami transportu publicznego, co w Niderlandach przesądziło o rowerowym sukcesie. Rower stał się alternatywą dla samochodów oraz integralną częścią holenderskiego krajobrazu transportowego.
Jak w Holandii udało się stworzyć ekosystem zrównoważonego transportu
Prowadzący dyskusję Marcin Piasecki – dyrektor zarządzający „Rzeczpospolitej” – wykorzystując doświadczenia Holandii jako punkt wyjścia do dalszej dyskusji, zapytał uczestników, jak w ich krajach udało się włączyć rower w ekosystem zrównoważonego transportu. Daphne Bergsma, ambasador Królestwa Niderlandów w Polsce, podzieliła się osobistym doświadczeniem: z rowerem dorastała od najmłodszych lat, stanowił on naturalną część życia. Zarysowała obraz Holandii jako kraju, który skutecznie wkomponował rowery w codzienną miejską mobilność.