Drogowcy tu nie odpoczywają

Nowe trasy ekspresowe, mosty, estakady powstają we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Inwestycje warte miliardy złotych mają ułatwić życie kierowcom.

Publikacja: 28.01.2016 20:15

Inwestycje związane z S3 i S5 na Dolnym Śląsku pochłoną 1,9 miliarda złotych

Inwestycje związane z S3 i S5 na Dolnym Śląsku pochłoną 1,9 miliarda złotych

Foto: 123RF

Inwestuje zarówno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jak i samo miasto. Trwają prace przy budowie największego skrzyżowania we Wrocławiu. W rejonie ul. Żmigrodzkiej będą się łączyć A8, czyli autostradowa obwodnica Wrocławia, droga nr 5 oraz budowana droga ekspresowa S5 Wrocław–Poznań. – To skrzyżowanie jest elementem projektu budowy trasy ekspresowej S5. Ona oraz S3 to największe realizowane przez nas inwestycje. Dolnośląskie odcinki obu tras będą kosztować po ok. 1,9 mld – mówi Maciej Wołodko z wrocławskiego oddziału GDDKiA.

Prace budowlane na węźle Wrocław-Północ, którego częścią jest to skrzyżowanie, rozpoczęły się w połowie ubiegłego roku. Według planów droga S5 Korzeńsko–Wrocław ma być gotowa pod koniec 2017 r. Koszt budowy trzeciego odcinka budowanego przez Astaldi wynosi ponad 590 mln zł brutto.

Częścią trasy S5 będzie nowy most na Widawie. Będzie miał on 750 m i 13 przęseł, a po każdej z jezdni auta będą poruszać się po dwóch pasach. Żelbetowy most stanie w bliskim sąsiedztwie autostradowej obwodnicy Wrocławia i rozbudowywanego węzła drogowego Wrocław-Północ.

Z kolei trasa S3 to fragment trasy międzynarodowej E65, docelowo poprowadzi od portów morskich Świnoujście–Szczecin do granicy z Czechami w Lubawce, gdzie połączy się z czeską drogą ekspresową R11. – W realizacji jest obecnie odcinek od granicy z woj. wielkopolskim do Bolkowa – tłumaczy Maciej Wołodko. Dodaje, że do końca 2018 r. planowane jest udostępnienie w całości odcinka od Szczecina do Bolkowa. Budowa odcinka z Bolkowa do Lubawki zgodnie z rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych 2015–2023 zaplanowana jest na w lata 2017–2020.

– Zarówno S3, jak i S5 są zadaniami realizowanymi w szerszej perspektywie czasowej, tak że nie możemy raczej zakwalifikować ich do inwestycji rozpoczynających się bądź kończących w 2016 r. – zauważa Wołodko. Poza tym GDDKiA zamierza w tym roku podpisać umowę na budowę obwodnicy Bolkowa, która powstanie w ciągu drogi krajowej nr 3 i nr 5 i będzie miała długość ok. 7,8 km. – Będzie drogą jednojezdniową.

Na odcinku o długości ok. 5,7 km przebiegać będzie po nowym śladzie, natomiast na odcinku ok. 2,1 km przebudowanym odcinkiem istniejącej drogi krajowej nr 5 – tłumaczy Wołodko. Zakończenie prac budowlanych zaplanowano na przełom 2019/2020 roku.

Duże drogowe inwestycje prowadzi też samo miasto Wrocław. Do końca października ma się zakończyć budowa ul. Wojanowskiej z połączeniem z ul. Fieldorfa, co pochłonie 13,4 mln zł. Inwestycja finansowana jest przez samo miasto oraz MPWiK (w zakresie sieci wod.-kan.). Inną ważną inwestycją jest budowa mostu przez Ślężę, co przedłuży ul. Racławicką do al. Piastów.

– Na razie trwa rozstrzygnięcie przetargu. Inwestycja będzie kosztować ok. 13 mln zł i zostanie zakończona do końca tego roku – zapewnia Małgorzata Szafran z Wydziału Komunikacji Społecznej wrocławskiego ratusza. Urzędniczka do ważnych miejskich inwestycji zalicza też przebudowę ul. Buforowej, co ma kosztować 75,5 mln zł. Miasto chce pozyskać na ten cel dofinansowanie ze środków unijnych.

Miasto będzie szukać wykonawcy na przebudowę ul. Hubskiej. Koszt inwestycji to ok. 25,5 mln zł ,planujemy pozyskać na realizację tego zadanie dofinansowanie ze środków UE. – Realizacji w trakcie jest dużo, m.in. bardzo wyczekiwana przez mieszkańców budowa obwodnicy Osiedla Leśnica na odcinku od ul. Średzkiej do portu lotniczego. Roboty rozpoczęły się w ubiegłym roku, a ich koszt to ok. 130 mln zł. Z kolei przebudowa ul. Miłoszyckiej, która ma się zakończyć w lutym przyszłego roku, pochłonie ok. 14 mln zł – mówi Małgorzata Szafran.

Inwestuje zarówno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jak i samo miasto. Trwają prace przy budowie największego skrzyżowania we Wrocławiu. W rejonie ul. Żmigrodzkiej będą się łączyć A8, czyli autostradowa obwodnica Wrocławia, droga nr 5 oraz budowana droga ekspresowa S5 Wrocław–Poznań. – To skrzyżowanie jest elementem projektu budowy trasy ekspresowej S5. Ona oraz S3 to największe realizowane przez nas inwestycje. Dolnośląskie odcinki obu tras będą kosztować po ok. 1,9 mld – mówi Maciej Wołodko z wrocławskiego oddziału GDDKiA.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej