Więcej nowych tramwajów. Są z Polski, ale i z Turcji

Na olsztyńskie tory tramwajowe wyruszyły dwa nowe pojazdy wyprodukowane w Turcji. Na nowe składy czeka też Wrocław czy Grudziądz.

Publikacja: 24.06.2021 15:25

Miasta wymieniają stary tabor tramwajowy. Będzie szybciej, ciszej i wygodniej.

Miasta wymieniają stary tabor tramwajowy. Będzie szybciej, ciszej i wygodniej.

Foto: AdobeStock

– Nowoczesny transport to na pewno przyszłość i szansa na przezwyciężenie problemów transportowych miast. My już inwestujemy w takie rozwiązania – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Koronawirus opóźnił dostawy

Nowe tramwaje dla stolicy Warmii i Mazur wyprodukowała turecka firma Durmazlar. Pojazdy powstaną na bazie już kursujących od lat w tym kraju (m.in. w Stambule, czy Samsun) pojazdów Panorama. Do Olsztyna dotarło już pięć z zamówionych 12 tramwajów.  Dwa z nich przeszły w pełni proces homologacji, dlatego wyjechały już na ulice miasta.

""

regiony.rp.pl

Nowe tramwaje pomalowano na takie same kolory – limonkowo-szare, jak pozostałe pojazdy komunikacji miejskiej w Olsztynie. Urzędnicy umowę na budowę nowych tramwajów dla Olsztyna podpisali w połowie lipca 2018 roku. Ale ich dostarczenie opóźniła pandemia. Składy z Turcji są transportowane promami do Włoch, a stamtąd na lawecie przez Włochy, Austrię i Niemcy jadą do Olsztyna.

– Taki wybór trasy jest konieczny ze względu na rozmiary ładunku, jaki znajduje się na specjalistycznej lawecie. Czas dostawy pojazdu to aż dwa tygodnie. Tramwaje można wieźć jedynie w nocy – podaje olsztyński ratusz.

CZYTAJ TAKŻE: Tramwaje wyłącznie niskopodłogowe? W tym mieście się udało

Pojazdy produkowane dla Olsztyna są niskopodłogowe, dwukierunkowe. Są dłuższe od Solarisów Tramino – mają 32,5 metra długości, tak jak obecne 2,5 metra szerokości oraz mieszczą 208 pasażerów, z czego 38 na miejscach siedzących (do tego cztery składane).

Drzwi za kabinami motorniczego są jednoskrzydłowe, natomiast pozostałe cztery pary – dwuskrzydłowe, jak w obecnie użytkowanych przez nas pojazdach.

W tej chwili do Olsztyna dotarło pięć z 12 zamówionych tramwajów Durmazlara. Kolejny powinien dojechać już w ten weekend. Wartość całego zamówienia to 206 mln zł.

We Wrocławiu rozszerzyli zamówienie

Nie tylko Olszyn inwestuje w nowe składy tramwajowe. W trzecim kwartale tego roku do Wrocławia dotrze pierwsza partia z 41 nowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma firmy Modertrans.

MPK Wrocław podpisał umowę z Modertransem we wrześniu 2020 roku Opiewała ona na 25 tramwajów za blisko 205 mln zł, czyli 8,2 mln zł za sztukę, ale w marcu kontrakt rozszerzono o kolejne 21 pojazdów. W sumie wrocławskie MPK zakupi 46 składów za kwotę niemal 380 mln zł.

– To nowoczesne tramwaje, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, nowoczesny w designie, z dosyć kosmicznymi kształtami. Zamierzamy rozszerzyć kontrakt o kolejne 21 tramwajów. Nowe Gammy będą miały wózki skrętne, klimatyzację, będą w pełni niskopodłogowe. Te tramwaje obsłużą przede wszystkim nowe torowiska – przez Popowice czy na Nowy Dwór, które powstają za ponad pół mld zł – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Wszystkie zamówione pojazdy mają trafić do wrocławskiego MPK do połowy 2024 roku.

Krzysztof Balawejder, prezes wrocławskiego MPK zapowiada już, że przewoźnik zamierza jeszcze w tym roku ogłosić k kolejny przetarg tramwajowy.

– Czekamy co wyjdzie z Krajowego Planu Odbudowy – dodaje prezes Balawejder.

Powtarzane przetargi w Grudziądzu

Na cztery nowe składy czeka też Grudziądz. – Według zapewnień producenta tramwaje będą gotowe na przełomie grudnia 2021/stycznia 2022. Po ich wyprodukowaniu zostaną przywiezione do Grudziądza. Tu muszą przejść proces badań technicznych przed dopuszczeniem do ruchu – opowiada Karol Piernicki, rzecznik prasowy prezydenta miasta.

Dopiero przy trzecim podejściu, w lutym miastu udało się wybrać producenta. Grudziądz, tak jak poprzednio, otrzymał ofertę od Modertransu. Miasto musiało wyłożyć więcej pieniędzy, bo poznańska firma w przetargu na ponownie oferta przekroczyła szacunki zamawiającego. Firma żądała 23,3 mln zł, a miasto oferowało – 22,7 mln zł.

Podkreśla, że jeżeli nie będzie ograniczeń związanych ze spodziewaną kolejną odsłoną epidemii koronawirusa, to nowe tramwaje powinny uzyskać badania i dopuszczenia pod koniec pierwszego kwartału 2022 przyszłego roku. A do ruchu mogą zostać skierowane w drugim kwartale.

– W zakres dostawy tramwajów wchodzi również dostawa specjalistycznego pojazdu ratunkowego do wkolejania wagonów i ich ewakuacji – zauważa Karol Piernicki.

Zgodnie z umową podpisaną 25 marca wykonawca zobowiązał się do dostarczenia tych wozów do 30 czerwca 2022, jednak może to nastąpić wcześniej. Po załatwieniu wszystkich formalności i krótkich jazdach próbnych tramwaje zaczną wozić mieszkańców miasta.

Na razie nie wiadomo czy Grudziądz w najbliższych miesiącach zdecyduje się na kolejne zakupy.

– Wszystko zależy od kondycji finansowej miasta i unijnej puli pieniędzy. Na pewno do wykonania są fragmenty linii od al. 23 Stycznia do Dworcowej. W planach była linia do osiedla Mniszek oraz przez Dworcową do okolic ulicy Lipowej, jednak realizacja tych inwestycji uzależniona jest od podanych wyżej warunków – przyznaje Karol Piernicki.

– Nowoczesny transport to na pewno przyszłość i szansa na przezwyciężenie problemów transportowych miast. My już inwestujemy w takie rozwiązania – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Koronawirus opóźnił dostawy

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego