Polskie stocznie, przynajmniej na razie, nie muszą się martwić o przyszłość. W portfelu branży są zamówienia na prawie 30 jednostek, roczne przychody sektora okrętowego przekroczyły 10 miliardów złotych. Ponadto coraz więcej zamówień dla firm budujących statki przychodzi z sektora offshore, a dywersyfikacja działalności będzie zapewniać znacznie większą stabilność.
Kluczowym dla zwiększania znaczenia gospodarki morskiej będzie teraz wykorzystanie inteligentnych produktów i technologii. To kierunek o ogromnym potencjale, zważywszy na możliwości wykorzystania w różnych sektorach gospodarki morskiej i jej skalę. W samej tylko Unii Europejskiej produkcja stoczniowa i offshore mają wartość 52 mld euro, a sektor morskiego transportu – 63 mld euro. Przeszło dwa razy tyle – 133 mld euro – wart jest unijny sektor wydobywczy, a jeszcze więcej, bo 144 mld euro, turystyka organizowana na morzu i w rejonach nadmorskich. Szybko rozwija się morska energetyka wiatrowa, której wartość w ostatnich pięciu latach zwiększyła się o jedną czwartą, do 2,5 mld euro. I choć międzynarodowa konkurencyjność gospodarki morskiej opiera się na elastyczności i niskich kosztach pracy, to przewagę buduje się w coraz większym stopniu na wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, opartych o własne badania i projekty.
Rozwijają innowacje
O tym, jakie znacznie mają innowacje, świadczy postęp dokonujący się w sektorze badań i rozwoju. W firmach zajmujących się realizacją prac badawczo-rozwojowych gospodarki morskiej oraz edukacji morskiej pracuje już ponad 4,1 tys. osób. To 4,6 proc. wszystkich pracujących w gospodarce morskiej i pięciokrotnie więcej, niż wynosi udział zatrudnionych w sektorze B+R wśród osób pracujących w całej polskiej gospodarce (0,9 proc. w 2013 roku).
– Minęły już czasy, gdy konkurowaliśmy budową wielkich konstrukcji statków. Mamy na Pomorzu ogromny potencjał rozwojowy, który może stać się kołem zamachowym całej polskiej gospodarki – uważa Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Dla lepszego wykorzystania zasobów morza oraz terenów przybrzeżnych realizowanych jest coraz więcej innowacyjnych przedsięwzięć. Przykładem jest projekt konstrukcji wsporczej dla turbin wiatrowych, projekt urządzenia przetwarzającego energię fal czy pływającego fundamentu elektrowni wiatrowej.