Osiem specjalizacji Pomorza Zachodniego

Współpracę między firmami integruje Szczecinecki Klaster Meblowy, który skupia firmy działające w sektorze drzewnym.
materiały prasowe

Branże, na które postawiono w regionie, to m.in. konstrukcje wodne, produkcja mebli i transport multimodalny.

Do tworzenia wykazu inteligentnych specjalizacji dla poszczególnych regionów zachęca Komisja Europejska w związku z polityką spójności i preferencjami, jakie przysługują firmom działającym w ramach określonych branż i naukowcom kooperującym z biznesem.

Wykaz ośmiu Inteligentnych specjalizacji województwa zachodniopomorskiego określony został w dwóch uchwałach: z czerwca i września 2016 r. Do specjalizacji regionu zaliczono: wielkogabarytowe konstrukcje wodne i lądowe, zaawansowane wyroby metalowe, produkty drzewno-meblarskie, opakowania przyjazne środowisku, produkty inżynierii chemicznej i materiałowej, nowoczesne przetwórstwo rolno-spożywcze, multimodalny transport i logistyka, produkty oparte na technologiach informacyjnych.

Jednym z lepiej funkcjonujących sektorów jest drzewno-meblarski. Bardzo dobrym przykładem współdziałania w tworzeniu wartości dodanej jest zagłębie drzewno-meblarskie, które powstało w Szczecinku i okolicach. Będący ostoją ośrodka Kronospan ma tam trzy zakłady produkcyjne zatrudniające łącznie około 1000 osób.

– Kooperację między przedsiębiorcami dodatkowo integruje Szczecinecki Klaster Meblowy, który skupia firmy działające w sektorze drzewnym – mówi „Rzeczpospolitej” dr inż. Michał Bak, dyrektor ds. badań i rozwoju w Kronospanie.

Kronospan wspólnie z Politechniką Koszalińską i władzami samorządowymi utworzył Zamiejscowy Wydział Przemysłu Drzewnego z kierunkiem inżynieria i automatyzacja w przemyśle drzewnym.

– Studenci tego kierunku podczas nauki poznają najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne w zakresie produkcji m.in. płyt drewnopochodnych ze szczególnym nastawieniem na aspekt automatyzacji i informatyzacji urządzeń przemysłowych, co z kolei jest zgodne z najnowszymi trendami czwartej rewolucji przemysłowej i gospodarki 4.0. Szczecinek stał się nie tylko miastem akademickim, ale także swoistym przykładem pozytywnej koegzystencji sektora przemysłowego i usługowego w całym regionie – deklaruje Bak.

Przemysł drzewny, meblowy, stoczniowy czy metalowy korzysta z dorobku zachodniopomorskich firm IT także w związku z osiągnięciami w ramach internetu rzeczy czy przemysłowego internetu rzeczy. Kronospan poszedł za tym trendem. Ale podobnie inne przedsiębiorstwa, chociażby w ramach specjalizacji, której na Pomorzu Zachodnim nie chciano nazwać stoczniową ze względu na obawy przed Komisją Europejską i nadano jej nazwę wielkogabarytowych konstrukcji wodnych i lądowych. Desygnatem tej nazwy jest oczywiście między innymi produkcja statków, łodzi, jachtów, barek do transportu gazu czy innych jednostek specjalistycznych. Sektor coraz częściej korzysta z dorobku informatyki i automatyki.

– Dziś budujemy w województwie superjachty czy promy elektryczne. Brakuje nam jednak silnego lidera. Taki potencjał może mieć jedynie Stocznia Szczecińska. Przy aplikacjach do RPO częstokroć wymagane są 50-proc. wkłady, większości przedsiębiorców na to nie stać. Duży podmiot może się stać kołem zamachowym inteligentnej specjalizacji – mówi nam Zbigniew Jagniątkowski, prezes JPP Marine.

Producenci stoczniowi coraz częściej interesują się logistyką śródlądową, także w związku z dywersyfikacją dostaw gazu. Multimodalny transport i logistyka to kolejna z inteligentnych specjalizacji.

– W tej chwil zaczyna się robić rynek na statki zasilane gazem i służące do transportu gazu czy na produkcję terminali, np. stacji dystrybucji gazu lub barek go transportujących. Z tym związana jest cała infrastruktura. Mamy terminal LNG w Świnoujściu, dobudowuje się elementy do wydawania gazu na jednostki pływające i myśli się o tym, żeby transportować to w głąb Polski – dodaje Jagniątkowski, którego firma, JPP Marine, pracuje nad statkiem półautonomicznym. Statek ma być wyposażony w zarządzane z lądu inteligentne systemy kontroli ruchu.

Mogą Ci się również spodobać

Miasta ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej

W świecie globalizacji to miasta chcą rozdawać polityczne karty. Łączą się w sieci i ...

Prezydent Szczecina: Samorząd jest obcy dla rządu

Samorządy w całej Polsce prowadzą budowy, mają podpisane kontrakty i może dojść do tego, ...

E–urząd ma być przyjazny niepełnosprawnym

Strony internetowe urzędów oraz aplikacje mobilne są coraz częściej przygotowywane z myślą o niewidomych ...

Faktura za zamówienie w pełni nowoczesna

Jednostki samorządu terytorialnego jako zamawiający mają przyjmować przy przetargach publicznych ustrukturyzowane dokumenty elektroniczne.

Bezpański wrak na parkingu bez OC

Powiaty mają szansę pozbyć się kosztów ubezpieczeń wraków, po które miesiącami nie zgłaszają się ...

Zrównoważony rozwój to cel dla współczesnych metropolii

Największym wyzwaniem jest dzisiaj nieustanne zbliżanie ludzi o rozbieżnych poglądach politycznych i poszukiwanie wspólnej ...