Lotnisko w Gliwicach otworzy się na biznes

Gliwickie lotnisko, dotąd o charakterze sportowym, będzie mogło obsługiwać loty biznesowe czy tzw. mały ruch cargo.

Publikacja: 27.09.2018 18:00

Lotnisko w Gliwicach

Lotnisko w Gliwicach

Foto: UMGliwice/M.Baranowski

Lotnisko zyska m.in. utwardzoną drogę startową, drogę kołowania oraz płytę postojową. Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju wybrała już wykonawcę prac, który ma zrealizować tę inwestycję do końca przyszłego roku.

Modernizacja lotniska jest finansowana przez Miasto Gliwice, a realizowana przez miejską spółkę – Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR). Od dłuższego czasu poszukiwała ona wykonawcy prac.

– Rynek budowlany jest trudny w tym roku, ceny robót poważnie wzrosły. Do pierwszego przetargu nikt się nie zgłosił. Postępowanie udało się rozstrzygnąć dopiero na początku września. Niestety w stosunku do założonego budżetu koszty są większe o 10 mln zł – poinformował Bogdan Traczyk.

W celu realizacji inwestycji Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju porozumiała się ze swoim głównym udziałowcem, Miastem Gliwice.

– Część środków wyasygnujemy z własnej kasy, a część będzie podwyższeniem kapitału zakładowego GAPR w przyszłym roku. W związku z tym podpisujemy umowę z wykonawcą i przystępujemy do realizacji inwestycji – zapowiedział prezes GAPR.

Modernizacja lotniska dysponującego obecnie trawiastymi pasami startowymi zakłada m.in. budowę utwardzonej drogi startowej o długości 900 m, drogi kołowania, płyty postojowej i kontenerowej stacji paliw, a także wybudowanie parkingów i dróg dojazdowych. Inwestycja ma potrwać do końca przyszłego roku. W 2017 r. samorząd podwyższył pod kątem tego przedsięwzięcia kapitał zakładowy GAPR o ok. 8 mln zł, a do końca kwietnia przekazał Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju kolejne 9 mln zł. Przed rokiem GAPR otrzymał też aportem miejskie grunty o powierzchni ok. 42 ha, wchodzące w skład lotniska (kupione od Aeroklubu Gliwickiego), a przeznaczone na jego rozbudowę.

– Lotnisko w wyniku tego ma dwóch właścicieli, ale jednego zarządzającego – GAPR. Dzięki temu możemy śmiało inwestować w południowej części lotniska, ponieważ inwestujemy we własny teren – podkreślił Bogdan Traczyk.

Po modernizacji obiekt ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji, pozwalający na wykorzystywania go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo. Zgodnie z planami miasta ma to być port lotniczy, z którego będą korzystali np. związani z nim inwestorzy, których zakłady znajdują się np. w gliwickiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

– W północno-wschodniej części lotniska mamy jeszcze niewielkie tereny inwestycyjne, na które są już chętni. Między innymi Politechnika Śląska wygrała przetarg na zakup dwóch działek i wchodzi intensywnie w lotnictwo, uruchamiając tam swoje centrum szkoleniowe. Mamy też kolejnego zainteresowanego pozostałymi działkami, który być może uruchomi następne, może trochę konkurencyjne centrum szkoleniowe – zasygnalizował prezes GAPR.

Dodał, że po południowej stronie nowej drogi startowej Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju dysponuje kolejnymi gruntami, które w przyszłości – jako kolejne tereny inwestycyjne – będą przylegały do południowej obwodnicy miasta.

Gliwickie lotnisko zajmuje blisko 88 ha. Jego atutem jest m.in. bliskość strefy „Nowych Gliwic”, gdzie działają firmy sektora nowych technologii, a także obecność w regionie instytucji świadczących specjalistyczne usługi dla małych samolotów. Na korzyść lotniska przemawia też wyjątkowa lokalizacja Gliwic pomiędzy autostradami A1 i A4 (krzyżującymi się na węźle Gliwice Sośnica, jednym z najważniejszych węzłów autostradowych w Polsce) oraz przy Drogowej Trasie Średnicowej.

Niezależnie od inwestycji miasta, inwestycję przy lotnisku przygotował Aeroklub Gliwicki. Projekt aeroklubu zakłada rozbudowę i przebudowę istniejących obiektów poprzemysłowych (w ramach rewitalizacji dawnych warsztatów lotniczych) na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej – wraz z zagospodarowaniem terenu i budową infrastruktury technicznej.

– Artykuł powstał przy współpracy z UM Gliwice

Lotnisko zyska m.in. utwardzoną drogę startową, drogę kołowania oraz płytę postojową. Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju wybrała już wykonawcę prac, który ma zrealizować tę inwestycję do końca przyszłego roku.

Modernizacja lotniska jest finansowana przez Miasto Gliwice, a realizowana przez miejską spółkę – Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR). Od dłuższego czasu poszukiwała ona wykonawcy prac.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej