Z pasją o jasnym pełnym

Piwo nadaje się na muzealny eksponat, ponieważ ma długą historię. Browary, które otwierają się dla gości, nie stawiają jednak wyłącznie na tradycję.

Publikacja: 04.10.2015 21:00

Centrum Wycieczkowe Lecha odwiedza ponad 20 tys. osób rocznie

Centrum Wycieczkowe Lecha odwiedza ponad 20 tys. osób rocznie

Foto: materiały prasowe

6 października w Centrum Wycieczkowym Lecha przy poznańskim browarze Kompanii Piwowarskiej (KP) ruszają Dni Pilsnera i Lagera.

– Podczas takich dni nasi przewodnicy prezentują więcej informacji nt. danego stylu, jego historii, warzenia, a w naszym pubie uczestnicy degustują wybrane piwa z danego stylu również spoza naszej oferty – mówi Joanna Kwiatkowska, rzecznik KP. – Towarzyszy mu m.in. minipokaz degustacji z komentarzem cervesario, czyli piwnego eksperta i degustatora.

Tematyczne dni to tylko jedna z atrakcji piwnego centrum działającego od ponad dekady. Nie dziwi więc, że rocznie odwiedza je 23 tys. osób.

Na brak gości nie narzeka także Tyskie Browarium, muzeum przy Tyskich Browarach Książęcych, także należących do KP. Rocznie jest tam od 35 do 38 tys. zwiedzających. Ruszyło w 2004 r. z okazji 375. urodzin piwa Tyskiego.

Tyskie Browarium, jako pierwszy obiekt turystyczny, wprowadziło zwiedzanie w gwarze śląskiej. Przewodnicy w strojach regionalnych opowiadają m.in. o tym, jak się „ziorka fyrla i szelonto, co by zgerowały”. Browarium jest przygotowane na przyjazd gości z zagranicy. O historii browaru można posłuchać w językach: angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, rosyjskim i czeskim.

A zagraniczni turyści interesują się historią naszego browarnictwa. – Chętnie przyjeżdżają do nas goście z Europy, Stanów Zjednoczonych, Kanady, a także krajów bardziej odległych, jak Japonia, Korea Południowa, Indie, Chiny, Brazylia, Argentyna czy Australia – przyznaje Magdalena Brzezińska, rzecznik Grupy Żywiec, która prowadzi Muzeum w Browarze w Żywcu.

Od momentu jego powstania w 2006 r. trafiło tam ponad 800 tys. osób.

We wszystkich piwnych muzeach historia przeplata się z nowoczesnością. Przykładowo: w Centrum Lecha działa multimedialne centrum rozrywki, gdzie można m.in. wysłać e-maila z ogromnej puszki Lecha.

W przyszłym roku Browar w Żywcu będzie obchodzić jubileusz 160-lecia, a Muzeum dziesiątą rocznicę powstania. – W związku z tym planujemy modernizację muzeum, aby jeszcze lepiej opowiadało historię browaru i marki Żywiec, a także odzwierciedlało jej współczesny charakter – zapowiada Brzezińska.

Swoje podwoje dla gości otwierają też lokalne warzelnie. Browary Regionalne Jakubiak robią to w Lwówku Śląskim i Ciechanowie, gdzie trafiła już nawet wycieczka z Chin.

– W 2016 r. planujemy otwarcie muzeum w Browarze w Tenczynku, gdzie przygotowujemy specjalną salę muzealną z przeszkloną ścianą, by zwiedzający mogli oglądać normalną pracę browaru – mówi Piotr Dusza, dyrektor Browaru w Tenczynku. – Perełką będzie odrestaurowany, oryginalny kocioł warzelny z XVI w. Prawdopodobnie jest to jedyny taki piec do gotowania piwa w Polsce.

Opinia

Maciej Chołdrych, ekspert piwny, właściciel firmy Piwoznawcy.pl

Od pewnego czasu mamy w Polsce powrót do korzeni i naturalności, o czym świadczy popularność produktów regionalnych czy wytwarzanych na bazie tradycyjnych receptur. Trend ten widać także na rynku piwa. Jego przykładem są muzea pozwalające browarom uwiarygodnić swoją działalność i pokazać, że łączą przeszłość z teraźniejszością. W przypadku dużych firm placówki takie są głównie narzędziem marketingowym pozwalającym promować konkretną markę. Muzea w mniejszych browarach to często efekt pasji właściciela, który zbiera eksponaty związane z browarnictwem.

6 października w Centrum Wycieczkowym Lecha przy poznańskim browarze Kompanii Piwowarskiej (KP) ruszają Dni Pilsnera i Lagera.

– Podczas takich dni nasi przewodnicy prezentują więcej informacji nt. danego stylu, jego historii, warzenia, a w naszym pubie uczestnicy degustują wybrane piwa z danego stylu również spoza naszej oferty – mówi Joanna Kwiatkowska, rzecznik KP. – Towarzyszy mu m.in. minipokaz degustacji z komentarzem cervesario, czyli piwnego eksperta i degustatora.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?