Była jednym z pierwszych polskich miast, które swój rozwój znacznie przyspieszyły dzięki kolei. Wkrótce wytyczono tu obwodnicę kolejową i linię w kierunku granicy niemieckiej. Niestety, mimo dobrych początków centrum miasta kolej nigdy nie pokonała.
Przy okazji dalszego rozwoju sieci kolejowej więcej niż Łódź zyskały węzły w Kutnie i Koluszkach, a główny dworzec stopniowo przyjął rolę ślepo zakończonej, ostatniej stacji składów z Warszawy. Brak linii przez centrum miasta i historyczny układ węzła kolejowego powodowały, że Łódź omijały pociągi międzynarodowe i dalekobieżne.
Ale od niedawna kolej szuka w Łodzi swojej drugiej szansy. Przygotowywane są inwestycje, które pozwolą dokończyć dzieło sprzed półtora wieku. Po latach udręki w końcu szybciej jedzie się do stolicy. Pierwsze połączenia pozwalają pokonać historyczny rekord czasu jazdy, który jeszcze w zeszłym roku należał do przedwojennej luxtorpedy. Wyremontowano dworzec na Widzewie i obie rozpoczynające się tu nitki kolei obwodowej.
Po kilkunastu latach przerwy pasażerowie, jadąc na południe, mogą skorzystać ze stacji Łódź- -Chojny, a na północy dostać się do Zgierza. Najważniejsze jest jednak to, co dzieje się w środku miasta – czyli budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna i linii średnicowej przecinającej centrum.
Od niedawna także kolejowe oblicze regionalne zaczęło się zmieniać. Rozwija się komunikacja podmiejska i regionalna. Dzięki środkom unijnym na torach pojawiło się 20 nowoczesnych składów Stadler Polska i zaplecze techniczne na Widzewie. Majątek pozwolił na stworzenie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – przewoźnika kontrolowanego przez urząd marszałkowski, który stopniowo przejmuje połączenia na trasach wokół miasta. Wprowadzono nową taryfę częściowo zintegrowaną z komunikacją miejską Łodzi, Pabianic i Zgierza. Nowe składy ruszyły najpierw do Sieradza, a później Łowicza, Kutna, Koluszek i Skierniewic. W zeszłym miesiącu dotarły aż do Warszawy – gdzie mimo aglomeracyjnego charakteru okazały się najszybsze spośród trzech konkurujących tu przewoźników. Remontowane i dobudowywane są nowe przystanki w aglomeracji.