Otwarto oferty w przetargu na modernizację i pogłębienie toru do 12,5 metra. Tor wodny Świnoujście–Szczecin łączy port w Szczecinie z morzem. Oddalenie portu o 67 km od Bałtyku powoduje konieczność utrzymania parametrów toru wodnego dla statków morskich na odcinku Dolna Odra–Zalew Szczeciński–ujście Świny. Inwestycja ma zostać zakończona w 2022 r.
Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie podkreśla, że port charakteryzuje się najtrudniejszymi spośród wszystkich polskich portów warunkami dostępu od strony morza. Tor Świnoujście–Szczecin pozwala na zawijanie statków o maksymalnym zanurzeniu do 9,15 m (statki o długości do 215 m). – Planowane pogłębienie toru spowoduje zwiększenie maksymalnego zanurzenia statków do około 11 m – zapowiada Ewa Wieczorek.
Dziś statek wchodzi do portu z ładunkiem do 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wpłynąć z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.
Na przełomie grudnia i stycznia Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na „zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich”. Otwarcie ofert nastąpiło 10 maja. Złożyło je pięć firm/konsorcjów. Najniższą cenę – 1,336 mld zł brutto – zaoferowało belgijsko-holenderskie konsorcjum (Dredging International oraz Van Oord Dredging and Marine Contractors). Urząd Morski w Szczecinie zamierza przeznaczyć na inwestycję 1,171 mld zł brutto. Wszystkie oferty przewyższają tę kwotę. – Będą one teraz analizowane przez komisję przetargową. Zakładamy, że potrwa to od miesiąca do półtora – tłumaczy Ewa Wieczorek.
Jest to bardzo ważny dla regionu przetarg, więc Urząd Morski będzie szukać dodatkowych środków.