Większe statki w Szczecinie

Pięć firm chce zmodernizować tor wodny Świnoujście–Szczecin. Do portu będą mogły zawijać jednostki o zanurzeniu do 11 metrów.

Publikacja: 21.05.2018 17:00

Dzięki inwestycji port przeładuje więcej towarów.

Dzięki inwestycji port przeładuje więcej towarów.

Foto: shutterstock

Otwarto oferty w przetargu na modernizację i pogłębienie toru do 12,5 metra. Tor wodny Świnoujście–Szczecin łączy port w Szczecinie z morzem. Oddalenie portu o 67 km od Bałtyku powoduje konieczność utrzymania parametrów toru wodnego dla statków morskich na odcinku Dolna Odra–Zalew Szczeciński–ujście Świny. Inwestycja ma zostać zakończona w 2022 r.

Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie podkreśla, że port charakteryzuje się najtrudniejszymi spośród wszystkich polskich portów warunkami dostępu od strony morza. Tor Świnoujście–Szczecin pozwala na zawijanie statków o maksymalnym zanurzeniu do 9,15 m (statki o długości do 215 m). – Planowane pogłębienie toru spowoduje zwiększenie maksymalnego zanurzenia statków do około 11 m – zapowiada Ewa Wieczorek.

Dziś statek wchodzi do portu z ładunkiem do 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wpłynąć z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

Na przełomie grudnia i stycznia Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na „zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich”. Otwarcie ofert nastąpiło 10 maja. Złożyło je pięć firm/konsorcjów. Najniższą cenę – 1,336 mld zł brutto – zaoferowało belgijsko-holenderskie konsorcjum (Dredging International oraz Van Oord Dredging and Marine Contractors). Urząd Morski w Szczecinie zamierza przeznaczyć na inwestycję 1,171 mld zł brutto. Wszystkie oferty przewyższają tę kwotę. – Będą one teraz analizowane przez komisję przetargową. Zakładamy, że potrwa to od miesiąca do półtora – tłumaczy Ewa Wieczorek.

Jest to bardzo ważny dla regionu przetarg, więc Urząd Morski będzie szukać dodatkowych środków.

Postępowanie przetargowe obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich do głębokości 12,5 m. Wykonawca będzie musiał opracować dokumentację projektowo-kosztorysową i uzyskać pozwolenie na budowę, a potem przeprowadzić prace budowlane. Prace projektowe przewidywane są na ten rok, a realizacja robót budowlanych zacznie się w I kwartale 2019 r.

Otwarto oferty w przetargu na modernizację i pogłębienie toru do 12,5 metra. Tor wodny Świnoujście–Szczecin łączy port w Szczecinie z morzem. Oddalenie portu o 67 km od Bałtyku powoduje konieczność utrzymania parametrów toru wodnego dla statków morskich na odcinku Dolna Odra–Zalew Szczeciński–ujście Świny. Inwestycja ma zostać zakończona w 2022 r.

Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie podkreśla, że port charakteryzuje się najtrudniejszymi spośród wszystkich polskich portów warunkami dostępu od strony morza. Tor Świnoujście–Szczecin pozwala na zawijanie statków o maksymalnym zanurzeniu do 9,15 m (statki o długości do 215 m). – Planowane pogłębienie toru spowoduje zwiększenie maksymalnego zanurzenia statków do około 11 m – zapowiada Ewa Wieczorek.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?