Specjaliści od małej czarnej

Rosnąca liczba kawiarni oraz moda na parzenie espresso w domu napędzają w Polsce popyt na kawy ziarniste.

Publikacja: 01.05.2016 23:00

W polskich palarniach klienci mogą czasem również skosztować wyśmienitej kawy

W polskich palarniach klienci mogą czasem również skosztować wyśmienitej kawy

Foto: 123RF

– Konsumenci są coraz bardziej świadomi, szukają produktów wytwarzanych lokalnie lub przez małych wytwórców. Dotyczy to nie tylko kawy, ale wielu produktów spożywczych, jak sery czy piwa – mówi Mateusz Kuc, dyrektor zarządzający łódzkiej palarni kawy Bean & Buddies.

Śledząc ziarno

To sprawia, że w Polsce rośnie popyt na kawę w ziarnach. Wykorzystują ją zarówno kawiarnie, których jest nad Wisłą coraz więcej, jak i miłośnicy dobrej kawy parzący ją w domach.

W ślad za tym w ostatnim czasie przybyło w naszych kraju rzemieślniczych palarni kawy. Wiele z nich to małe, rodzinne biznesy. W sumie paleniem kawy zajmuje się już blisko 100 firm.

Potencjał w świeżo palonej kawie dostrzegają też więksi gracze rynku kawowego. Manufakturę zajmującą się paleniem ziarna zamierza uruchomić firma Strauss Cafe ze Swadzimia k.Poznania, właściciel marki MK Cafe. Dodatkowym atutem jej manufaktury ma być możliwość prześledzenia całego procesu produkcji: od dostarczenia surowych ziaren przez palenie aż do zapakowania.

Ofertę kaw ziarnistych rozwija także Tchibo. – Nasze kawy są sprzedawane na wagę w ziarnach, a także z możliwością zmielenia jej na miejscu, wedle preferencji czy za rekomendacją naszych specjalistów w sklepach Tchibo – podkreśla Barbara Kowalik-Kamińska, szefowa marketingu Tchibo Polska.

Dobre czasy dla kawowych rzemieślników szybko się nie skończą. – Sytuacja rynkowa dla lokalnych palarni oferujących świeżo paloną kawę w dalszym ciągu będzie sprzyjająca – uważa Mateusz Kuc.

Nie dziwi więc, że Palarnia Kawy Kaffe 2009 z Lublina zdecydowała się na inwestycje. – Pracujemy nad uruchomieniem nowej palarni w Biłgoraju – mówi Daniel Ćwikła z Palarni Kawy Kaffe 2009. – Kupiliśmy halę o powierzchni 190 mkw. i jesteśmy w trakcie projektowania wnętrza. Chcemy stworzyć miejsce otwarte dla wszystkich zainteresowanych świetną kawą.

Biłgorajska palarnia będzie również miała magazyn kawy zielonej z kontrolą wilgotności oraz temperatury, strefę kontroli jakości – czyli małe laboratorium – oraz strefę dla klienta, gdzie będzie można usiąść i wypić dobrą kawę przy dobrej muzyce.

Coraz lepsze wyniki notuje również Bean & Buddies.

– Cały czas dynamicznie się rozwijamy i planujemy utrzymać tempo – zapewnia Mateusz Kuc. – W najbliższym czasie zaczniemy rekruta- cję na kilka stanowisk i chcemy zatrudnić nowe osoby jeszcze w drugim kwartale 2016 roku.

Polskie palarnie coraz odważniej wychodzą także za granicę. Przykładem może być warszawska Java Coffee Company, która w 2014 roku rozpoczęła działalność w Serbii.

Jakość jest kluczowa

Rosnąca konkurencja i idące w górę wymagania klientów i konsumentów sprawiają, że na rynku są w stanie utrzymać się firmy, które postawią na wysoką jakość i ciekawą ofertę.

– Co chwilę mamy propozycję odkupienia pieca do wypalania kawy, ponieważ ktoś się zorientował, że ten biznes nie polega tylko na wypaleniu kawy, ale także na sprzedaży przyjemności jej picia – zaznacza Daniel Ćwikła. – My każdego klienta traktujemy indywidualnie.

Bartosz Bełkowski, redaktor naczelny portalu Rynek Kawy, podkreśla, że rynek palarni nie rozwija się tak szybko jak rynek kawiarni. Dzieje się tak, m.in. dlatego, że kawiarnie sieciowe wykorzystują surowiec z zagranicy. Palarnia największej w Polsce sieci, czyli Costa Coffee, znajduje się w Londynie.

Ponadto uruchomienie palarni jest znacznie droższe niż otwarcie kawiarni. Nie licząc wydatków na wypromowanie startującego biznesu, trzeba wydać nawet 150 tys. zł. Pro- wadzenie palarni wymaga też większej wiedzy eksperckiej.

– Konsumenci są coraz bardziej świadomi, szukają produktów wytwarzanych lokalnie lub przez małych wytwórców. Dotyczy to nie tylko kawy, ale wielu produktów spożywczych, jak sery czy piwa – mówi Mateusz Kuc, dyrektor zarządzający łódzkiej palarni kawy Bean & Buddies.

Śledząc ziarno

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej