Dwa kółka, wiele korzyści

W głosowaniu na projekty finansowane ze szczecińskiego budżetu obywatelskiego na rok 2016 wygrali cykliści. Rozbudowana będzie sieć stacji rowerów miejskich Bike_S.

Publikacja: 19.11.2015 20:47

W Szczecinie powstanie 14 nowych stacji rowerów miejskich

W Szczecinie powstanie 14 nowych stacji rowerów miejskich

Foto: materiały prasowe

Szczecińskie rowery miejskie dopiero zaczynają karierę – system działa od kilkunastu miesięcy. Powstał w ramach budżetu obywatelskiego na rok 2014 kosztem 2,69 mln zł. Składa się z 35 stacji w Śródmieściu. Użytkownicy mają do dyspozycji 364 rowery dostępne przez dziewięć miesięcy w roku – korzysta z nich blisko 16 tysięcy osób. Od początku działania (1 sierpnia 2014 r.) dwa kółka wypożyczano 750 tysięcy razy. Najpopularniejsze stacje to: plac Żołnierza Polskiego, Jasne Błonia, Urząd Miasta Szczecin, Brama Portowa i sejmik. Projekt rozbudowy dla dzielnicy Zachód przewiduje 14 kolejnych przystanków na rowerowej trasie. Wstępne lokalizacje to: ul. Krasińskiego, Niemierzyńska (przy Muzeum Techniki i Komunikacji), Teatr Letni (górna alejka), ul. Słowackiego (dolna alejka), Różanka, okolice Lodogryfu, skrzyżowanie al. Wojska Polskiego i Traugutta, skrzyżowanie ulic Niemierzyńskiej, Arkońskiej, Wszystkich Świętych, skrzyżowanie ulic Chopina i Wszystkich Świętych, ul. Arkońska (przy szpitalu), kąpielisko Arkonka, ul. Kwiatowa. Koszty oszacowano na 1,35 mln zł.

Już wcześniej magistrat zadecydował o stworzeniu 29 stacji na Prawobrzeżu, można zatem oczekiwać rowerowej eksplozji.

Kiedy start? – Nie ogłoszono jeszcze przetargu, nie ma więc harmonogramu prac, ale w przybliżeniu można powiedzieć, że wiosną przyszłego roku – informuje Wojciech Jachim, rzecznik spółki NiOL, która jest operatorem systemu Bike_S.

Rozbudowa sieci ścieżek i stacji rowerowych to szansa dla stolicy Pomorza Zachodniego, w której natężenie ruchu samochodowego stale rośnie. Bo mimo że liczba zameldowanych mieszkańców spada, to rośnie liczba rejestrowanych samochodów osobowych.

Z analizy opublikowanej przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR (firma specjalizująca się w doradztwie i analizach z zakresu infrastruktury, komunikacji miejskiej i transportu publicznego) wynika, że aż 43 proc. przemieszczających się po Szczecinie wybiera samochód. Dla porównania: w Krakowie jest to 36 proc., w Warszawie – 24 proc.

Według tej samej analizy komunikacją miejską porusza się 37 proc. szczecinian.

Nie bez znaczenia pozostaje to, że Szczecin jest trzecim najrozleglejszym miastem w Polsce (po stolicy i Krakowie).

Wiadomo jednak, że na krótkich trasach (do 5 km), zwłaszcza w przypadku rosnących trudności w ruchu drogowym, dwa kółka są szybsze niż cztery. Właśnie takie krótkie trasy najchętniej wybierają szczecińscy cykliści – 90 proc.wypożyczeń miejskich rowerów zamyka się w 20 minutach. W tym czasie użytkownik nie płaci za jazdę.

Z badań przeprowadzonych w Katedrze Systemów i Polityki Transportowej Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego wynika, że prywatnym rowerem codziennie jeździ 9,4 proc. ankietowanych, zaś 8,9 proc. korzysta z Bike_S.

Szacunki ZDG TOR są znacznie ostrożniejsze – wskazują, że w polskich miastach rower wybiera mniej niż 5 proc. podróżujących. Do takiej Kopenhagi – lidera w tej konkurencji – wciąż nam daleko. Tam codziennie z dwóch kółek korzysta 36 proc. podróżujących. To właśnie w duńskiej stolicy uruchomiono pierwszy system miejskich wypożyczalni rowerów – był rok 1995.

Szczecińskie rowery miejskie dopiero zaczynają karierę – system działa od kilkunastu miesięcy. Powstał w ramach budżetu obywatelskiego na rok 2014 kosztem 2,69 mln zł. Składa się z 35 stacji w Śródmieściu. Użytkownicy mają do dyspozycji 364 rowery dostępne przez dziewięć miesięcy w roku – korzysta z nich blisko 16 tysięcy osób. Od początku działania (1 sierpnia 2014 r.) dwa kółka wypożyczano 750 tysięcy razy. Najpopularniejsze stacje to: plac Żołnierza Polskiego, Jasne Błonia, Urząd Miasta Szczecin, Brama Portowa i sejmik. Projekt rozbudowy dla dzielnicy Zachód przewiduje 14 kolejnych przystanków na rowerowej trasie. Wstępne lokalizacje to: ul. Krasińskiego, Niemierzyńska (przy Muzeum Techniki i Komunikacji), Teatr Letni (górna alejka), ul. Słowackiego (dolna alejka), Różanka, okolice Lodogryfu, skrzyżowanie al. Wojska Polskiego i Traugutta, skrzyżowanie ulic Niemierzyńskiej, Arkońskiej, Wszystkich Świętych, skrzyżowanie ulic Chopina i Wszystkich Świętych, ul. Arkońska (przy szpitalu), kąpielisko Arkonka, ul. Kwiatowa. Koszty oszacowano na 1,35 mln zł.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej