W połowie września 21 opolskich samorządów leżących nad Odrą, przedsiębiorcy zainteresowani żeglugą rzeczną, przedstawiciele organizacji okołogospodarczych i władze regionu podpisali deklarację odrzańską „Odra dla samorządu – samorząd dla Odry”.

To jakby powrót do źródła rozwoju, którym od ponad tysiąca lat jest dla ludzi osiadłych nad Odrą ta wielka rzeka. Przez ostatnie dziesięciolecia Odra wyraźnie straciła na gospodarczym znaczeniu.

Niemal zamarła żegluga, i pasażerska, i towarowa, na szlaku liczącym 700 km; brakowało nowoczesnej infrastruktury nadrzecznej, inwestycji w rozwój rzecznej turystyki. Rzeka, jej flora i fauna, cierpiała z powodu zanieczyszczeń i ludzkiej ignorancji.

Brak szacunku dla wielkiej rzeki, głupota, niewiedza, a co za tym idzie – brak inwestycji w nadrzeczne bezpieczeństwo, skutkowały gigantycznymi stratami podczas powodzi stulecia z 1997 roku. To ma się teraz zmienić.

W dokumencie sygnatariusze deklarują udział w wykorzystaniu możliwości, jakie daje przywrócenie transportu na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Ma on otrzymać wsparcie nadrzecznych samorządów. Mają się pojawić inicjatywy ze strony biznesu, ośrodków naukowo-badawczych, kulturalnych i turystycznych regionu.

Pod dokumentem podpisali się m.in. prezydenci Opola i Kędzierzyna-Koźla, starostowie powiatów: brzeskiego, kędzierzyńsko-kozielskiego, opolskiego i krapkowickiego, oraz burmistrzowie i wójtowie 17 opolskich gmin położonych w biegu Odry.

Co ważne, pod deklaracją podpisali się też ci, którzy mają największe w regionie siły i środki do inwestowania. To strategiczne opolskie przedsiębiorstwa, działające na rynku zarówno krajowym, jak i międzynarodowym, z branż: cementowej, petrochemicznej, metalowej i energetycznej. Podpis złożyli m.in. przedstawiciele zarządów Grupy Azoty Zakłady Azotowe Kędzierzyn, Petrochemii-Blachownia, Górażdże Cement.

Cały projekt został wyceniony na niemal 30 mld zł i obejmie także województwa: dolnośląskie, lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. Intencją sygnatariuszy jest, by samorządy pozostałych regionów przyłączyły się do nich.

Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

W I etapie – przewidzianym na lata 2014–2020 – mają zostać osiągnięte parametry minimum III klasy żeglowności dla potrzeb transportu i ochrony przeciwpowodziowej. Celem nadrzędnym jest zbudowanie międzynarodowej drogi wodnej Dunaj–Odra–Łaba.