Prezydent miasta Jacek Wójcicki ogłosił właśnie Wieloletni Plan Inwestycyjny na lata 2016–2023, największy w dotychczasowej historii miasta. – To jest mapa drogowa inwestycji Gorzowa, która poprowadzi miasto do dynamicznego rozwoju. Plan jest rozłożony na siedem lat, by był realny, złożony z bardzo racjonalnych, prorozwojowych projektów, a nie takich, które są potem kulą u nogi. Stąd inwestycje w infrastrukturę, w transport publiczny, ale też w uzbrojenie terenów – mówił prezydent Wójcicki.
Po pierwsze, transport
WPI wskazuje ponad 200 zadań, które władze zamierzają zrealizować przez najbliższe osiem lat. Miasto stawia na drogi, transport, edukację i wypoczynek. – Na infrastrukturę drogową, przebudowę, budowę i remonty dróg chcemy wydać ponad 265 mln złotych – mówi Dawid Gierkowski z biura prasowego urzędu miasta. Jedną z większych inwestycji drogowych będzie przebudowa ulicy Kostrzyńskiej na odcinku od pl. Słonecznego do węzła z trasą S3, która będzie realizowana w latach 2016–2018. Pochłonie 44 mln zł. – To droga o dużym natężeniu ruchu. Jej stan techniczny wymaga pilnej poprawy, bo nawierzchnia tej ulicy jest brukowana – tłumaczy Gierkowski. Dodaje, że Kostrzyńska jest drogą o znaczeniu regionalnym (o statusie drogi wojewódzkiej – nr 132), nią dojeżdża się do granicy z Niemcami, a jednocześnie jest elementem ciągu komunikacyjnego łączącego najkrótszą drogą Gorzów z Berlinem.
– Przebudowa Kostrzyńskiej przyczyni się nie tylko do poprawy dostępności komunikacyjnej obszaru funkcjonalnego Gorzowa, ale także podniesie przepustowość i sprawność infrastruktury transportowej w województwie – uważa gorzowski magistrat.
W planach miasta znalazł się również system zrównoważonego transportu miejskiego, na co urzędnicy chcą wydać kwotę ponad 270 mln złotych. Pieniądze pójdą na zakup nowych tramwajów oraz modernizację i przebudowę torowisk, a także budowę nowej trasy. W mieście kursują obecnie trzy linie tramwaje, bo dwie cztery lata temu zawieszono.
– Zaplanowane inwestycje przyczynią się do zmniejszenia ruchu samochodowego, wpłyną na poprawę jego płynności i ograniczą negatywny wpływ transportu na środowisko – wylicza Dawid Gierkowski. Podkreśla, że nastąpi też integracja całego systemu komunikacji zbiorowej oraz dostosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych. W ramach projektu powstanie także system informacji pasażerskiej i monitoringu.