Budynek zakopiańskiego dworca kolejowego od momentu powstania prawie 120 lat temu nie przechodził gruntownej modernizacji. Teraz zostanie kompleksowo odnowiony. We wrześniu wicemarszałek województwa małopolskiego Stanisław Sorys i burmistrz Zakopanego Leszek Dorula podpisali umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych. Na remont dworca zostanie przeznaczone 5 mln złotych.
Okazały zakopiański dworzec został zbudowany w 1899 roku dzięki staraniom hrabiego Władysława Zamoyskiego. Po latach świetności zaczął niszczeć. Były plany jego odbudowy, ale przez wiele lat PKP SA nie miało pieniędzy na remont. Pewna nadzieja na odbudowę pojawiła się dopiero w maju 2010 roku, gdy wojewoda małopolski zatwierdził decyzję o komunalizacji dworca w Zakopanem, podjętą przez Krajową Komisję Uwłaszczeniową, a obiekt został przejęty przez miejscowy samorząd. Ówczesne władze miasta zapewniały, że chcą wyremontować kolejowy budynek, ale ostatecznie nie został nawet pomalowany. W 2016 roku PKP i Urząd Miasta Zakopane wreszcie doszły do porozumienia w sprawie odbudowy nieruchomości i pojawił się pomysł nie tylko samej rewitalizacji budynku, ale też utworzenia w Zakopanem nowoczesnego centrum komunikacyjnego.
Zgodnie z tym pomysłem nowy dworzec miał służyć kolei, ale też stać się miejscem, gdzie będą się zatrzymywać autobusy komunikacji międzynarodowej, krajowej i miejskiej. W planach był też ogólnodostępny parking dla samochodów, punkty handlowe i usługowe. A także cała gama innej pożytecznej dla zakopiańczyków i turystów działalności: wypożyczalnia książek, czytelnia, wypożyczalnia nart i rowerów, kawiarenka… PKP i władze miasta planowały także opracowanie wspólnej koncepcji zagospodarowania terenu wokół dworca.
Plany utworzenia centrum komunikacyjnego nie straciły na aktualności. Tyle tylko, że ich realizacja przesunie się w czasie, bo potrzeba na to przynajmniej kilkanaście milionów. 5 mln złotych dotacji, jakie Zakopane otrzyma z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego, to tylko pierwsza transza funduszy potrzebnych do modernizacji zakopiańskiego dworca.