McDonald’s: Wykorzystać skalę dla dobra

Opakowania z recyklingu i obniżanie emisji to cele globalnej strategii sieci restauracji McDonald’s. Duży może więcej. Zwłaszcza dobrego.

Publikacja: 31.08.2018 14:00

McDonald’s: Wykorzystać skalę dla dobra

Foto: Bloomberg

McDonald’s zobowiązał się, że do 2025 roku wszystkie opakowania dla gości restauracji będą wykonane z materiału pochodzącego z recyklingu bądź certyfikowanej produkcji. Preferowane będą surowce opatrzone certyfikatem Forest Stewardship Council (FSC).

Teraz w skali globalnej 50 proc. opakowań przeznaczonych dla gości McDonald’s pochodzi ze źródeł odnawialnych, recyklingu lub certyfikowanej produkcji. 100 proc. opakowań dla gości polskich restauracji sieci bazujących na masie celulozowej posiada certyfikat FSC lub PEFC. *0 proc. W opakowań plastikowych pochodzi z certyfikowanych źródeł lub recyklingu wynosi 80 proc.

Działanie to wpisuje się dobrze w oczekiwania konsumentów, którzy przywiązują coraz większą wagę do kwestii środowiska, a w swoich wyborach kierują się również podejściem firm do tego problemu. Według przeprowadzonego w styczniu 2018 r. badania przez PBS, 93 proc. Polaków twierdzi, że firmy sprzedające opakowane produkty powinny podejmować działania na rzecz zmniejszenia wpływu zużytych opakowań na środowisko naturalne. W tym samym badaniu 91 proc. respondentów wskazało, że zużyte opakowania są poważnym problemem dla środowiska naturalnego.

Firma ściśle współpracuje z dostawcami, aby uwzględnić konieczność recyklingu odpadów z opakowań już na etapie projektowania. Pozwala to zaoszczędzać cenne surowce, które wracają ponownie do obiegu oszczędzając surowce nieodnawialne.

Dodatkowo, firma zobowiązała się , że 100 proc. opakowań we wszystkich lokalach na świecie będzie poddawanych recyklingowi. To ogromne przedsięwzięcie biorąc pod uwagę nie tylko skalę działalności sieci, ale również różnice w zakresie infrastruktury związanej z procesem recyklingu, przepisów prawa oraz nawyków konsumenckich, które występują między krajami, a czasami nawet miastami.

Nowoczesne separatory tłuszczu czy powszechnie zastosowany system segregacji odpadów to kolejne przykłady właściwego realizowania zrównoważonego rozwoju. Polska jest wiodącym rynkiem we wdrażaniu recyklingu, ponad 90 proc. restauracji posiada kosze do segregacji odpadów. Skala, w jakiej operuje McDonald’s daje firmie niepowtarzalną możliwość wpływu na kształtowanie nawyków konsumentów na całym świecie. Wdrażane zmiany mają tym samy walor edukacyjny, ponieważ to sami goście segregują swoje odpady w oparciu o wdrożony w obiektach system koszy do segregacji odpadów (stałych i płynnych).

Dotychczasowe działania

Realizacja tak ambitnego celu wymaga podjęcia szeregu równoległych działań oraz współpracy wielu podmiotów. Pierwsze efekty są już widoczne w restauracjach – ostatnim okresie McDonald’s zastąpił białe łyżeczki, transparentne widelce i noże do sałatek ich czarnymi odpowiednikami. Najważniejszą różnicą jest materiał, z którego wykonane są sztućce: trudny do recyclingu polistyren (PS) zostaje zastąpiony surowcem PP (polipropylen), który jest w 100 proc. recyklingowy. By uzmysłowić skalę zmiany i jej znaczenie, wystarczy wspomnieć, że w samym 2017 r. polska sieć wydała do zakupionych produktów 27 milionów jednorazowych sztućców.

Nie tylko w pojedynkę

McDonald’s zdecydował się połączyć siły ze Starbucks tworząc przełomowe partnerstwo na rzecz ochrony środowiska. We współpracy z grupą inwestycyjną Closed Loop Partners firmy uruchomiły program NextGenCup Challenge, którego celem jest stworzenie kubka w pełni nadającego się do recyklingu i/lub kompostowania. O wadze problemu świadczą liczby – każdego roku na świecie dystrybuowanych jest około 600 miliardów kubków papierowych i plastikowych, z których większość nie nadaje się do recyklingu. Rozpoczynający się we wrześniu konkurs jest otwarty dla innowatorów i dostawców, którzy będą mogli zaproponować nowatorskie rozwiązanie w zakresie recyklingu jednorazowych kubków.

McDonald’s dla klimatu

Kolejne zobowiązanie firmy dotyczy ochrony klimatu – do 2030 roku McDonald’s zredukuje emisję gazów cieplarnianych z biur i restauracji o 36 proc., a z całego łańcucha dostaw o 31%. W efekcie do atmosfery nie trafi 150 mln ton ekwiwalentu CO2, co stanowi równowartość rocznej emisji gazów cieplarnianych przez 32 mln samochodów osobowych. Redukcja będzie mierzona w stosunku do roku bazowego, za który przyjęto rok 2015, zaś wartość wskaźnika została zatwierdzona przez Science Based Targets initiative (SBTi). Firma skoncentruje się w swoich działaniach na obszarach, które generują największy udział w śladzie węglowym: produkcję wołowiny, zużycie energii w restauracjach, opakowania i odpady. Łącznie te obszary odpowiadają za około 64 pro. globalnej emisji McDonald’s.

– Materiał przygotowany przez McDonald’s Polska.

McDonald’s zobowiązał się, że do 2025 roku wszystkie opakowania dla gości restauracji będą wykonane z materiału pochodzącego z recyklingu bądź certyfikowanej produkcji. Preferowane będą surowce opatrzone certyfikatem Forest Stewardship Council (FSC).

Teraz w skali globalnej 50 proc. opakowań przeznaczonych dla gości McDonald’s pochodzi ze źródeł odnawialnych, recyklingu lub certyfikowanej produkcji. 100 proc. opakowań dla gości polskich restauracji sieci bazujących na masie celulozowej posiada certyfikat FSC lub PEFC. *0 proc. W opakowań plastikowych pochodzi z certyfikowanych źródeł lub recyklingu wynosi 80 proc.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej