Biznes wchodzi do wielkiej rzeki

Samorządy i firmy z gmin nad Odrą jednoczą siły, by wykorzystać rzekę do rozwoju gospodarczego. To powrót do źródła nadodrzańskiej krainy.

Publikacja: 30.10.2017 22:30

Sygnatariusze deklaracji odrzańskiej są gotowi do udziału w wykorzystaniu możliwości, jakie daje prz

Sygnatariusze deklaracji odrzańskiej są gotowi do udziału w wykorzystaniu możliwości, jakie daje przywrócenie transportu na Odrzańskiej Drodze Wodnej

Foto: AdobeStock

W połowie września 21 opolskich samorządów leżących nad Odrą, przedsiębiorcy zainteresowani żeglugą rzeczną, przedstawiciele organizacji okołogospodarczych i władze regionu podpisali deklarację odrzańską „Odra dla samorządu – samorząd dla Odry”.

To jakby powrót do źródła rozwoju, którym od ponad tysiąca lat jest dla ludzi osiadłych nad Odrą ta wielka rzeka. Przez ostatnie dziesięciolecia Odra wyraźnie straciła na gospodarczym znaczeniu.

Niemal zamarła żegluga, i pasażerska, i towarowa, na szlaku liczącym 700 km; brakowało nowoczesnej infrastruktury nadrzecznej, inwestycji w rozwój rzecznej turystyki. Rzeka, jej flora i fauna, cierpiała z powodu zanieczyszczeń i ludzkiej ignorancji.

Brak szacunku dla wielkiej rzeki, głupota, niewiedza, a co za tym idzie – brak inwestycji w nadrzeczne bezpieczeństwo, skutkowały gigantycznymi stratami podczas powodzi stulecia z 1997 roku. To ma się teraz zmienić.

W dokumencie sygnatariusze deklarują udział w wykorzystaniu możliwości, jakie daje przywrócenie transportu na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Ma on otrzymać wsparcie nadrzecznych samorządów. Mają się pojawić inicjatywy ze strony biznesu, ośrodków naukowo-badawczych, kulturalnych i turystycznych regionu.

Pod dokumentem podpisali się m.in. prezydenci Opola i Kędzierzyna-Koźla, starostowie powiatów: brzeskiego, kędzierzyńsko-kozielskiego, opolskiego i krapkowickiego, oraz burmistrzowie i wójtowie 17 opolskich gmin położonych w biegu Odry.

Co ważne, pod deklaracją podpisali się też ci, którzy mają największe w regionie siły i środki do inwestowania. To strategiczne opolskie przedsiębiorstwa, działające na rynku zarówno krajowym, jak i międzynarodowym, z branż: cementowej, petrochemicznej, metalowej i energetycznej. Podpis złożyli m.in. przedstawiciele zarządów Grupy Azoty Zakłady Azotowe Kędzierzyn, Petrochemii-Blachownia, Górażdże Cement.

Cały projekt został wyceniony na niemal 30 mld zł i obejmie także województwa: dolnośląskie, lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. Intencją sygnatariuszy jest, by samorządy pozostałych regionów przyłączyły się do nich.

W I etapie – przewidzianym na lata 2014–2020 – mają zostać osiągnięte parametry minimum III klasy żeglowności dla potrzeb transportu i ochrony przeciwpowodziowej. Celem nadrzędnym jest zbudowanie międzynarodowej drogi wodnej Dunaj–Odra–Łaba.

W połowie września 21 opolskich samorządów leżących nad Odrą, przedsiębiorcy zainteresowani żeglugą rzeczną, przedstawiciele organizacji okołogospodarczych i władze regionu podpisali deklarację odrzańską „Odra dla samorządu – samorząd dla Odry”.

To jakby powrót do źródła rozwoju, którym od ponad tysiąca lat jest dla ludzi osiadłych nad Odrą ta wielka rzeka. Przez ostatnie dziesięciolecia Odra wyraźnie straciła na gospodarczym znaczeniu.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej