Poznań stawia na tramwaje

Prawie 200 mln złotych unijnego dofinansowania otrzyma stolica regionu na realizację w najbliższych latach czterech inwestycji związanych z budową i przebudową linii tramwajowych.

Publikacja: 03.09.2017 23:00

Inwestycje obejmą wymianę taboru oraz budowę i modernizację linii tramwajowych.

Inwestycje obejmą wymianę taboru oraz budowę i modernizację linii tramwajowych.

Foto: Rzeczpospolita, Bartosz Jankowski

Łączna wartość dofinansowanych w ostatnich tygodniach projektów sięga 0,5 mld zł. Podobną kwotę na wymianę taboru tramwajowego chce do 2019 roku wydać poznańskie MPK. Również w tym wypadku w zakupach pomogą unijne fundusze.

Realizacja pierwszego z dofinansowanych projektów – przebudowy 2,5 km tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach Święty Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności i Towarowej – właśnie się rozpoczyna. To pierwszy etap tzw. Projektu Centrum, czyli prac związanych z rewitalizacją obszaru ścisłego centrum Poznania, ze szczególnym uwzględnieniem ul. Święty Marcin.

Pomysł na centrum

– Realizacja projektu przełoży się na większą efektywność i dostępność transportu tramwajowego. Dzięki kilku elementom: technologii cichego torowiska, wykonanej podobnie nawierzchni drogowej, zmniejszeniu ruchu samochodowego i wprowadzeniu dużej ilości zieleni, ograniczymy zanieczyszczenie powietrza oraz emisję hałasu – przekonuje Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Inwestycje, które będą realizowane w ramach Projektu Centrum, pozwolą spełnić oczekiwania wyrażone w przeprowadzonych konsultacjach społecznych.

– Celem inwestycji jest kompleksowa odnowa ul. Święty Marcin. W kolejnym etapie przebudujemy sąsiednie ulice wraz z budową tramwaju w ul. Ratajczaka. Stworzymy reprezentacyjne, przyjazne mieszkańcom, przedsiębiorcom i turystom przestrzenie publiczne w centrum miasta – zapowiada Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Pierwszy etap tej inwestycji pochłonie 100 mln zł, z czego niemal 45,5 mln zł pochodzić będzie z unijnego programu „Infrastruktura i środowisko”. Ponowne uruchomienie tramwaju w ul. Święty Marcin planowane jest na koniec października przyszłego roku, zakończenie prac budowlanych – na koniec stycznia 2019 r., a oddanie ulicy do użytkowania – na koniec marca 2019 r.

Realizacja zapowiadanego przez prezydenta Wiśniewskiego drugiego etapu Projektu Centrum, czyli budowa niemal 1,3-km trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ul. Ratajczaka, będzie kosztować 130 mln zł, z czego ponad 59 mln zł stanowić będzie unijne dofinansowanie.

– Najbliższe lata to faza projektowania, a realizacja rzeczowa tego przedsięwzięcia – zgodnie z harmonogramem – może zacząć się w latach 2019–2020 – informuje Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Urzędu Miasta Poznania. Realizacja tego etapu ma zakończyć się w roku 2022.

Zakorkowane ulice

W 2022 r. mają zakończyć się jeszcze trzy inwestycje. Pierwsza to przebudowa tras tramwajowych w ul. Dąbrowskiego, na odcinku o łącznej długości ponad 1,2 km – od skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego/Żeromskiego do ul. Prusa. Inwestycja ta pochłonie ponad 64 mln zł, z czego z programu „Infrastruktura i środowisko” pochodzić będzie ponad 27 mln zł.

Druga to przebudowa będącego w złym stanie torowiska tramwajowego na Ratajach, na odcinku od przystanku Kórnicka do os. Lecha oraz od os. Lecha do ronda Żegrze. Dodatkowo powstanie ok. 800-metrowy odcinek nowej trasy tramwajowej, łączącej rondo Żegrze z nową pętlą przy ul. Unii Lubelskiej, która służyć będzie obsłudze zarówno taboru tramwajowego, jak i autobusów. Na projekt ten Poznań ze środków Funduszu Spójności otrzyma niemal 57 mln zł. To jedna trzecia jego całkowitej wartości brutto. Przyjęty w dokumentacji aplikacyjnej harmonogram realizacji tej inwestycji zakłada prowadzenie robót budowlanych w trzech etapach – już od bieżącego roku.

Coraz bliżej jest również do rozpoczęcia największej z planowanych inwestycji w północnej części Poznania, czyli budowy liczącej ponad 3 km trasy tramwajowej na Naramowice, łącznie z budową i przebudową ponad 7 km dróg. Regionalny dyrektor ochrony środowiska w Poznaniu wydał właśnie decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na jej realizację, która również ma przebiegać z pomocą unijnych środków.

– Przez lata na Naramowicach przybywało mieszkańców, ale za nimi nie szła odpowiednia infrastruktura. Dziś Naramowicka to najbardziej zakorkowana ulica Poznania.

Uruchomienie tego tramwaju przeniesie obciążenia transportowe na komunikację zbiorową, co znacznie upłynni ruch samochodowy – przekonuje prezydent Jaśkowiak.

Jak informował w maju Paweł Śledziejowski, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich, budowa może rozpocząć się w sierpniu przyszłego roku, a zakończenie prac budowlanych ma nastąpić do końca roku 2021. W I kwartale 2022 r. nastąpią odbiory końcowe i przekazanie trasy do eksploatacji.

Wymiana taboru

W czerwcu 50 mln zł unijnego dofinansowania uzyskał projekt poznańskiego MPK o łącznej wartości 450 mln zł, dotyczący zakupu 60 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Wśród nich jest 20 tramwajów dwukierunkowych, które kursować będą głównie na planowanej trasie na Naramowice.

– Nie ukrywam, że liczymy na zwiększenie poziomu unijnego dofinansowania w przyszłości, o co będziemy zabiegać – mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.

Już do końca tego roku co drugi poznański tramwaj będzie niskopodłogowy. Do 2019 r. poznańskie MPK wymieni niemal 36 proc. swojego taboru tramwajowego.

Na zakup 80 nowych tramwajów, których dostawcę wyłoniono w trzech przetargach, wyda łącznie ponad pół miliarda złotych ze środków własnych, kredytów i dotacji unijnych. Po realizacji tych dostaw do wymiany pozostanie tylko ok. 13 proc. należących do MPK tramwajów wysokopodłogowych.

– Düwagi GT8, czyli popularne „Helmuty”, oraz tramwaje 105 N będą likwidowane wraz z dostawą kolejnych wozów. Najprawdopodobniej w 2019 r. z poznańskich torów zniknie ostatni „Helmut”, choć nie wykluczamy, że zostawimy kilka dwukierunkowych egzemplarzy na wypadek awarii – wyjaśnia Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy poznańskiego MPK.

Łączna wartość dofinansowanych w ostatnich tygodniach projektów sięga 0,5 mld zł. Podobną kwotę na wymianę taboru tramwajowego chce do 2019 roku wydać poznańskie MPK. Również w tym wypadku w zakupach pomogą unijne fundusze.

Realizacja pierwszego z dofinansowanych projektów – przebudowy 2,5 km tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach Święty Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności i Towarowej – właśnie się rozpoczyna. To pierwszy etap tzw. Projektu Centrum, czyli prac związanych z rewitalizacją obszaru ścisłego centrum Poznania, ze szczególnym uwzględnieniem ul. Święty Marcin.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy