II Forum Rowerowe: spotkanie rowerzystów, samorządowców, blogerów i planistów

Jak doprowadzić do wspólnych działań samorządowców i rowerowych entuzjastów? Odpowiedź przynoszą obrady II Forum Rowerowego na Warmii i Mazurach, w którym wzięli udział pasjonaci jazdy rowerem oraz samorządowcy, dzięki którym powstają trasy rowerowe.

Publikacja: 15.06.2023 11:57

Uczestnicy debaty podkreślali m.in., że rower to doskonałe narzędzie poznawania świata

Uczestnicy debaty podkreślali m.in., że rower to doskonałe narzędzie poznawania świata

Foto: Natalia Zielińska

Jolanta Piotrowska, członkini zarządu województwa warmińsko-mazurskiego podkreśliła, że II Forum Rowerowe na Warmii i Mazurach, które odbyło się 2-3 czerwca w Wilkasach, ma m.in. „zachęcić organizatorów turystyki i samorządy do tego, żeby tworzyć dobre warunki dla turystyki rowerowej i dojazdów do pracy”. - Rower to świetny sposób na spędzanie czasu. Pokazujemy przykłady z polski i dzielimy się dobrymi praktykami. Jest to też okazja do tego, żeby pokazać co już zostało zrobione i porozmawiać o dalszych planach. Dzisiaj jest moda na jeżdżenie rowerem - wiele osób kupuje rowery i chce aktywnie spędzać czas – stwierdziła Piotrowska. 

Podczas imprezy odbyło wiele różnorodnych paneli poświęconych turystyce rowerowej, np. dyskusja o tym "Jak uszczęśliwić rowerzystę?", w którym poszukiwano odpowiedzi na pytanie czego rowerzysta najbardziej potrzebuje. Prelegenci zastanawiali się także co jest najważniejsze w jeździe na rowerze. Wszyscy zgodzili się, że „kluczowe są emocje, które wzbudzają w nas euforię podczas jazdy rowerem, bo to o nich pamiętamy. A także to to co zostaje z trasy, czyli spotkani ludzie i miejsca”.

Czytaj więcej

Piotr Kryszewski: Miasto z rowerowym klimatem

W Debacie Rowerowej wzięli udział samorządowcy, aktywiści i eksperci: Jolanta Piotrowska, członek zarządu województwa warmińsko-mazurskiego, Tomasz Manterys, naczelnik wydziału Rozwoju Sieci Tras Rowerowych Zarządu Dróg rowerowych w Krakowie, Agnieszka Kombel-Gawlik, dyrektorka biura zarządu stowarzyszenia WJM 2020, Szymon Nitka, promotor turystki rowerowej i autor rowerowego bloga podróżniczego „Znajkraj” i Przemysław Lenart, ekspert w zakresie trendów rowerowych w turystyce. Rozmowę prowadziła Hanna Wawrowska, szefowa „Życia Regionów” w Rzeczpospolitej.   

Rower to doskonałe narzędzie poznawania świata

Szymon Nitka, promotor turystyki mówił o zaletach europejskich szlaków rowerowych. Stwierdził on, że  „w Europie jest przynajmniej kilkanaście bardzo dobrze zorganizowanych szlaków rowerowych, na których można spędzić rowerowy urlop”.

- Najpopularniejszymi są szlaki nadrzeczne - chociażby nad Łabą, Dunajem, Drawą (w Austrii), Renem, Mozelą czy Loarą, wzdłuż których można podróżować rowerem codziennie zmieniając miejsce noclegu. Wokół tych najlepiej zorganizowanych funkcjonuje sprawna kolej, która wspiera rowerzystę podczas wyprawy, a na koniec pozwala na powrót także do samochodu pozostawionego na początku szlaku. Większość z rozwiniętych rowerowo krajów w Europie posiada swoje sieci miejsc przyjaznych rowerzystom, które oferują noclegi i usługi skrojone pod potrzeby turystów rowerowych –  przekonywał Nitka.

Podkreślił, że „rower to doskonałe narzędzie poznawania świata”. - Podróżując rowerem mamy świat na wyciągnięcie ręki, możemy go dotknąć, poczuć, usłyszeć, podczas gdy w podróży samochodem, samolotem czy nawet pociągiem jesteśmy zawsze oddzielenie od świata szybą. Jadąc rowerem możemy pozdrowić mieszkańca mijanej miejscowości lub być pozdrowionym przez niego. W każdej chwili możemy zatrzymać się i zachwycić mijanym miejscem. A tym najbardziej przyjaznym i najbardziej przystępnym sposobem uprawiania turystyki rowerowej jest jazda po przygotowanych szlakach rowerowych. Na tych najlepszych z nich można korzystać ze specjalnych miejsc noclegowych dla rowerzystów, serwisów rowerowych czy nawet pociągów, dostosowanych do potrzeb rowerzystów – wyjaśnił propagator turystyki rowerowej.

Mazurska Pętla Rowerowa - innowacyjna inwestycja rowerowa

Spotkanie było także okazją do inauguracji Mazurskiej Pętli Rowerowej, która jest jednym z najbardziej innowacyjnych inwestycji tego typu. Długość trasy to aż 300 kilometrów malowniczej trasy znajdującej się na Szlaku Wielkich Jezior. Koszt budowy wynosił  81,5 milionów, z czego 47,1 miliona pokryło dofinansowanie unijne. Dodatkowym atutem Mazurskiej Pętli Rowerowej jest to, że został ona połączona na północy z Wschodnim Szlakiem Green Velo, najdłuższą tego rodzaju trasą w Polsce. Przejażdżka nowa trasą jest też okazją do zwiedzenia unikatowego zabytku – XIX-wiecznej Twierdzy Boyen, wokół której położone są szlaki rowerowe. Piotrowska wymieniła wiele innych zalet nowej trasy.

– Podczas forum mogliśmy przybliżyć to jak wygląda Mazurską Pętla Rowerowa. Jest to inwestycja którą cały czas ulepszamy, ale jest już dostępna dla rowerzystów. Mieliśmy okazję opowiedzieć o jej walorach i podyskutować z ekspertami nad rozwiązaniami, które przyjęliśmy. Kończymy główną część inwestycyjną, ale przed nami kolejne wyzwania i trasy – zaznaczyła członkini zarządu województwa warmińsko-mazurskiego.

Czytaj więcej

Miasta szukają sposobu na dopłaty do zakupu elektrycznych rowerów

Agnieszka Kombel-Gawlik, dyrektorka biura zarządu Stowarzyszenia WJM 2020, podkreśliła, że „Mazurska Pętla Rowerowa jest nową atrakcją turystyczną, która pozwoli wydłużyć sezon wypoczynkowy na Mazurach”. - Tym samym pozwoli na dłuższe oferowanie usług turystycznych lokalnym przedsiębiorcom – restauracjom, hotelom czy agroturystykom. Co istotne, budowana infrastruktura w trakcie i po sezonie jest wykorzystywana przez mieszkańców Mazur. Korzystają z niej jadący rowerem do szkoły, pracy, rodziny, znajomych czy sklepu  - wyjaśniła Kombel-Gawlik.

Zauważalny wzrost zainteresowania turystyką rowerową

A jak zadbać o utrzymanie turystki i szlaków rowerowych? Na to pytanie odpowiedział Tomasz Manterys, Naczelnik Wydziału Rozwoju Sieci Tras Rowerowych (DI-5). Który stwierdził, że „dobrze zaprojektowana (zgodnie ze standardami tras EuroVelo) i wykonana infrastruktura nie wymaga ponoszenia dużych nakładów na jej utrzymanie”. Jego zdaniem, „najważniejszym elementem rozwoju układu tras rowerowych jest stosowanie czytelnego i spójnego oznakowania tras głównych oraz tras uzupełniających stanowiących dojazd do atrakcji turystycznych”.

- Jedynym zauważalnym przez nas problemem z utrzymaniem powstałej infrastruktury są akty wandalizmu i dewastacja Miejsc Obsługi Rowerzystów (tzw. MORów). Miejsca takie są lokalizowane w miejscu, gdzie rowerzyści w ciszy i spokoju mogę odpocząć i zregenerować siły przed dalsza podróżą co jednak powoduje iż nie ma możliwości ciągłego nadzoru nad zachowaniem osób korzystających z takiego miejsca w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem – podkreślił Manterys.

Naczelnik Wydziału Rozwoju Sieci Tras Rowerowych (DI-5) zauważył także, że mamy do czynienia z ”zauważalnym wzrostem zainteresowania turystyką rowerową - w tym długodystansową”.

– Dlatego, zasadnym jest wprowadzenie Krajowej Strategii Rozwojowej, która wskaże kierunek rozwoju infrastruktury rowerowej na terenie całej Polski. Powstające trasy rowerowe powinny mieć spójny i zrozumiały dla rowerzystów sposób oznakowania i zachowywać ciągłość pomiędzy województwami, co umożliwi prowadzenie długodystansowej turystyki rowerowej. Powyższe wymaga również aby powstawała infrastruktura towarzysząca taka jak miejsca odpoczynku rowerzystów, miejsca noclegowe, obiekty gastronomiczne na trasie które zaspokoją wszystkie potrzeby turystów rowerowych   Strategia taka powinna również wskazywać na działania umożliwiające wykorzystanie roweru w polityce zrównoważonego transportu na terenie miast i wokół nich na przykład  poprzez budowę parkingów bike&ride. Dzięki powyższym działaniom rower będzie traktowany jako przyjazny środowisku a także wygodny sposób podróżowania na co dzień jak i forma aktywnego wypoczynku i spędzania wolnego czasu  - uważa Manterys.

Warto inwestować w infrastrukturę rowerową

Zdaniem Przemysława Lenarta, eksperta w zakresie trendów rowerowych w turystyce, „turystyka rowerowa rozwija się prężnie”.  - Wraz z tym idzie moda na dbałość o swój dobrostan. Modne stały się także rowerowe wypady w ciekawe zakątki naszego kraju, które dzięki temu zyskały na wartości – stwierdził Lenart

Burmistrz Giżycka, Wojciech Iwaszkiewicz mówił także o tym jak ważna dla regionu i miasta jest odpowiednia infrastruktura rowerowa i jazda na rowerze. Dlatego że „jazda rowerem wpisuje się w filozofię zdrowego życia i dbania o naturę”. – To wydarzenie utwierdziło mnie w przekonaniu, że warto inwestować w infrastrukturę rowerową. Dowiedziałem się również, że województwo warmińsko-mazurskie nie jest w ogonie Polski, jeżeli chodzi o trasy rowerowe – stwierdził Iwaszkiewicz.

II Forum Rowerowe umożliwiło też spotkanie praktyków jazdy na rowerze, blogerów rowerowych, samorządowców i planistów ścieżek rowerowych. Piotrowska przyznała, że „samorządowcy nie zjedli wszystkich rozumów i okazja do konfrontacji z osobami, które na co dzień korzystają z rowerów i ścieżek rowerowych była bardzo cennym doświadczeniem”.

Debaty
Rowerem przez świat. Rowerowa rewolucja trwa
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Debaty
Polish Bicycle Summit: Różne strony świata, wspólna sprawa
Debaty
Specustawa o budowie dróg rowerowych w centrum uwagi
Debaty
Rower środkiem transportu
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Debaty
Polish Bicycle Summit: Rower środkiem transportu