Via Baltica połączy kraje bałtyckie z centrum Europy

Budowa kluczowej dla Podlasia drogi ekspresowej S61, łączącej Litwę, Łotwę i Estonię z Europą, stopniowo się rozkręca.

Publikacja: 20.06.2016 22:00

Otwarta w listopadzie 2014 r. obwodnica Augustowa to fragment trasy Via Baltica. Fot. Adam Bajkowski

Otwarta w listopadzie 2014 r. obwodnica Augustowa to fragment trasy Via Baltica. Fot. Adam Bajkowski

Foto: materiały prasowe

W końcu maja Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie budowy odcinka Szczuczyn-Budzisko. Powstanie on przy wsparciu funduszy instrumentu Łącząc Europę (CEF), z którego ma pochodzić 414,4 mln euro. Cała inwestycja ma kosztować przeszło 811 mln euro. To pierwsza umowa, jaką GDDKiA podpisała na finansowanie z CEF.

Przedsięwzięcie obejmuje budowę odcinka S61 o długości ponad 110 km, stanowiącego element sieci bazowej korytarza TEN-T. Prócz samej trasy, w ramach inwestycji powstaną mosty i wiadukty, przejścia dla zwierząt, drogi poprzeczne, urządzenia ochrony środowiska oraz te związane z bezpieczeństwem ruchu. Trasa na dwóch odcinkach objętych umową CEF, czyli od powstającej obwodnicy Suwałk do Budziska (ok. 24 km) oraz druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna (6,6 km), jest już objęta przetargami na projekt i budowę. Obie inwestycje mają być gotowe do końca 2020 roku.

Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego na razie trwa przetarg na projekt i budowę 63 kilometrów trasy od Szczuczyna do Raczek. Podzielono ją na trzy odcinki: pierwszy od Szczuczyna do węzła Ełk Południe o długości ok. 23 km, drugi od węzła Ełk Południe do węzła Wysokie o długości ok. 20 km oraz odcinek trzeci – od węzła Wysokie do Raczek o długości ok. 20 km. GDDKiA chce podpisać umowy z wykonawcami w trzecim kwartale przyszłego roku. Natomiast zakończenie budowy przewidziane jest na drugą połowę 2020 r.

Postępowania przetargowe dla 91 kilometrów S61 od Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Szczuczyna jeszcze się nie zaczęły. GDDKiA ma już decyzje środowiskowe dla całej ekspresówki, natomiast obecnie przyjmuje Koncepcje Programowe dla 5 odcinków: Ostrów Mazowiecka – węzeł Śniadowo (19,5 km), Śniadowo – Łomża Południe (17 km), Łomża Południe – Łomża Zachód 7,2 km), Łomża Zachód – węzeł Kolno (13,4 km), Kolno – Stawiski (16 km) i Stawiski – Szczuczyn (18 km).

Cała trasa S61 będzie liczyć 235 kilometrów. W miejscowości Ostrów Mazowiecka odbije od drogi ekspresowej nr 8 i poprzez Łomżę, Ełk i Suwałki pobiegnie do granicy z Litwą w Budzisku. W ten sposób przetnie trzy województwa: mazowieckie, podlaskie oraz częściowo warmińsko-mazurskie. Ekspresówka stanie się częścią międzynarodowej drogi E67 oraz trasy Via Baltica, mających połączyć Europę Zachodnią z Litwą, Łotwą, Estonią oraz Finlandią.

Jak dotąd, z inwestycji już korzystają mieszkańcy trzech miast: Stawisk, Szczuczyna i Bargłowa Kościelnego, gdzie w ramach budowy ekspresówki wybudowano na razie jednojezdniowe obwodnice. Obwodnica Stawisk została otwarta w grudniu 2013 roku, wyprowadzając z miasta ciężki ruch tirów jadących od granicy z Litwą do centralnej Polski.

Dwa lata później uruchomiono obwodnicę Szczuczyna. Budowa przebiegała z problemami: pierwszy wykonawca – hiszpański FCC Construccion nie dotrzymał terminów i GDDKiA rozwiązała umowę, a inwestycję dokończyła Pol-Aqua. Także w końcu ub. roku pierwsze samochody pojechały obwodnicą Bargłowa Kościelnego. Częścią przyszłej Via Baltica jest także istniejąca obwodnica Augustowa.

W końcu maja Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie budowy odcinka Szczuczyn-Budzisko. Powstanie on przy wsparciu funduszy instrumentu Łącząc Europę (CEF), z którego ma pochodzić 414,4 mln euro. Cała inwestycja ma kosztować przeszło 811 mln euro. To pierwsza umowa, jaką GDDKiA podpisała na finansowanie z CEF.

Przedsięwzięcie obejmuje budowę odcinka S61 o długości ponad 110 km, stanowiącego element sieci bazowej korytarza TEN-T. Prócz samej trasy, w ramach inwestycji powstaną mosty i wiadukty, przejścia dla zwierząt, drogi poprzeczne, urządzenia ochrony środowiska oraz te związane z bezpieczeństwem ruchu. Trasa na dwóch odcinkach objętych umową CEF, czyli od powstającej obwodnicy Suwałk do Budziska (ok. 24 km) oraz druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna (6,6 km), jest już objęta przetargami na projekt i budowę. Obie inwestycje mają być gotowe do końca 2020 roku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej