W ramach Krajowego Programu Kolejowego w województwie lubelskim zrealizowanych zostanie osiem przedsięwzięć za 3,2 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje kolejnych sześć projektów wartych ponad 800 mln zł.
W 90 minut do Warszawy
Największą i najbardziej oczekiwaną inwestycją jest modernizacja trasy Warszawa – Lublin. Kosztem prawie 4 mld zł zmieni się standard 170 km linii kolejowej (wartość projektu na Lubelszczyźnie to ok. 2 mld zł). PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wymienią rozjazdy. To spowoduje wzrost szybkości, standardu i bezpieczeństwa podróży. Później, w 2019 r., powstanie też drugi tor na odcinku Otwock – Pilawa. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, za dwa–trzy lata pociągi pasażerskie mają poruszać się tą trasą z prędkością 160 km/h, a w ruchu towarowym 120 km/h. Planowany czas przejazdu pociągiem ze stolicy do Lublina skróci się do 90 minut.
– Zwiększy się także komfort podróży pasażerów. Wszystkie przystanki i stacje na modernizowanym odcinku wyposażone będą w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Zostaną także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem – mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
W Lublinie wybudowany zostanie dodatkowy przystanek „Lublin Zachód”. Dla zapewnienia bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu na modernizowanym odcinku powstaną dwa nowe wiadukty kolejowe oraz 12 przejść dla pieszych pod torami.
Płynny przejazd pociągów mają zapewnić nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Zmiany odczują także kierowcy, gdyż poprawi się stan przejazdów kolejowo-drogowych.