„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 21.12.2024 12:58 Publikacja: 03.03.2016 17:51
Foto: materiały prasowe
I choć przyczyny wypadków w skali kraju są podobne, w jednych regionach jest ich mniej, a w innych więcej. Lubuskie, które w 2015 r. stało się liderem pod względem bezpieczeństwa w kraju, dowodzi, że jednym z kluczowych czynników mających wpływ na liczbę wypadków są coraz lepsze drogi.
Województwo lubuskie przecinają dwa ważne, europejskie szlaki tranzytowe z północy na południe (droga S3 i DK3) oraz ze wschodu na zachód (autostrada A2). Ruch tranzytowy jest więc ogromny i stale rośnie, a mimo to liczba wypadków oraz, co ważniejsze, ofiar śmiertelnych sukcesywnie spada. Przez lata „drogą śmierci” wiodącą przez województwo była krajowa dwójka, którą ciągnęły kolumny ciężarówek w stronę niemieckiej granicy. W 2011 r. oddano do użytku odcinek autostrady A2 pomiędzy Świeckiem a Nowym Tomyślem. Efekt? Jeszcze w 2009 r. na lubuskich drogach miały miejsce aż 992 wypadki z 137 ofiarami i 1323 osobami rannymi. Tymczasem w 2013 r. było ich 747, co dawało regionowi drugie miejsce w kraju po znacznie spokojniejszym Podlasiu. W 2015 r. ich liczba spadła o ponad 100, do 639. W ciągu dwóch lat zmniejszyła się zarówno liczba ofiar (z 94 do 82), jak i rannych (z 1019 do 786). Z pewnością ma to związek z sukcesywnie oddawanymi do użytku w latach 2013–2014 kolejnymi odcinkami drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Jordanowo a Gorzowem Wielkopolskim. Wcześniej krajowa „trójka” przeciskała się przez centra małych lubuskich miasteczek.
Współpraca gmin, rozwój infrastruktury rowerowej oraz wykorzystanie kolei do obsługi komunikacyjnej aglomeracji to klucz do udrożenienia miast.
Osiągnęła spektakularny sukces w Dolinie Krzemowej. Jest założycielką i dyrektor generalną akceleratora biznesowego dla prowadzonych przez kobiety startujących firm technologicznych.
Jaka jest sytuacja finansowa polskich samorządów? Co mówi o kondycji JST najnowszy Ranking Finansowy Samorządu Terytorialnego?
Województwo Lubuskie rozpoczęło wielkie świętowanie 15-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej.
Paulina Czurak, właścicielka pracowni architektonicznej Ideograf, i Wojciech Witek, współwłaściciel Iliard Architecture & Management, o znaczeniu terenów zielonych w rozwoju miast.
Nest Lease, to nowy gracz na polskim rynku leasingowym, będący częścią grupy Nest Bank. Firma powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie mikro i małych przedsiębiorców na elastyczne i nowoczesne rozwiązania finansowe. Dzięki zaawansowanej technologii i indywidualnemu podejściu, Nest Lease planuje w ciągu dwóch lat wejść do grona dziesięciu największych firm leasingowych w Polsce. W rozmowie z Lechem Stabiszewskim, pełniącym funkcję p.o. prezesa zarządu Nest Leasing S.A., przyglądamy się strategii i ofercie Spółki oraz trendom w branży leasingowej.
Przyszłoroczny budżet regionu będzie najwyższy w historii. Zamknie się kwotą przeszło 4,1 mld zł, z czego ponad połowa trafi na inwestycje.
Rosnący dług miasta bierze się z tego, że my cały czas inwestujemy, pomimo że planowana nadwyżka operacyjna w 2025 r. będzie sięgała 300 mln zł – mówi Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa.
Zmiany demograficzne i społeczne powinny stać się podstawą do zastanowienia się nad kompetencjami samorządów lokalnych. Potrzebny jest przegląd przepisów prawa samorządowego – tak, by sprostać potrzebom mieszkańców.
Region organizuje szereg akcji pomocowych, również skierowanych do dzieci i młodzieży.
Polska może zostać liderem infrastruktury rowerowej w Europie, ale potrzebuje strategii, specustawy rowerowej i lepszej współpracy administracji – to wnioski z debaty zorganizowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. „Rzeczpospolita” była partnerem wydarzenia.
W regionie odbył się kongres poświęcony dostępności w turystyce społecznej. Ukazał się także album „Dolny Śląsk po królewsku” w wersji dostosowanej dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Od przyszłego roku dla lokalnych władz wartość CIT wypracowana przez firmy działające na ich terenie będzie miała wpływ na samorządowe finanse – to efekt reformy, która zacznie obowiązywać od 2025 r.
Wszyscy byśmy chcieli, żeby ta wojna się skończyła. Tylko chcemy, żeby skończyła się sprawiedliwym pokojem. Z punktu widzenia Rzeszowa najważniejszy jest fakt utrzymania dalej bazy wojskowej NATO i obecności wojsk sojuszu w naszym regionie – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas