Wokół Odry na dwóch kołach

Na Dolnym Śląsku przybywa ścieżek rowerowych. Finansują je samorządy, które mogą starać się o dotacje ze środków unijnych na ten cel.

Publikacja: 26.05.2016 23:00

Wokół Odry na dwóch kołach

Foto: materiały prasowe

W tym regionie doceniają rowerzystów. Dolnośląski samorząd zakończył prace nad pierwszym w Polsce regionalnym dokumentem opisującym standardy projektowania i budowania dróg rowerowych. – Dzięki przygotowanym wytycznym nowe ścieżki będą bezpieczne, funkcjonalne i przyjazne dla użytkowników – mówią przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu. Jak zauważa Cezary Przybylski, marszałek województwa, drogi rowerowe to ważny element rozwoju turystyki i oferty rekreacyjnej w regionie, a dla wielu mieszkańców rower jest też zwyczajnym środkiem codziennego transportu.

Bezpieczne ścieżki

Urzędnikom zależy na rozwoju infrastruktury rowerowej. Do roku 2023 na Dolnym Śląsku ma powstać minimum 150 km nowych tras rowerowych, na co przeznaczone zostanie ponad 60 mln zł. Pieniądze będą pochodzić z budżetu regionu, regionalnego programu operacyjnego i Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pierwsze konkursy ruszają już w czerwcu. Trasy rowerowe będą łączyć ciekawe turystyczne miejscowości. Jednym z projektów jest Odrzańska Droga Rowerowa, czyli niemal 400-kilometrowa trasa, która ma przebiegać przez teren 25 gmin po obu stronach Odry. Do niej mogą „wpinać się” kolejne odcinki budowanych tras, rozszerzając sieć ścieżek na Dolnym Śląsku. Trasy rowerowe mają powstawać również m.in. na terenie polsko-czeskiego i polsko-niemieckiego pogranicza, Doliny Baryczy i w innych rejonach Dolnego Śląska, co ma dać dodatkowy impuls dla rozwoju turystyki w tych miejscach. – Nowe drogi rowerowe mają służyć wszystkim użytkownikom. Zależy nam na tym, aby pierwsze trasy były gotowe już w przyszłorocznym sezonie letnim – wyjaśnia marszałek. Niezależnie od pieniędzy z urzędu marszałkowskiego lokalne samorządy same inwestują w budowę dróg rowerowych na swoim terenie. W Legnicy ich sieć liczy 30 km, a w tym roku mają powstać kolejne trasy. – To przedsięwzięcia towarzyszące dwóm wielkim inwestycjom drogowym: przebudowie ulicy Jaworzyńskiej oraz budowie zbiorczej drogi południowej – tłumaczy Arkadiusz Rodak, rzecznik prasowy prezydenta Legnicy. Dodaje, że w trakcie przebudowy ulicy Jaworzyńskiej powstanie

ok. 3 km ścieżek rowerowych z kostki betonowej, biegnących od ulicy

Grabskiego do Obwodnicy Zachodniej. Podobną długość i technologię będą miały

ścieżki budowane wzdłuż zbiorczej drogi południowej na odcinku od ul.

Jaworzyńskiej do al. Rzeczypospolitej. Natomiast ok. 200 m będzie miała nowa

asfaltowa ścieżka wzdłuż ul. Koskowickiej, łącząca osiedle Piekary z granicą miasta. – W tym roku przebudowana zostanie też na asfaltową ścieżka o długości 1,6 km przy al. Piłsudskiego, na odcinku od wiaduktu do ronda Niepodległości – wylicza Arkadiusz Rodak. Nie zdradza, ile będą kosztować nowe ścieżki. – Trudno jest oszacować ich koszty budowy w ramach wielkich drogowych inwestycji. Natomiast z doświadczenia wynika, że nowocześnie wykonana i oznakowana ścieżka o szerokości 2,5 m i długości 1 km kosztuje ok. 600 tys. zł – tłumaczy rzecznik ratusza w Legnicy. Dodaje, że pieniądze na budowę tras rowerowych pochodzą głównie z budżetu miasta. Także Wrocław inwestuje w nowe drogi dla cyklistów. W tym roku miasto chce oddać 15 km tras rowerowych.

– Kilka inwestycji zostało już ukończonych (np. ul. Mickiewicza, Marszowicka, bulwar Dunikowskiego). Część z nich jest w trakcie budowy (np. ul. Ślężna, Kazimierza Wielkiego, Kościuszki, Stawowa, ale również kładki pod mostami Warszawskim, Szczytnickim). Do kolejnych miasto się właśnie przymierza, rozpisując teraz przetargi. – Na budowę tras rowerowych w tym roku mamy zarezerwowane z budżetu miasta ponad 18 mln zł – mówi Daniel Chojnacki, oficer rowerowy we wrocławskim ratuszu.

Rowery dla mieszkańców i urzędników

Wrocław inwestuje nie tylko w budowę dróg dla jednośladów, ale też specjalne stojaki. Obecnie w mieście jest blisko 6 tys. miejsc parkingowych dla rowerów. – Prowadzimy stałą akcję „wnioskuj o stojak”, w ramach której mieszkańcy wybierają odpowiednie dla siebie miejsca. Program prowadzony jest od 2009 roku – tłumaczy oficer rowerowy z Wrocławia. W mieście od kilku lat działa Wrocławski Rower Miejski. W jego skład wchodzi 760 rowerów zlokalizowanych w 76 stacjach. – Cieszy się on dużą popularnością mieszkańców i jest skutecznym wsparciem dla komunikacji zbiorowej – zapewnia Daniel Chojnacki.

W Legnicy na razie takich wypożyczalni nie ma. – Analizujemy potrzeby i możliwości zorganizowania wypożyczalni rowerów dla mieszkańców. Obecnie taką bezpłatną usługę oferują swym pracownikom Koleje Dolnośląskie mające swą siedzibę w Legnicy – mówi Arkadiusz Rodak. Władze samorządowe promują rowery wśród swoich pracowników. Urząd marszałkowski zachęca ich do codziennego korzystania z tego środka transportu. W głównym budynku urzędu, na parterze, mają oni do dyspozycji specjalnie wydzielone pomieszczenia, w których znajdują się stojaki rowerowe, szatnie z szafkami oraz prysznice i przebieralnie. – Liczba pracowników korzystająca na co dzień z tych udogodnień systematycznie wzrasta – słyszymy w urzędzie marszałkowskim. Także wrocławski ratusz promuje rower jako środek transportu wśród urzędników. – Zachęcamy ich do przyjazdu rowerem do pracy. Przede wszystkim przy każdym budynku urzędu miejskiego wybudowany został zadaszony parking dla pracowników. Dodatkowo ustawione zostały zamykane boksy.

W trzech budynkach urzędu do dyspozycji są rowery służbowe: miejskie, z koszem i sakwami do przewożenia bagaży – wylicza Daniel Chojnacki. Prorowerowe działania chwalą miejscy aktywiści. – Wielkie brawa dla Dolnego Śląska. To pierwszy region, który tworzy politykę rowerową w porozumieniu z rowerzystami. To bardzo ważne, bo o ile duże miasta mają swoich oficerów rowerowych i radzą sobie same, o tyle pozostała część regionu bardzo potrzebowała konkretnego programu i konkretnej wiedzy, jak rozwijać infrastrukturę rowerową – tłumaczy Cezary Grochowski, prezes stowarzyszenia Wrocławska Inicjatywa Rowerowa.

W tym regionie doceniają rowerzystów. Dolnośląski samorząd zakończył prace nad pierwszym w Polsce regionalnym dokumentem opisującym standardy projektowania i budowania dróg rowerowych. – Dzięki przygotowanym wytycznym nowe ścieżki będą bezpieczne, funkcjonalne i przyjazne dla użytkowników – mówią przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu. Jak zauważa Cezary Przybylski, marszałek województwa, drogi rowerowe to ważny element rozwoju turystyki i oferty rekreacyjnej w regionie, a dla wielu mieszkańców rower jest też zwyczajnym środkiem codziennego transportu.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej