Cukierki dla gości, cydr na rynku

Z Lubelszczyzny pochodzi wiele znanych polskich marek. Są ambasadorami regionu i wspierają lokalne imprezy.

Publikacja: 10.12.2015 21:06

Cydr Lubelski to najchętniej dziś kupowany w Polsce lekki alkohol z jabłek

Cydr Lubelski to najchętniej dziś kupowany w Polsce lekki alkohol z jabłek

Foto: materiały prasowe

– Zatrudniamy dziś niemal 500 osób i mamy główne biuro w Warszawie, ale nasze serce wciąż bije w zakładzie w Biłgoraju, z którego rokrocznie wyjeżdża 40 milionów butelek win, cydru i napojów – mówi Robert Ogór, prezes grupy Ambra, lidera polskiego rynku wina.

To właśnie w tym lubelskim mieście 25 lat temu zaczęła się historia właściciela takich marek jak Dorato czy Cin&Cin. W 2013 r. dołączył do nich Cydr Lubelski, dziś najczęściej kupowany lekki alkohol z jabłek w kraju.

Z Lublinem w nazwie

– Lubelski stał się synonimem polskiego cydru, a integracja sadownictwa i regionu stała się jednym ze strategicznych projektów dla Lubelszczyzny – zaznacza Robert Ogór.

Poprzez nazwy produktów swój związek z Lubelszczyzną i Lublinem podkreśla również Fabryka Cukierków Pszczółka. Oferuje m.in. cukierki Miętowe Lubelskie z czekoladą i Mieszankę Lubelską.

– Cukierki z Pszczółki można kupić też w specjalnych opakowaniach pod nazwą „Lubelskie słodycze” z wizerunkiem Bramy Krakowskiej w Lublinie czy Zamku Lubelskiego – mówi Magdalena Bożko, rzecznik Krajowej Spółki Cukrowej, do której należy Pszczółka. – Promujemy tym samym Lublin i region lubelski. Dodaje, że „Lubelskie słodycze” swoim gościom wręcza m.in. wojewoda.

Ambra wspiera Lubelskie Stowarzyszenie Miłośników Cydru. Jest także sponsorem Lubelskiego Święta Młodego Cydru. W drugiej edycji tej imprezy, która odbyła się we wrześniu na Rynku Starego Miasta w Lublinie, udział wzięło kilkanaście tysięcy osób. Ambra chce, aby z czasem „cydrowe beaujolais nouveau” stało się imprezą ogólnopolską.

Taki status ma już festiwal Carnaval Sztuk-Mistrzów, który na stałe wszedł do kalendarza wydarzeń promujących stolicę Lubelszczyzny (jego siódma edycja odbędzie się w lipcu 2016 r.). Wśród jego sponsorów są m.in. węglowa Bogdanka oraz Lubella, lider polskiego rynku makaronów należący do grupy Maspex.

– Lubella jest jednym z ambasadorów regionu – podkreśla Dorota Liszka, rzecznik Maspeksu. – W komunikacji staramy się nie tylko budować ogólnopolski charakter tej marki, podkreślając jakość oferowanych pod nią produktów, ale także długoletnią tradycję przetwórstwa zbóż w zakładzie w Lublinie – dodaje.

Jarosław Wojewoda, kierownik działu marketingu, PR i CSR w LW Bogdanka, zaznacza, że firma czuje się współodpowiedzialna za rozwój Lubelszczyzny. Dlatego chce uczestniczyć we wszystkich ważnych wydarzeniach w regionie oraz mieć wpływ na kierunki jego rozwoju.

Bogdanka wspiera m.in. Filharmonię Lubelską. W gronie jej sponsorów są również Lubella i Herbapol Lublin.

Sztandarowym wydarzeniem kulturalnym, które na Lubelszczyźnie współfinansuje spółdzielnia Spomlek, są Dni Karola Lipińskiego. Ten polski skrzypek urodził się u schyłku XVIII w. w Radzyniu Podlaskim, skąd wywodzi się producent sera Serenada.

Uczą i bawią

Kibice sportowi kojarzą Bogdankę ze sponsorowania grającego w ekstraklasie Górnika Łęczna. – W przeszłości współpracowaliśmy także m.in. z klubami sportów motorowych: lubelski żużel, sporty enduro czy cross country – wymienia Jarosław Wojewoda.

Pszczółka jest sponsorem lubelskiej drużyny koszykarek AZS UMCS Lublin. – Lubelskie „Pszczółki” odnoszą sukcesy sportowe i budzą pozytywne emocje wśród kibiców, promując nazwę spółki i jej produkty w całym kraju – podkreśla Magdalena Bożko.

Wywodzące się z województwa lubelskiego marki angażują się również w działalność charytatywną. Bogdanka pomogła stworzyć i wyposażyć szpital powiatowy w Łęcznej. Słodycze z Pszczółki trafiają do organizacji działających na rzecz dzieci i niepełnosprawnych. Z kolei Herbapol Lublin sponsoruje charytatywny Bieg Zielonych Sznurówek na rzecz wychowanków Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marii Grzegorzewskiej w Puławach oraz Specjalnego Ośrodka Wychowawczego prowadzonego przez Zgromadzenie Sióstr Benedyktynek Misjonarek w Puławach.

Aktywizacja i edukacja

Spomlek ma na swoim koncie kilka edycji akcji „Działaj z pasją”. To program grantowy przeznaczony dla osób i organizacji, które swoją działalnością przyczyniają się do aktywizacji lokalnych społeczności.

– Swoim zasięgiem obejmuje on cały kraj, ale w pewnym stopniu preferowane są działania realizowane na terenach, na których działają zakłady produkcyjne Spomleku, czyli m.in. na Lubelszczyźnie – mówi Monika Grzeszuk, specjalista ds. PR Spomleku.

Właściciel Serenady wspomaga też inicjatywy związane z artystycznym rozwojem dzieci i młodzieży. – Dofinansowaliśmy wydanie pierwszej płyty Orkiestry Akordeonowej działającej przy radzyńskiej Państwowej Szkole Muzycznej – informuje Monika Grzeszuk.

Wizytówką Biomedu-Lublin są z kolei działania edukacyjne. Firma utworzyła Biotechnologiczne Stowarzyszenie Edukacyjne Biomed-Lublin. Współpracuje m.in. z Zespołem Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego w Lublinie. Biotechnologię promuje także poprzez stronę internetową i portal na Facebooku.

W tym roku mija osiem lat, od kiedy na produktach pochodzących z Lubelszczyzny pojawia się znak Marka Lubelskie – zielona litera L z kodem kreskowym. Celem projektu Marki Regionalnej Lubelskie, który realizuje samorząd województwa, jest promocja produktów i usług wytwarzanych na terenie województwa lubelskiego poprzez nadawanie im zastrzeżonego znaku towarowego. Jest on symbolem wysokiej jakości, innowacyjności i troski o środowisko.

W ciągu ostatnich ośmiu lat znak ten otrzymało niemal 40 firm. W większości reprezentują one branżą spożywczą, jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki województwa lubelskiego.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, b.drewnowska@rp.pl

Opinia

Evangelos Evangelou, prezes Herbapolu Lublin

Nasza firma chętnie wspiera wydarzenia związane z regionem, które są zgodne z wartościami marki: naturalnością, otwartością, skutecznością i odpowiedzialnością. Współpracujemy z instytucjami z Lublina i okolic, np. Filharmonią Lubelską, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Fundacją Kresy 2000 Alicji i Stefana Szmidtów. Na początku 2015 r. podpisaliśmy oficjalną umowę o współpracy z Uniwersytetem Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W jej ramach realizowane będą programy praktyk i staży dla jej studentów. Pracownicy Herbapolu Lublin będą również zaangażowani w procesy dydaktyczne, ze szczególnym uwzględnieniem studentów z kierunków logistyka oraz zarządzanie, prowadzonych na Wydziale Ekonomicznym UMCS. W ramach działań z zakresu CSR planujemy również wspierać rodziny potrzebujące oraz instytucje szkolne, opiekuńcze i wychowawcze m.in. z terenu Lublina i Lubelszczyzny, gdzie znajdują się nasze zakłady i skąd pozyskujemy surowce.

– Zatrudniamy dziś niemal 500 osób i mamy główne biuro w Warszawie, ale nasze serce wciąż bije w zakładzie w Biłgoraju, z którego rokrocznie wyjeżdża 40 milionów butelek win, cydru i napojów – mówi Robert Ogór, prezes grupy Ambra, lidera polskiego rynku wina.

To właśnie w tym lubelskim mieście 25 lat temu zaczęła się historia właściciela takich marek jak Dorato czy Cin&Cin. W 2013 r. dołączył do nich Cydr Lubelski, dziś najczęściej kupowany lekki alkohol z jabłek w kraju.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej