Ekologiczna inwestycja opłaca się z dotacjami

Śląskie samorządy kupują elektryczne autobusy dla komunikacji miejskiej. Wymiana taboru jest możliwa dzięki dofinansowaniu z Unii.

Publikacja: 13.09.2016 23:00

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie kupi  22 autobusy elektryczne.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie kupi 22 autobusy elektryczne.

Foto: materiały prasowe

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (PKM) w Jaworznie chce nabyć 22 autobusy elektryczne. Zamierza to zrobić przy wsparciu dotacji unijnych.

– Spółka stara się o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego. Całkowita kwota projektu została wyliczona na blisko 60 mln zł, z czego 41,5 mln zł ma stanowić dofinansowanie – wylicza Katarzyna Florek z referatu obsługi mediów w Urzędzie Miasta w Jaworznie. Podane kwoty obejmują nie tylko zakup pojazdów, ale też stworzenie infrastruktury do ich obsługi – w tym powstanie czterech nowych stacji doładowań pojazdów. Jedna już jest.

Przewoźnik z Jaworzna złożył już wniosek o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. Teraz czeka on na zakończenie oceny merytorycznej.

– W przypadku podpisania umowy o dofinansowanie autobusy trafią do eksploatacji w 2017 roku – zapowiada urzędniczka.

W Jaworznie testowano kilka autobusów elektrycznych różnych producentów. I to ich pomyślna eksploatacja skłoniła władze do zakupu pierwszego, własnego autobusu elektrycznego. Wozi on pasażerów od kwietnia 2015 roku.

Drożej, ale wygodniej

Miejscy urzędnicy chwalą ten pojazd. – Po ponad rocznym użytkowaniu można stwierdzić, że jego eksploatacja jest ekonomicznie uzasadniona. Wysokie koszty zakupu rekompensują oszczędności wynikające z dużo tańszej eksploatacji – tłumaczy Katarzyna Florek.

Podkreśla, że autobus elektryczny to także znacznie wygodniejszy pojazd niż tradycyjny napędzany silnikiem diesla. Poza tym pojazd porusza się cicho, płynnie i nie emituje spalin.

Elektryczny autobus Solarisa w wakacje (od 26 lipca do 2 sierpnia) testowało też Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach. – Testy wypadły pozytywnie. W związku z tym w najbliższych latach podczas wymiany znacznej części taboru autobusowego, wykorzystując dofinansowanie z funduszy unijnych kupimy w sumie 135 nowych autobusów, z czego 20 pojazdów elektrycznych – zapowiada Paweł Cyganek, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych i inwestycyjnych katowickiego MPK. Elektryczne pojazdy mają kosztować przewoźnika 67,5 mln zł. Choć koszty eksploatacji pojazdów na prąd są niższe niż tych z silnikiem diesla, to jednak ich zakup jest niemal dwukrotnie droższy (nie wliczając nawet kosztów infrastruktury).

Czy to się więc miastom opłaci? – Rzeczywiście, taka inwestycja na dzień dzisiejszy nie jest zbyt ekonomiczna, ale dzięki dofinansowaniu unijnemu możemy sobie na to pozwolić – przyznaje Cyganek.

Eksperci zwracają uwagę na jeszcze jedną rzecz. W Polsce wciąż ponad 90 proc. energii produkowanej jest z węgla, przejście na napęd elektryczny sprowadzi się więc do przeniesienia źródła emisji zanieczyszczeń z miast do elektrowni. Samorządowcy wierzą, że to się z czasem zmieni. – W przyszłości jednym ze źródeł zasilania pojazdów elektrycznych z pewnością będą źródła odnawialne. Obecnie jednak ze względu na politykę państwa dotyczącą OZE nie jest to uzasadnione ekonomicznie – tłumaczy Katarzyna Florek. Dlatego Jaworzno ma w dalszych planach zakup kolejnych elektrycznych autobusów.

Wystarczy hybryda

Inne rozwiązanie wybrała Częstochowa. Tam zamiast kupować autobusy elektryczne, stawia się na pojazdy hybrydowe gazowo-elektryczne. Po mieście jeździ już ich 40. – Udało nam się je kupić dzięki zdobyciu przez miasto środków w konkursie na „zielone” inwestycje Gazela – tłumaczy Włodzimierz Tutaj, rzecznik prezydenta Częstochowy. Dodaje, że hybrydy jeżdżą na gaz sprężony CNG, a energia elektryczna jest odzyskiwana (dzięki kondensatorom na dachu) w czasie hamowania.

– To innowacyjny projekt, który Częstochowa realizuje jako pierwsza w kraju, a jeżdżące po mieście hybrydy to polskie gazowo-elektryczne prototypy – wyjaśnia urzędnik. Zdradza, że w mieście były także przymiarki do autobusów elektrycznych, ale obecnie samorząd ma możliwość pozyskania standardowych, klimatyzowanych autobusów o bardzo bogatym wyposażeniu, które jednocześnie będą spełnić najwyższe normy ekologiczne. – Zresztą, dzięki hybrydom, rocznie do atmosfery trafi o 850 ton dwutlenku węgla mniej, a tzw. „współczynnik ekologiczny” w taborze MPK jest już obecnie wysoki – tłumaczy Włodzimierz Tutaj.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (PKM) w Jaworznie chce nabyć 22 autobusy elektryczne. Zamierza to zrobić przy wsparciu dotacji unijnych.

– Spółka stara się o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego. Całkowita kwota projektu została wyliczona na blisko 60 mln zł, z czego 41,5 mln zł ma stanowić dofinansowanie – wylicza Katarzyna Florek z referatu obsługi mediów w Urzędzie Miasta w Jaworznie. Podane kwoty obejmują nie tylko zakup pojazdów, ale też stworzenie infrastruktury do ich obsługi – w tym powstanie czterech nowych stacji doładowań pojazdów. Jedna już jest.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej