Przybywa atrakcji na targowych imprezach

Wypoczynek, hobby, rozrywka – imprezy skierowane do pasjonatów motoryzacji, multimediów, gadżetów coraz chętniej organizuje branża wystawiennicza, szybko reagując na oczekiwania zwiedzających.

Publikacja: 13.11.2018 10:30

Łódź tradycyjnie specjalizuje się w modzie.

Łódź tradycyjnie specjalizuje się w modzie.

Foto: Rzeczpospolita

Targi są barometrem kondycji gospodarki. Nie jest to utarty slogan, ale prawda płynąca z rynkowych reguł – mówi dr Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce, szef Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Organizatorów Targów. – Jeśli jakaś gałąź przemysłu prężnie się rozwija, targi odzwierciedlą ten wzrost. Dlatego tak ważne jest, aby obserwować rynek, badać trendy i organizować wydarzenia, które będą odpowiedzią na zmieniające się potrzeby i wystawców, i gości targowych – podkreśla.

Różnorodność imprez dowodzi, że branża ma się dobrze.

Dobry był, dobry jest

Półtora miliona zwiedzających, 26 tys. wystawców (co czwarty z zagranicy), 193 certyfikowane imprezy targowe – tak w liczbach prezentowały się targi branżowe w 2017 roku. Obecny rok – zdaniem ekspertów – też będzie dobry.

Z najnowszego badania Polskiej Izby Przemysłu Targowego wynika, że w Polsce działa 19 obiektów targowych o powierzchni wystawienniczej powyżej 5 tys. mkw. Liderem są Międzynarodowe Targi Poznańskie – dysponują 109 tys. mkw tzw. krytej powierzchni wystawienniczej. MTP są na 32. miejscu wśród europejskich obiektów targowych i 46. na liście światowej.

Wicelider – Targi Kielce – posiada 36 tys. mkw. krytej powierzchni. Nowoczesne obiekty targowo-konferencyjne mają też m.in. Warszawa, Gdańsk, Kraków, Katowice i Łódź.

Wiele tegorocznych imprez zapadło w pamięć, bogata jest oferta na przyszły rok.Furorę robią targi typu „wypoczynek, hobby, rozrywka”, bijąc rekordy popularności. Nadal hitem są też samochody i motocykle.

Rekordzistami są: Targi Motor Show, organizowane przez MPT (112 tys. zwiedzających), XXIII Międzynarodowe Targi Techniki Rolniczej AGROTECH, urządzane przez Targi Kielce (76 tys. gości), a w Krakowie – Targi Książki (66 tys. osób). Tłumy ściągnęły też Poznań Game Arena, Cavalida i XXV Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego MSPO Targów Kielce.

W Poznaniu 100 imprez

W portfolio Międzynarodowych Targów Poznańskich jest ponad 100 imprez targowych, kongresów, wydarzeń kulturalnych i sportowych, które rocznie przyciągają ponad 1,1 mln gości – mówi Katarzyna Błochowiak z Centrum Prasowego MTP.

Przykłady to Targi Meble Polska, Polagra, Budma, DREMA czy ITM, które zasięgiem obejmują cały teren Targów. Nie brak też wydarzeń kierowanych do pasjonatów różnych dziedzin życia. – Bardzo popularne są targi gier, motoryzacyjne, ale i zawody jeździeckie – zaznacza Błochowiak.

Rozrywkę i multimedia w cyberprzestrzeni zapewniła rekordowa 13. edycja targów Poznań Game Arena. Odbyła się w październiku, skusiła 76 tys. fanów gier. Było ponad 220 wystawców, 1200 stoisk do gier i 10 pawilonów pełnych multimedialnych atrakcji. Jedną z wyczekiwanych nowości była światowa premiera Call of Duty. Oprócz globalnych, byli także mali i średni producenci gier, którzy zaprezentowali ponad 100 polskich i 25 zagranicznych tytułów.

– Najbardziej barwną częścią imprezy jest show z udziałem cosplayerów, czyli osób ucharakteryzowanych na postaci z gier. Co roku uczestnicy konkursu PGA i MODECOM Cosplay Show osiągają coraz wyższy, często światowy poziom w konkursie na najlepszą charakteryzację – podkreśla Katarzyna Błochowiak.

Targi Poznań Motor Show w tym roku przyciągnęły 150 tys. miłośników koni mechanicznych. Padły rekordy frekwencji i motoryzacyjnych premier – było ich aż 60, z czego 10 to tzw. pojazdy koncepcyjne. – To największe tego typu wydarzenie w kraju i czwarte w Europie, jednocześnie można podziwiać najnowsze samochody osobowe, motocykle, ciężarówki – mówi Błochowiak.

Wielbiciele klasyków mieli trzy dni pełne motoryzacyjnych emocji podczas Retro Motor Show – Targów Pojazdów Zabytkowych (25–27 października). Trzecia edycja gościła 700 pojazdów z każdej dekady XX wieku, tramwaj z 1905 r., a nawet armatę powstańców wielkopolskich, wystawioną z okazji 100-lecia niepodległości. Automobilklub Wielkopolski zaprezentował 100 pojazdów – pereł motoryzacji.

Podczas Poznań Air Show pokaz w powietrzu wykonało 80 maszyn. Pierwszy raz w kraju odbywały się ćwiczenia NATO TIGER MEET – na niebie pokazali kunszt piloci z sił powietrznych krajów NATO.

W dziale „wypoczynek, hobby, rozrywka” kryją się międzynarodowe zawody jeździeckie Cavaliada Tour – jedyny w Polsce cykl jeździeckich zawodów halowych autoryzowany przez Międzynarodową Federację Jeździecką (FEI). Dotąd Tour odbywał się w trzech miastach: Poznaniu, Lublinie i Warszawie. W przyszłym roku po raz pierwszy MTP zorganizują Cavaliadę w Krakowie.

To widowiskowa impreza, gdzie oprócz zmagań sportowych są np. pokazy woltyżerki, prezentacje ogierów i Targi Sprzętu Jeździeckiego. Jednak to zawody jeździeckie są najbardziej prestiżową i emocjonującą częścią Cavaliady. To jedno z ważniejszych wydarzeń hippicznych w naszej części świata – 10 konkursów jest zaliczanych do Pucharu Świata. Rocznie cykl odwiedza 65 tys. osób. Przed nami ostatnie w tym roku zmagania jeździeckie (29.11–2.12 ) w Poznaniu. W przyszłym roku cykl rozpoczyna się w Lublinie 31 stycznia.

W przyszłym roku MTP zaprezentują najpiękniejsze okazy gołębi pocztowych z całego świata na 36. Olimpiadzie Gołębi Pocztowych FCI oraz Targach Gołębi Pocztowych i Akcesoriów. Trzydniowe spotkanie hodowców cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Swój udział w styczniowej imprezie potwierdziło 130 firm z 11 krajów, 40 proc. to wystawcy zagraniczni.

W przyszłym roku nowością będzie Bike Show – najważniejsze wydarzenie o charakterze międzynarodowym w przemyśle rowerowym i festiwal sportu, który przyciągnie do Poznania fanów sprzętu na kółkach. Bike Show to nie tylko rowery, ale też hulajnogi, longboardy, monocykle, deski, rolki. Wydarzeniem towarzyszącym będzie finał Mistrzostw Świata Amatorów w Kolarstwie Szosowym, którego Poznań jest gospodarzem.

W Gdańsku bursztyn i gry

Międzynarodowe Targi Gdańskie realizują w roku kilkanaście własnych imprez targowych, są także przedsięwzięcia zewnętrznych operatorów. – Nowoczesna infrastruktura Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AMBEREXPO pozwala na dywersyfikację działalności – zaznacza Roman Kolicki, rzecznik MTG.

Rocznie AMBEREXPO odwiedza 200 tys. osób. W Gdańsku – światowej stolicy bursztynu, tradycyjne są już Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Szlachetnych Amberif (wiosną) i Międzynarodowe Targi Bursztynu Ambermart (jesienią).

Amberif to największe targi bursztynu na świecie i największa impreza jubilerska w naszej części Europy. Tegoroczna edycja była wyjątkowa, bo miała numer 25. – Przyjechało 470 wystawców z 15 krajów i 6 tysięcy kupców z 54 państw, m.in. z Chin, USA i Kanady – mówi Roman Kolicki.

W tym roku gratką dla publiczności była wystawa w Gdańskim Muzeum Bursztynu z okazji 25 lat Amberifu, na której pokazano wszystkie prace nagrodzone w towarzyszącym Targom Konkursie Jubilerskim Mercurius Gedanensis – ponad 40 eksponatów.

Swoich fanów miały także Bałtyckie Targi Militarne Balt Military – jedyne w kraju poświęcone bezpieczeństwu morskiemu. Tu ofertę, dla m.in. marynarki wojennej, zaprezentowało 140 wystawców z kilkunastu krajów. W Gdyni można było obejrzeć akcję abordażu płynącego statku, a w Gdańsku zwiedzić okręty.

Pod koniec listopada w AMBEREXPO odbędą się Targi Gra i Zabawa oraz Trójmiejskie Spotkania z Grami Planszowymi Festiwal Gramy. Zaprezentują się producenci i dystrybutorzy gier i zabawek. Będą kultowe gry, kreatywne zabawy, widowiskowi cosplayerzy, mistrzostwa, turnieje i konkursy. Targom towarzyszy bogaty program edukacyjno-rozrywkowy. Sercem imprezy będzie „Gralnia” – można grać i testować 2 tys. gier: planszówek familijnych, strategicznych, science fiction, przygodowych i innych. Wśród atrakcji paintball laserowy, dmuchańce, możliwość gry w szachy z mistrzami, warsztaty plastyczne i cyrkowe, eksperymenty, podróże do świata nauki i fantastyki.

Hale AMBEREXPO są też miejscem organizacji przedsięwzięć przygotowywanych przez zewnętrznych operatorów. W tym roku odbyły się m.in. Targi Mieszkań i Domów, Strefa Smaków Food Trucków, Międzynarodowe Metropolitalne Targi Pracy i Przedsiębiorczości.

Warto też wspomnieć o przedsięwzięciach, które cieszą się zainteresowaniem mieszkańców regionu, w tym AMBEREXPO Półmaraton Gdańsk czy świąteczna Wielka Fabryka Elfów. Rok 2019 będzie kontynuacją cyklicznych imprez, wśród których na uwagę zasługują Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO, Międzynarodowe Targi Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa EUROPOLTECH.

Militaria, ale i coś dla dzieci

– Wydarzenia, które organizujemy, są podyktowane aktualnymi trendami – mówi dr Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce. Zauważa on zjawisko „festiwalizacji” targów. – Wokół wystawy powinien zostać stworzony kalendarz wydarzeń towarzyszących, atrakcyjny dla każdego gościa. Musimy mocniej oddziaływać na emocje, co jest trendem w wielu branżach – podkreśla dr Mochoń.

Wśród sztandarowych imprez jest Przemysłowa Wiosna dedykowana przemysłowi ciężkiemu. Tegoroczna zgromadziła 914 wystawców i firm z 35 krajów, a odwiedziło ją 12 tys. zwiedzających. Wydarzenie skupia m.in. przedstawicieli branży skanowania 3D, wyznacza rynkowe trendy.

Mocnym echem odbił się Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego – jedna z najważniejszych europejskich imprez targowych branży zbrojeniowej. Wystawa zgromadziła 624 firmy z 31 krajów, z tego ponad połowę polskich. Ekspozycje przedstawili światowi liderzy branży obronnej, zaprezentowano rekordową liczbę śmigłowców, m.in. Apache AH-64, Mi-8MSB, Mi-2, Black Hawk.

Targi zwiedziło 34 tys. gości z całego świata. Wystawę Sił Zbrojnych przygotowywało i zabezpieczało ponad tysiąc żołnierzy, a zaprezentowało się ponad 30 jednostek Dowództwa Generalnego. Na zwiedzających czekało 380 jednostek sprzętu i eksponatów. Dni otwarte przyciągnęły 16 tys. zwiedzających.

W innym klimacie były utrzymane targi KIDS’ TIME, podczas których osiem hal wystawienniczych wypełniły najnowsze osiągnięcia branży produktów dla matki i dziecka. – Prezentują je producenci i dystrybutorzy wózków, fotelików samochodowych, zabawek, mebli i artykułów dziecięcych. Ubiegłoroczna edycja zgromadziła ich 520. Wśród firm, które dotąd wzięły udział w targach, znaleźli się przedstawiciele 22 krajów – mówi Marta Brzezińska z Targów Kielce.

Produkty prezentowane na targach to premiery, które trafiają do sprzedaży dopiero w kolejnym roku.

Nie brak też imprez lżejszego kalibru, np. w grudniu w Centrum Targowym Targi Kielce odbędą się Targi Ślubne oraz wystawa gołębi rasowych.

Młodzi są wymagający

Targi wzbogaca obecnie coraz więcej imprez towarzyszących. Zdaniem dyr. Mochonia targi muszą być coraz bardziej atrakcyjne, bo tego oczekuje młode pokolenie. – Wystawy powinny być obudowane eventami i koncertami, zapewniać rozrywkę. Ośrodki wystawiennicze to przestrzeń biznesowa, ale coraz częściej także rozrywkowa – podkreśla.

Uważa, że branża wystawiennicza stoi przed dużym wyzwaniem. – Musimy zmierzyć się z rewolucją technologiczną. Wykorzystanie narzędzi digitalowych, e-commerce, aplikacji mobilnych to obszary, bez których niemożliwe jest profesjonalne przygotowanie targów. Mimo dynamicznego rozwoju sektora e-commerce targi pozostają dobrym miejscem dla biznesu i to się nie zmieni. Ale musimy korzystać z dobrodziejstw technologicznych – marketing i promocja wydarzeń nie mogą się bez tego obejść – zaznacza dr Mochoń.

Oprócz Poznania, Gdańska i i Kielc ciekawe imprezy szykują także inne miasta – np. 10. jubileuszowa edycja Targów Fashionweare B2B, które odbędzie się 20–21 lutego 2019 w hali Expo w Łodzi. Targi odbędą się w tzw. modelu kontraktacyjnym na sezon jesień–zima 2019–2020 oraz fast fashion na nadchodzący sezon wiosenno-letni. Wezmą w nich udział wyselekcjonowane marki z modą damską, męską, obuwiem i akcesoriami.

Szeroką gamę wydarzeń oferuje również Warszawa. Do 18 listopada trwa w Centrum Targowo-Kongresowym Ptak Warsaw Expo IV edycja Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych Warsaw Motor Show. To wydarzenie cieszące się zainteresowaniem fanów motoryzacji.

Targi są barometrem kondycji gospodarki. Nie jest to utarty slogan, ale prawda płynąca z rynkowych reguł – mówi dr Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce, szef Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Organizatorów Targów. – Jeśli jakaś gałąź przemysłu prężnie się rozwija, targi odzwierciedlą ten wzrost. Dlatego tak ważne jest, aby obserwować rynek, badać trendy i organizować wydarzenia, które będą odpowiedzią na zmieniające się potrzeby i wystawców, i gości targowych – podkreśla.

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej