Pojadą pod Martwą Wisłą

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku (stan z 17 września 2014) (Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license/Tadeusz Rudzki)
Wikimedia Commons

W drugiej połowie kwietnia ma zostać uruchomiony tunel pod Martwą Wisłą.

Budowa tunelu, który będzie łącznikiem pomiędzy trasami Sucharskiego i Słowackiego, zakończyła się w grudniu. To jedna z największych i najbardziej spektakularnych inwestycji Gdańska. Pod korytem rzeki wybudowano dwa tunele liczące po 1,4 km, w których są dwie jezdnie.

Od strony zachodniej wlot znajduje się w okolicy ul. Wielopole, a od wschodniej od ul. Kujawskiej. W najniższym punkcie jezdnia znajduje się aż 34 m pod lustrem wody. Oba tunele połączone są ze sobą za pomocą siedmiu minituneli, które są drogami ewakuacyjnymi. – Tunele wykonano metodą drążoną, za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine) – tłumaczą przedstawiciele Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Mechanicznego kreta, który drążył tunele, zbudowano w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową maszyna przetransportowana została do Gdańska. TBM kosztował 80 mln zł i był przystosowany do wiercenia nawodnionych gruntów. W marcu 2015 r. pojawiły się komplikacje przy budowie, które spowodowały opóźnienia w harmonogramie prac.

W styczniu będą prowadzone drobne prace wykończeniowe oraz rozruch licznych instalacji, m.in. przeciwpożarowych, alarmujących o wypadkach albo pojawieniu się pieszych w tunelu.

Poza tym przez trzy miesiące wykonawca ma uzyskać niezbędne pozwolenia na otworzenie obiektu, co ma nastąpić 21 kwietnia. Tunel pod Martwą Wisłą to inwestycja warta ok. 886 mln zł.

– Otwarcie obiektu znacznie zmieni zachowania komunikacyjne mieszkańców. Korzystać mają z niego głównie podróżujący w kierunku Elbląga i Warszawy, dla których będzie to duży skrót. Tunel służyć będzie także pracownikom wielkich zakładów przemysłowych, takich jak Lotos, Port Północny czy terminal kontenerowy – podkreśla prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Mogą Ci się również spodobać

Covid-19 to test skuteczności dla samorządów

Może się wydawać, że zadania związane z pandemią są realizowane centralnie, jednak rząd tylko ...

E-hulajnogą prosto do muzeum

Już dawno temu, biorąc pod uwagę tempo, w jakim zmienia się świat wokół nas, ...

Lepszy własny program niż „Czyste powietrze”

Choć sztandarowy program rządu Mateusza Morawieckiego przeszedł pewne zmiany, samorządy wątpią, czy przełoży się ...

Droższe parkowanie w Krakowie dopiero od grudnia

6 złotych, czyli dwa razy więcej niż dziś, będzie kosztowała pierwsza godzina postoju w ...

Większe statki w małych portach

Nowe tory wodne powstaną do portów w Policach i Stepnicy. To kolejne po Szczecinie ...

Cztery tysiące opon każdego dnia

14,5 tysiąca metrów kwadratowych nowej powierzchni produkcyjnej powstanie w podszczecińskim Stargardzie. Japoński koncern Bridgestone ...