Będą zatrudniać przy produkcji aut

Dla eksporterów w Wielkopolsce ważny jest łatwy i szybki dostęp do zachodnich rynków.

Publikacja: 31.01.2016 20:45

W fabryce Solarisa w Bolechowie powstały autobusy m.in. dla Warszawy

W fabryce Solarisa w Bolechowie powstały autobusy m.in. dla Warszawy

Foto: materiały prasowe

W 2015 roku fabryka Volkswagena w Poznaniu wyprodukowała prawie 171 tys. samochodów. Już w tym roku produkcja koncernu w Polsce się zwiększy, ale na ilościowy skok trzeba poczekać do roku 2017, pierwszego pełnego dla funkcjonowania nowego zakładu. Docelowe zdolności fabryki we Wrześni to przynajmniej 100 tys. samochodów rocznie.

Szacuje się, że inwestycja może doprowadzić do powstania nawet 10 tys. nowych miejsc pracy. Z realizacji tego typu inwestycji wynika, że na jedno miejsce pracy powstające w fabryce samochodów tworzone są trzy, cztery miejsca w firmach będących jej poddostawcami. Tymczasem wokół Volkswagena ma się budować klaster motoryzacyjny, który z jednej strony ma wspomagać produkcję Craftera, ale z drugiej będzie przyciągał kolejnych inwestorów z branży motoryzacyjnej, i nie tylko, niekoniecznie powiązanych z Volkswagenem.

Czekają na inwestorów

Już dwa lata temu zapadła decyzja o utworzeniu we Wrześni specjalnego obszaru nastawionego na przyjmowanie nowych inwestycji – Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej (WSAG). Scalone przez Wałbrzyską Specjalną Strefę Ekonomiczną (WSSE) tereny składają się z gruntów, które WSSE kupiła od osób prywatnych, powierzchni wniesionej aportem do strefy przez państwową Agencję Nieruchomości Rolnych oraz terenów należących do gminy, powiatu i województwa. Miejsce jest atrakcyjne – leży zaledwie 4 km od autostrady A2 i 60 km od Międzynarodowego Portu Lotniczego Poznań-Ławica.

– Posiadamy grunty w pełni przygotowane pod inwestycje. Zachętą dla inwestorów jest nie tylko bezpośrednia bliskość fabryki Volkswagena, ale również atrakcyjne ulgi podatkowe. Sięgają nawet 45 proc. kosztów inwestycji lub dwuletnich kosztów zatrudnienia nowych pracowników – podkreślała w ubiegłym roku Barbara Kaśnikowska, prezes WSSE. W promieniu około 100 kilometrów od Wrześni znajdują się również inne lokalizacje objęte wałbrzyską strefą – Śrem, Leszno, Jarocin, Rawicz, Kościan i Kalisz. Firmy działające w WSSE już dziś współpracują z koncernem Volkswagena, dostarczając mu podzespoły oraz części do produkcji samochodów, m.in. Ronal, Mahle, GKN Driveline czy Faurecia.

Według raportu „Atrakcyjność inwestycyjna regionów 2015″, przygotowanego przez zespół naukowców warszawskiej SGH, województwo wielkopolskie to jeden z najlepiej rozwiniętych gospodarczo regionów w Polsce. Ma wiele cennych atutów: równomierny rozwój gospodarczy przy znacznym stopniu uprzemysłowienia oraz wysokim poziomie technologicznym, wysoki potencjał kapitału ludzkiego, dobre połączenia komunikacyjne. Sam Poznań jako jedno z największych miast Polski to ważny ośrodek przemysłu, handlu i nauki. We wrześniu 2015 roku stopa bezrobocia w województwie wynosiła 6,2 proc. przy średniej krajowej wyższej o ponad połowę.

Blisko Niemiec

Inwestorów, w tym motoryzacyjnych, powinna przyciągać także rozwijająca się infrastruktura. Dobre połączenia kolejowe i drogowe to podstawa przy eksporcie samochodów lub części do ich produkcji. – Województwo wielkopolskie jest beneficjentem trzech z siedmiu projektów zgłoszonych i zaakceptowanych w pierwszym unijnym konkursie CEF, który przewiduje nakłady na łączną sumę 8,3 mld złotych. Wartość tych projektów w regionie przekracza 6 mld złotych – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. Modernizowane są linie kolejowe Poznań Główny – Szczecin Dąbie, Poznań – Wrocław oraz Poznań – Warszawa. Z kolei drogowcy pracują na budowie m.in. trasy ekspresowej S5 Poznań – Bydgoszcz, na S5 od Poznania w stronę Wrocławia, na obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego. Przebudowywane jest także 67 kilometrów dróg wojewódzkich. Dobre połączenia transportowe i bliskość Niemiec są dla Volkswagena kluczowe. W zakładzie w Poznaniu produkowane są modele Volkswagena Caddy w wersji osobowej i dostawczej oraz większego dostawczego Volkswagena Transportera, których spora ilość zamawiana jest przez klientów niemieckich, w tym niemieckie instytucje, takie jak policja, poczta oraz niemiecka armia i kolej. Niedawno oba samochody przeszły zmianę generacyjną.

– W trakcie roku musieliśmy przeorganizować produkcję z modelu Caddy 3 na Caddy 4 oraz Transportera T5 na T6. To wymagało dużej dyscypliny i dodatkowego kształcenia naszych pracowników – podkreślał, podsumowując ubiegły rok, Dietmar Mnich, dyrektor zakładu w Poznaniu.

Dobry wynik wypracował także funkcjonujący w ramach spółki Zakład Zabudów Specjalnych. Przebudowano w nim lub doposażono prawie 32,4 tys. aut, o przeszło 2 tys. więcej, niż planowano.

Bliskość zachodnich rynków jest bardzo ważna także dla Solarisa. Firma z Bolechowa pod Poznaniem jest jednym z największych producentów autobusów w Polsce. Produkuje autobusy miejskie i międzymiastowe, a także trolejbusy oraz tramwaje, które jeżdżą już w 28 państwach w ponad 600 miastach, m.in.: Berlinie, Paryżu, Rzymie czy Dubaju. W czterech zakładach w Wielkopolsce zatrudnia 2300 osób, do tego ponad 300 pracowników w swoich zagranicznych przedstawicielstwach.

Fiat w Tychach liderem

O ponad 11 proc. wzrosła w 2015 r. produkcja samochodów w polskich fabrykach. Łączna produkcja aut osobowych i dostawczych wyniosła 642,6 tys. sztuk, o prawie 64,1 tys. więcej niż w roku 2014.

Liderem produkcji jest Fiat: w tyskiej fabryce FCA Poland powstało w ubiegłym roku 313,9 tys. aut. To wynik nieco słabszy od uzyskanego rok wcześniej (o 3,6 proc.), czyli prawie 11,3 tys. samochodów. Spektakularny wzrost zanotował Opel: produkcja w Gliwicach wzrosła niemal dwukrotnie, z 98 tys. do 169 tys. aut. Dzięki temu Opel zwiększył do 26,3 proc. udział w rynku (z 15,4 proc. rok wcześniej).

Wynik Volkswagena to 170,8 tys. aut, o prawie 3 proc. słabszy niż rok wcześniej. W rezultacie udział VW Poznań w polskim rynku stopniał z 30,35 proc. w roku 2014 do 26,59 proc. w roku ubiegłym.

W 2015 roku fabryka Volkswagena w Poznaniu wyprodukowała prawie 171 tys. samochodów. Już w tym roku produkcja koncernu w Polsce się zwiększy, ale na ilościowy skok trzeba poczekać do roku 2017, pierwszego pełnego dla funkcjonowania nowego zakładu. Docelowe zdolności fabryki we Wrześni to przynajmniej 100 tys. samochodów rocznie.

Szacuje się, że inwestycja może doprowadzić do powstania nawet 10 tys. nowych miejsc pracy. Z realizacji tego typu inwestycji wynika, że na jedno miejsce pracy powstające w fabryce samochodów tworzone są trzy, cztery miejsca w firmach będących jej poddostawcami. Tymczasem wokół Volkswagena ma się budować klaster motoryzacyjny, który z jednej strony ma wspomagać produkcję Craftera, ale z drugiej będzie przyciągał kolejnych inwestorów z branży motoryzacyjnej, i nie tylko, niekoniecznie powiązanych z Volkswagenem.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej