Jak wskazał ostatnio na łamach „Rzeczpospolitej” Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa ds. inwestycji miejskich, stolica Małopolski skorzysta niewątpliwie na nowym mechanizmie pomocy z nowego regionalnego programu operacyjnego, jakim są Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT).

– Uruchomienie tego instrumentu jest dla nas znaczące i pożyteczne. Zarząd województwa małopolskiego na ZIT Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego, w skład którego wchodzi Kraków i 14 gmin ościennych, wydzielił 1 mld zł, z tego 800 mln zł przypada dla Krakowa. To kolejne gwarantowane pieniądze, które pozwolą nam zrealizować nowe inwestycje o wartości 1,5 mld zł. Naszym priorytetem w ramach ZIT jest realizacja planu gospodarki niskoemisyjnej. Mamy m.in. 254 mln zł na wymianę pieców. Równocześnie będziemy rozbudowywać ścieżki rowerowe i wymieniać tabor na ekologiczny – wyliczał Trzmiel.

W przypadku taboru chodzi głównie o nowe ekologiczne autobusy. Miasto w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020 zamierza zakupić 107 nowoczesnych pojazdów, w tym 20 autobusów elektrycznych. Jeden z przetargów na dostawę autobusów organizowanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Krakowie już się toczy. Chodzi o postępowanie przetargowe na dostawę 60 standardowych pojazdów o długości ok. 12 m z silnikami spełniającymi normy emisji spalin Euro 6. Wiadomo już, że w tym przetargu swe oferty złożyło dwóch producentów. Są to firmy Solaris Bus & Coach i EvoBus Polska. Pierwsza ze spółek zaoferowała dostawę autobusów za 58,31 mln zł netto. Drugi producent za 63,08 mln zł netto.

Wszystko wskazuje na to, że nowe pojazdy zamówione w tym postępowaniu wyjadą na krakowskie ulice jeszcze w tym roku. Zwycięska firma będzie miała bowiem 30 tygodni na ich dostarczenie do Krakowa od dnia podpisania umowy. Niskopodłogowe pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, automaty biletowe i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Co ciekawe, w dobie wciąż królującej ceny jako jedynego kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty krakowskie MPK zdecydowało, że w tym przetargu cena będzie stanowiła 70 proc. kryterium oceny oferty, a pozostałe 30 proc. będzie dotyczyć kwestii technicznych.

W najbliższych latach Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie zamierza kupić 107 autobusów za dotacje z nowego programu regionalnego dla Małopolski, korzystając z instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Oprócz 60 standardowych autobusów o długości 12 m miejska spółka komunikacyjna zamierza zamówić też 20 autobusów elektrycznych (wraz z systemem ładowania), 12 pojazdów hybrydowych przegubowych i 15 autobusów typu midi o długości ok. 8,5 m. Zakup wszystkich tych pojazdów przełoży się niewątpliwie na czystszą atmosferę, którą w Krakowie sprawdzają specjalne stacje monitoringu jakości powietrza. Stolica Małopolski zamontowała je jako pierwsze miasto w kraju, i to już w 1995 r. (zamontowano wtedy trzy stacje).