Dotrzeć nie tylko do turysty

W połowie przyszłego roku ma być gotowa nowa strategia promocji Krakowa, która lepiej zadba także o komunikację z mieszkańcami miasta.

Publikacja: 11.10.2015 19:07

Uczestnicy kongresów czy konferencji często wracają do Krakowa jako turyści

Uczestnicy kongresów czy konferencji często wracają do Krakowa jako turyści

Foto: materiały prasowe

– Nie aspirujemy do wizerunku miasta z tanim piwem. Chcemy budować markę Krakowa, w której połączymy kulturę, naukę, sport i biznes, co wymaga też zmiany komunikacji marketingowej – podkreśla Rafał Perłowski, dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki w Urzędzie Miasta Krakowa, który od kilku miesięcy pracuje nad nową strategią promocji stolicy Małopolski do 2022 roku.

Zabytki i festiwale

Perłowski wyjaśnia, że nowa strategia (ściśle powiązana ze strategią rozwoju miasta) ma być bazą do opracowania spójnej i skoordynowanej polityki komunikacyjnej Krakowa. – Na tej podstawie będzie można potem określić priorytety promocyjne oraz to, jaką część budżetu przeznaczyć na działania np. w mediach elektronicznych – tłumaczy szef Wydziału Promocji i Turystyki Krakowa.

Będzie to pierwsza od dłuższego czasu strategia promocji stolicy Małopolski; ostatni taki dokument dotyczył lat 2004–2006, a kolejny wprawdzie powstał, ale nie został uchwalony przez Radę Miasta.

Prace nad nową strategią promocji poprzedziło rozległe badanie obecnego wizerunku Krakowa, przeprowadzone latem tego roku w pięciu miastach w Polsce, w pięciu za granicą (m.in. Londynie i Barcelonie) oraz wśród krajowych i zagranicznych turystów w stolicy Małopolski. Badanie wykazało, że Kraków jest postrzegany głównie jako miasto ciekawych zabytków (na czele z Wawelem) i festiwali – promowane głównie poprzez wydarzenia kulturalne i sportowe. W Polsce coraz częściej kojarzy się również jako miejsce spotkań i konferencji (większość z 460 tys. uczestników ubiegłorocznych imprez biznesowych w Krakowie to Polacy).

Do wzmocnienia wizerunku Krakowa jako lokalizacji prestiżowych kongresów i konferencji ma się przyczynić nowa strategia promocji miasta. Jej autorzy chcą też mocniej zadbać o marketing wewnętrzny – skierowany do mieszkańców miasta. Wstępny plan strategii zakłada bowiem działania komunikacyjne na trzech płaszczyznach. – Zależy nam, by mieszkańcy identyfikowali się z marką Krakowa i poczuli się współodpowiedzialni za jego wizerunek, na który sami też mają wpływ. Chcemy budować wśród nich poczucie wspólnoty – wyjaśnia Perłowski.

Głos ekspertów

W budowie poczucia współodpowiedzialności ma pomóc tryb pracy nad strategią – miasto sięgnęło tu po wsparcie ekspertów z 12 dziedzin (m.in. turystyki, kultury sportu, edukacji, transportu, ochrony środowiska). W sumie ok. 100 osób, które podczas spotkań w zespołach tematycznych dyskutują o swojej wizji miasta. Uwzględniając ich opinie, Wydział Promocji i Turystyki przygotuje wstępną wersję strategii, która zostanie zweryfikowana przez grupę ekspertów. W połowie 2016 r. dokument ma już być gotowy.

Nowa strategia ułatwi skoordynowane działania promocyjne Krakowa w kraju, za granicą oraz wśród mieszkańców miasta, którzy nie zawsze są świadomi znaczenia miejskich inwestycji. Zwłaszcza tych, które (jak np. Centrum Kongresowe ICE Kraków) nie służącą bezpośrednio lokalnej społeczności, ale przynoszą duże korzyści w postaci miejsc pracy i dochodów.

Opublikowany w 2014 r. polsko-szwajcarski raport, który zbadał ekonomiczny wpływ przemysłu spotkań na gospodarkę Krakowa, oszacował, że w 2013 r. z tytułu podatków i opłat do miejskiej kasy wpłynęło z tej branży 89,6 mln zł. Do tego doszły znacznie większe kwoty wydane na zakwaterowanie, wyżywienie oraz dodatkowe imprezy dla uczestników kongresów, konferencji, targów czy imprez motywacyjnych.

– Przemysł spotkań przyciąga zamożnych klientów biznesowych i pobudza rozwój dobrych hoteli i restauracji oraz rozbudowę oferty kulturalnej miasta – podkreśla Małgorzata Przygórska-Skowron, szefowa Krakow Convention Bureau. Jak przypomina, kongresy to nie tylko obrady, ale również wydarzenia kulturalne organizowane dla uczestników, którzy potem przedłużają pobyt albo wracają jako turyści.

– Nie aspirujemy do wizerunku miasta z tanim piwem. Chcemy budować markę Krakowa, w której połączymy kulturę, naukę, sport i biznes, co wymaga też zmiany komunikacji marketingowej – podkreśla Rafał Perłowski, dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki w Urzędzie Miasta Krakowa, który od kilku miesięcy pracuje nad nową strategią promocji stolicy Małopolski do 2022 roku.

Zabytki i festiwale

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej