Szklane fantazje artystów

W Muzeum Karkonoskim można zobaczyć poplenerową wystawę prezentującą szkło artystyczne.

Publikacja: 26.11.2018 10:00

Unikatowe prace ze szkła powstały podczas letnich Dolnośląskich Warsztatów Szkła Artystycznego Eksperyment e-Glass Festival 2018 w Szklarskiej Porębie. To cykliczny projekt organizowany od 2008 roku przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Jego uczestnikami tradycyjnie są artyści, designerzy i studenci z ASP – z Polski, Czech i Słowacji.

Przeważają artyści związani z Wydziałem Ceramiki i Szkła na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, z którego pochodzą twórcy o międzynarodowej sławie.

Warsztaty odbywały się w Leśnej Hucie (Szklarska Poręba), w Hucie Szkła Kryształowego Julia (Piechowice), na terenie dawnej Huty Karlsthal – Stacji Turystycznej ORLE (Szklarska Poręba-Jakuszyce). A także w Czechach – w Hucie Szkła Martin Štefánek w Desnej.

Teren Karkonoszy i Dolnego Śląska słynie z hutnictwa szkła. Jest to więc doskonałe miejsce na warsztaty, podczas których innowacyjne pomysły i techniki konfrontuje się z tradycyjnymi, nieraz odchodzącymi już w niepamięć technologiami. Organizuje się podczas nich pokazy dmuchania szkła przy użyciu tzw. pieca plenerowego, formowania szkła na palniku gazowym oraz technik witrażowych. Artyści mają możliwość eksperymentowania i realizacji nowych unikatowych lub użytkowych projektów.

– Szkło jest nieprzewidywalne, wymaga umiejętności kompromisu między projektem, wyobraźnią a możliwościami technicznymi, i nieraz szybkiej zmiany decyzji – mówi nam Mariusz Łabiński, wykładowca wrocławskiej ASP i uczestnik warsztatów. Efektem jego najnowszych eksperymentów jest instalacja z czarnego, nieprzejrzystego szkła, prezentowana na dziedzińcu Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze.

Pomysłów na szkło artystyczne jest tyle, ile artystycznych osobowości. Każdy z uczestników pleneru miał pełną swobodę w realizacji własnego projektu. Czasem ich prace przypominają szklane rzeźby, jak np. „Ofelia” Aleksandry Stencel z czystego przejrzystego szkła. Obiekt na pół abstrakcyjny, a zarazem jakby kryjący profil kobiety – tonącej Ofelii.

Z kolei Patrik Illo ze Słowacji zaprojektował paraużytkowe designerskie obiekty, które mogą być dekoracją stołu, a Igor Wójcik zestaw kolorowych kieliszków, wykonanych przy zastosowaniu starych technik. Nawet przedmioty użytkowe to zawsze wyjątkowe dzieła autorskie, jak np. wyrafinowany zestaw szklanych naczyń Emilii Marcjasz.

Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze ma bardzo bogatą stałą kolekcję szkła artystycznego: historycznego i współczesnego. Można w nim obejrzeć barokowe szkła z Kotliny Jeleniogórskiej, z czasów klasycyzmu (m.in. z widokami Karkonoszy i Cieplic), klasycyzujące, XIX-wieczne europejskie i dolnośląskie i niezwykle dekoracyjne secesyjne. Sa też szkła francuskie czołowych wytwórni tego czasu: Nancy, Galle, Daum, Legras i Agry Russeau, a obok nich pochodzące ze Szklarskiej Poręby i Piechowic.

W zbiorach unikatowego polskiego szkło współczesnego są prace wybitnych twórców: Henryka Albina Tomaszewskiego, Władysława Zycha, Ludwika Kiczury, Jana Owsiewskiego, Witolda Turkiewicza, Czesława Zubera, Zbigniewa Horbowego, Reginy i Aleksandra Puchałów oraz Stanisława i Pawła Borowskich, a także reprezentantów młodszych generacji.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej