Rower już dawno przestał być pojazdem wykorzystywanym jedynie do rekreacji lub wyczynowego uprawiania sportu. To coraz ważniejszy element systemu miejskiego transportu. Szukane są alternatywne rozwiązania, bowiem niemożliwe jest przyjęcie tak ogromnej liczby indywidualnych aut, którymi przemieszczają się nie tylko mieszkańcy miast, ale i okolicznych gmin.
Rozwój transportu zbiorowego, inwestowanie w nowe, komfortowe, przyjazne środowisku, bezpieczne autobusy i tramwaje to jedna z form zachęcania do pozostawienia samochodu w garażu. Coraz więcej osób przekonuje się także, że doskonałym sposobem przemieszczania się po mieście może być rower. I to niezależnie od pory roku. Ważna jest jednak infrastruktura umożliwiająca sprawne wykorzystanie jednośladu w dojazdach między domem a pracą lub szkołą.
Władze stolicy Warmii i Mazur dbają o to, żeby przy każdej inwestycji drogowej oraz przy przebudowie chodników powstawały kolejne trasy rowerowe. Tak jest m.in. wzdłuż ul. Pieniężnego, ul. Partyzantów, na wyremontowanym fragmencie ul. Jagiellońskiej, czy na przedłużeniu dawnej ul. Pstrowskiego. Są jednak i takie miejsca, gdzie budujemy tylko ścieżki rowerowe, m.in. wzdłuż ul. Witosa, ul. Obrońców Tobruku, oraz niemal dziewięciokilometrowy ciąg dróg rowerowych pod wspólną nazwą Łynostrada.
– Dzięki nim odżyją tereny, które dotąd rzadko były odwiedzane przez olsztynian – mówi prezydent miasta Piotr Grzymowicz. – Liczę na to, że dzięki Łynostradzie mieszkańcy i turyści poznają nasze miasto od strony rzeki. Zyskamy nie tylko ciekawy pod względem środowiskowym szlak ale także wygodną drogę rowerową.
Łynostrada będzie wieść od ul. Kalinowskiego na os. Brzeziny po most na rzece Wadąg. Pierwszy z fragmentów (ok. 200 metrów) – biegnący tunelem pod ul. 15 Dywizji – jest już ukończony. Coraz bliżej realizacji są także odcinki między ul. Obrońców Tobruku a Parkiem Centralnym (ok. 660 metrów) oraz w Lesie Miejskim (5,5 km). Do wyłonienia pozostają wykonawcy dwóch fragmentów: Obrońców Tobruku-Tuwima (1,2 km) oraz Tuwima-Kalinowskiego (1,4 km). Realizacja prac na tych odcinkach powinna nie potrwać dłużej, niż do końca marca 2019 roku.