Warszawiacy coraz częściej przesiadają się na rowery

Więcej będzie wypożyczalni, rowerów elektrycznych, tandemów i rowerków dla dzieci.

Publikacja: 29.03.2016 18:38

Sieć dróg rowerowych w Warszawie ma 457 km

Sieć dróg rowerowych w Warszawie ma 457 km

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Rowery w latach 2017–2020 będzie można wypożyczać w stolicy od marca do końca listopada. Do dyspozycji użytkowników będzie 300 stacji (teraz ponad 200) z 4300 rowerami. W tym aż dziesięć stacji ze 100 rowerami elektrycznymi (Powiśle, Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście) i sześć stacji z rowerkami dziecięcymi (w okolicach parków, po trzy stacje na prawym i lewym brzegu Wisły). Zwiększy się także liczba dostępnych tandemów (do ok. 40). Terminale zostaną wyposażone w kolorowe wyświetlacze, a na stacjach pojawią się pompki do rowerów.

– W tym roku kończy się umowa z obecnym operatorem Veturilo, dlatego podjęliśmy już decyzję o przyszłości naszego systemu. Chcemy go rozbudować do minimum 300 stacji i ponad 4 tys. rowerów – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

W tym roku miłośnicy rowerów mają do dyspozycji 3039 rowerów miejskich i 204 wypożyczalnie. W poprzednim roku rowery były wypożyczane w stolicy 2 mln razy.

– Wybudowaliśmy i wyremontowaliśmy 58 km dróg rowerowych, a Veturilo okazało się jednym z najpopularniejszych systemów w Europie – rowery były wypożyczane średnio co 10 sekund. Na lata 2016–2017 zaplanowaliśmy budowę i remonty ponad 130 km dróg rowerowych – zapowiada wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.

Sieć rowerowa w Warszawie ma 457 km – w tym 367 km dróg dla rowerów, 56 km ciągów pieszo-rowerowych i prawie 34 km pasów i kontrapasów rowerowych. Jak wynika z informacji ratusza, 57 proc. tras ma już nawierzchnię asfaltową. Stołeczni cykliści mogą również korzystać z ok. 57 km tras nieoznakowanych znakami i ok. 370 km ulic o tzw. ruchu uspokojonym.

Niebawem pojawią się też nowe drogi dla rowerów – na ten cel zostanie przeznaczonych 130 mln zł. Plany na przyszły rok zakładają budowę i remont 80 km tras rowerowych, z czego ponad 40 km będą stanowiły projekty z budżetu partycypacyjnego. Powstaną m.in. drogi dla rowerów na ul. Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka (5,3 km), ul. Żwirki i Wigury (4,2 km) i ul. Jagiellońskiej (2,5 km). Remont przejdą uczęszczane trasy na al. KEN, ul. Słomińskiego i Podzamczu.

Natomiast w 2017 r. zaplanowano budowę kolejnych 55 km tras rowerowych, w tym kładki rowerowej pod mostem Łazienkowskim oraz drogi wzdłuż ul. Puławskiej (od granic miasta do ul. Domaniewskiej), dróg na al. Waszyngtona, ul. Okopowej i Towarowej oraz al. Jana Pawła II.

Nie tylko Warszawa, ale także władze Mazowsza będą tworzyły nową sieć dróg rowerowych. Jej założeniem jest uzyskanie jak najdłuższej, spójnej sieci obejmującej całe województwo. Na ten cel przygotowane są środki unijne dla samorządów – w 2016 r. w sumie 403,6 mln zł.

Rowery w latach 2017–2020 będzie można wypożyczać w stolicy od marca do końca listopada. Do dyspozycji użytkowników będzie 300 stacji (teraz ponad 200) z 4300 rowerami. W tym aż dziesięć stacji ze 100 rowerami elektrycznymi (Powiśle, Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście) i sześć stacji z rowerkami dziecięcymi (w okolicach parków, po trzy stacje na prawym i lewym brzegu Wisły). Zwiększy się także liczba dostępnych tandemów (do ok. 40). Terminale zostaną wyposażone w kolorowe wyświetlacze, a na stacjach pojawią się pompki do rowerów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej