Osiem specjalizacji Pomorza Zachodniego

Branże, na które postawiono w regionie, to m.in. konstrukcje wodne, produkcja mebli i transport multimodalny.

Publikacja: 22.12.2017 10:00

Współpracę między firmami integruje Szczecinecki Klaster Meblowy, który skupia firmy działające  w s

Współpracę między firmami integruje Szczecinecki Klaster Meblowy, który skupia firmy działające w sektorze drzewnym.

Foto: materiały prasowe

Do tworzenia wykazu inteligentnych specjalizacji dla poszczególnych regionów zachęca Komisja Europejska w związku z polityką spójności i preferencjami, jakie przysługują firmom działającym w ramach określonych branż i naukowcom kooperującym z biznesem.

Wykaz ośmiu Inteligentnych specjalizacji województwa zachodniopomorskiego określony został w dwóch uchwałach: z czerwca i września 2016 r. Do specjalizacji regionu zaliczono: wielkogabarytowe konstrukcje wodne i lądowe, zaawansowane wyroby metalowe, produkty drzewno-meblarskie, opakowania przyjazne środowisku, produkty inżynierii chemicznej i materiałowej, nowoczesne przetwórstwo rolno-spożywcze, multimodalny transport i logistyka, produkty oparte na technologiach informacyjnych.

Jednym z lepiej funkcjonujących sektorów jest drzewno-meblarski. Bardzo dobrym przykładem współdziałania w tworzeniu wartości dodanej jest zagłębie drzewno-meblarskie, które powstało w Szczecinku i okolicach. Będący ostoją ośrodka Kronospan ma tam trzy zakłady produkcyjne zatrudniające łącznie około 1000 osób.

– Kooperację między przedsiębiorcami dodatkowo integruje Szczecinecki Klaster Meblowy, który skupia firmy działające w sektorze drzewnym – mówi „Rzeczpospolitej” dr inż. Michał Bak, dyrektor ds. badań i rozwoju w Kronospanie.

Kronospan wspólnie z Politechniką Koszalińską i władzami samorządowymi utworzył Zamiejscowy Wydział Przemysłu Drzewnego z kierunkiem inżynieria i automatyzacja w przemyśle drzewnym.

– Studenci tego kierunku podczas nauki poznają najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne w zakresie produkcji m.in. płyt drewnopochodnych ze szczególnym nastawieniem na aspekt automatyzacji i informatyzacji urządzeń przemysłowych, co z kolei jest zgodne z najnowszymi trendami czwartej rewolucji przemysłowej i gospodarki 4.0. Szczecinek stał się nie tylko miastem akademickim, ale także swoistym przykładem pozytywnej koegzystencji sektora przemysłowego i usługowego w całym regionie – deklaruje Bak.

Przemysł drzewny, meblowy, stoczniowy czy metalowy korzysta z dorobku zachodniopomorskich firm IT także w związku z osiągnięciami w ramach internetu rzeczy czy przemysłowego internetu rzeczy. Kronospan poszedł za tym trendem. Ale podobnie inne przedsiębiorstwa, chociażby w ramach specjalizacji, której na Pomorzu Zachodnim nie chciano nazwać stoczniową ze względu na obawy przed Komisją Europejską i nadano jej nazwę wielkogabarytowych konstrukcji wodnych i lądowych. Desygnatem tej nazwy jest oczywiście między innymi produkcja statków, łodzi, jachtów, barek do transportu gazu czy innych jednostek specjalistycznych. Sektor coraz częściej korzysta z dorobku informatyki i automatyki.

– Dziś budujemy w województwie superjachty czy promy elektryczne. Brakuje nam jednak silnego lidera. Taki potencjał może mieć jedynie Stocznia Szczecińska. Przy aplikacjach do RPO częstokroć wymagane są 50-proc. wkłady, większości przedsiębiorców na to nie stać. Duży podmiot może się stać kołem zamachowym inteligentnej specjalizacji – mówi nam Zbigniew Jagniątkowski, prezes JPP Marine.

Producenci stoczniowi coraz częściej interesują się logistyką śródlądową, także w związku z dywersyfikacją dostaw gazu. Multimodalny transport i logistyka to kolejna z inteligentnych specjalizacji.

– W tej chwil zaczyna się robić rynek na statki zasilane gazem i służące do transportu gazu czy na produkcję terminali, np. stacji dystrybucji gazu lub barek go transportujących. Z tym związana jest cała infrastruktura. Mamy terminal LNG w Świnoujściu, dobudowuje się elementy do wydawania gazu na jednostki pływające i myśli się o tym, żeby transportować to w głąb Polski – dodaje Jagniątkowski, którego firma, JPP Marine, pracuje nad statkiem półautonomicznym. Statek ma być wyposażony w zarządzane z lądu inteligentne systemy kontroli ruchu.

Do tworzenia wykazu inteligentnych specjalizacji dla poszczególnych regionów zachęca Komisja Europejska w związku z polityką spójności i preferencjami, jakie przysługują firmom działającym w ramach określonych branż i naukowcom kooperującym z biznesem.

Wykaz ośmiu Inteligentnych specjalizacji województwa zachodniopomorskiego określony został w dwóch uchwałach: z czerwca i września 2016 r. Do specjalizacji regionu zaliczono: wielkogabarytowe konstrukcje wodne i lądowe, zaawansowane wyroby metalowe, produkty drzewno-meblarskie, opakowania przyjazne środowisku, produkty inżynierii chemicznej i materiałowej, nowoczesne przetwórstwo rolno-spożywcze, multimodalny transport i logistyka, produkty oparte na technologiach informacyjnych.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10