Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pracuje nad programem modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z polskim odcinkiem brakującego połączenia Dunaj–Odra–Łaba oraz Kanałem Śląskim, łączącym Odrę z Wisłą. Trwają rozmowy z samorządami.
O realizacji inwestycji zdecydują finanse.
– Budowa Kanału Śląskiego została zgłoszona na listę projektów rządowych do wsparcia przez Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych. O zasadności koncepcji przesądzą wyniki badań ekonomiczno-gospodarczych. Rozważana jest również realizacja zadania w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – wyjaśnia Michał Kania, dyr. Biura Prasowego MGMiŻŚ.
Ministerstwo prowadzi rozmowy z samorządami. W tym roku odbyły się spotkania z przedstawicielami miast i gmin: Bieruń, Chełmek, Kobiór, Kuźnia Raciborska, Oświęcim, Rybnik, Suszec, Tychy i Żory.
Ministerstwo przygotowuje pierwszy systemowy Program rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z Kanałem Śląskim. W III kw. 2018 r. resort planuje przeprowadzenie analiz odcinka polskiego drogi wodnej Dunaj–Odra–Łaba (Chałupki–Kędzierzyn-Koźle). – Do roku 2020 chcemy przedstawić programy rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej i Drogi Wodnej Dolnej Wisły. Byłoby dobrze, gdyby z regionu i z dużych miast wyszła strategia optymalizacji przebiegu Kanału Śląskiego – mówi Gabriela Tomik, pełnomocnik MGMiŻŚ ds. współpracy z samorządami terytorialnymi.