Sezon bez Kanału Niegocińskiego

Kanał zostanie pogłębiony, a jego brzegi odbudowane. W czasie robót, do końca 2017 roku, będzie on wyłączony z użytkowania.

Kanał – zwany przez żeglarzy także „wilkaskim”, bo leży w pobliżu miejscowości Wilkasy, lub „starym” – ma 1,2 km długości i łączy jeziora Niegocin i Tajty. Wystartowały prace remontowe tej przeprawy. Wykonawca przejął plac budowy w październiku.

– Prace obejmą rozbiórkę starych, zniszczonych umocnień brzegów i ich odbudowę ze szczelnej stalowej ścianki zakończonej oczepem żelbetowym. Udrożnienie przywróci głębokość żeglowną 1,5 m – wylicza Urszula Tomoń, rzeczniczka Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Warszawie, który zarządza kanałem.

Podkreśla, że w związku z pracami szlak będzie zamknięty do końca 2017 r. – Nie przewidujemy żeglugi na kanale w trakcie prac. W sezonie żeglugowym ruch będzie kierowany na Kanał Giżycki – tłumaczy Urszula Tomoń.

Zdaniem burmistrza Giżycka, Wojciecha Iwaszkiewcza, latem, w szczycie sezonu żeglarskiego, wodniacy będą musieli się liczyć z tym, że na pokonanie kanału będą potrzebować więcej czasu.

Remont będzie kosztował 11,5 mln zł. Pieniądze będą pochodzić z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Prace na Kanale Niegocińskim to nie jedyna duża inwestycja planowana przez RZGW. Znacznie większy jest projekt pod urzędową nazwą „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy Guzianka II i remontem śluzy Guzianka I”.

– Będzie on realizowany w ramach współpracy i partnerstwa między nami, a samorządem gmin Mikołajki, Ryn, Pisz, Ruciane-Nida i miasta Giżycko. Liderem partnerstwa jest Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 – wylicza rzeczniczka RZGW. Dodaje, że celem prac jest odrestaurowanie umocnień kanałów i nabrzeży, udrożnienie szlaków wodnych, a przez to zwiększenie walorów turystycznych regionu.

Prace w ramach tej inwestycji podzielono na trzy etapy. Pierwszy obejmuje budowę śluzy Guzianka II, udrożnienie szlaku wodnego na przesmyku jezior Mikołajskie–Tałty oraz przebudowa nabrzeża Jeziora Ryńskiego.

W ramach drugiego zaplanowano przebudowę i umocnienie pięciu kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka, udrożnienie szlaku wodnego na Kanale Giżyckim, przebudowę nabrzeży jezior Mikołajskiego, Niegocin, Nidzkiego oraz brzegów rzeki Pisy

A trzeci etap obejmie remont śluzy Guzianka I oraz śluzy i jazu w Kwiku, udrożnienie szlaku wodnego Wielkich Jezior Mazurskich poprzez prace hydrotechniczne przy kanałach i ich połączeniach z jeziorami, przebudowę umocnień trzech kanałów i rzeki Węgorapy, przebudowę nabrzeża jezior: Mikołajskie i Niegocin.

Prace mają kosztować 181 ,5 milionów złotych. Potrwają do 2021 roku.

Mogą Ci się również spodobać

Miliony kur dalej od domu

Przepisy określą, w jakiej odległości od domów będzie można budować fermy.

Wyludnia się większość polskich regionów

Tylko w czterech województwach, na czele z Mazowszem, w minionym roku wzrosła liczba mieszkańców. ...

Rośnie siła mniejszych miast

Brak rąk do pracy powoduje, że stutysięczniki mogą śmiało rywalizować o najemców biur z ...

Druga edycja programu „Społecznik” Uchodźcy, przytulanki i hydrozagadka

Dostaliśmy się do kolejnych szkół, gdzie jest także potrzeba rozmowy o wielokulturowości, dostaliśmy też ...

Burmistrz obawiał się konfliktów społecznych

Negatywna opinia gminy o lokalizacji lądowiska musi być oparta na dowodach i dokumentach. Spółka ...

Płatny postój nie działa jak trzeba

Złe oznaczenie stref może być podstawą podważenia legalności dochodów miast z tytułu opłat za ...