Rośnie napływ nowych technologii

Najwięcej nowych projektów w regionie związanych jest z branżą motoryzacyjną.
© 2014 Bloomberg Finance LP

W samym Wrocławiu powstało ponad 2,5 tys. nowych miejsc pracy, a nakłady inwestycyjne przekroczyły 200 mln euro.

Według dolnośląskiego urzędu marszałkowskiego nie tylko stolica regionu cieszy się zainteresowaniem inwestorów. W pozostałych miejscowościach Dolnego Śląska wartość nowych inwestycji wstępnie szacuje się na około 1 mld 300 mln euro.

– Ostatni rok był bardzo dobry dla gospodarki Dolnego Śląska pod względem inwestycji. To pokazuje, że region ma ogromny potencjał i wciąż jest jednym z najważniejszych graczy – podkreślał Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, przy okazji publikacji raportu „Atrakcyjność inwestycyjna regionów Polski w 2016 roku”. Wrocław, Jelenia Góra, Wałbrzych i Legnica oznaczone zostały w raporcie złotymi gwiazdami. To najwyższe wyróżnienie stanowiące ocenę wszystkich analizowanych sekcji gospodarczych w danym powiecie lub gminie: przemysłu przetwórczego, handlu i napraw, zakwaterowania i gastronomii, działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej. – Chcemy, by Dolny Śląsk stał się centrum nowych technologii, gdzie wykorzystywane będą inteligentne specjalizacje naszego regionu i jego zaplecze naukowe. Ten proces już się rozpoczął – powiedział Przybylski.

Dla lotnictwsa

Przyczyniają się do tego nowe inwestycje. W grudniu Lufthansa i General Electric oficjalnie poinformowały o planach zainwestowania w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej 250 mln euro w centrum serwisowania silników lotniczych. Projekt będzie realizować XEOS – spółka joint venture GE Aviation i Lufthansy, która zezwolenie na prowadzenie działalności w strefie otrzymała 20 grudnia. – Wybraliśmy Legnicką Specjalną Strefę Ekonomiczną jako najlepszy region dla naszej inwestycji ze względu na dostępność wykwalifikowanej kadry i bardzo dobre warunki infrastrukturalne – mówił Thomas Bottger, dyrektor zarządzający i członek zarządu XEOS. Na decyzji zaważyła także obecność w strefie firm z branży lotniczej, jak Becker Avionics czy UTC Aerospace Systems, które w połowie ub. roku współtworzyły w LSSE Dolnośląski Klaster Lotniczy.

Według prezesa legnickiej SSE Witolda Lecha Idczaka lokalizacja inwestycji ma świadczyć o otwartości regionu na innowacje i najnowocześniejsze technologie. – To historyczna inwestycja, która może wywołać efekt domina w postaci kolejnych supernowoczesnych, zaawansowanych technologicznie inwestycji – stwierdził Idczak. Strefa mocno liczy na współpracę XEOS z uczelniami i szkołami technicznymi, która może być szansą dla rozwoju kariery zawodowej absolwentów. – Takie inwestycje jak XEOS ściągną talenty nie tylko z regionu, ale także z całego kraju. Dzięki temu nasz region może stać się jednym z najważniejszych centrów innowacji – uważa Krzysztof Sadowski, wiceprezes LSSE.

Siła motoryzacji

Do kluczowych inwestycji realizowanych w najbliższym czasie będzie należeć fabryka koncernu LG Chem, w której będą produkowane baterie do samochodów elektrycznych. Deklarowana wielkość zatrudnienia to co najmniej 700 pracowników, a wartość inwestycji ma sięgać 1,5 mld złotych. Produkcja w fabryce ma ruszyć w 2018 roku. – Ruszamy z inwestycją, dzięki której polscy inżynierowie będą przekuwać swoją wiedzę w zaawansowane technologicznie produkty – mówił w październiku wicepremier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę fabryki.

Jednak najwięcej nowych projektów przyciągnęła branża motoryzacyjna, która w regionie już wyraźnie dominuje. Szczególnie spektakularną inwestycją ma być warta 500 mln euro fabryka silników koncernu Daimler, która stanie w Jaworze. Zakład będzie drugą po Węgrzech fabryką jednostek napędowych Mercedesa poza granicami Niemiec. Producent wniesie do regionu potężną dawkę najnowocześniejszych technologii i sposobów zarządzania. Dla Jawora niemiecka inwestycja jest także pewną rekompensatą za porażkę w staraniach o fabrykę samochodów Jaguar/Land Rover, przegraną ze słowacką Nitrą.

Duże inwestycje w istniejące fabryki zapowiedziała Toyota. W zakładzie Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu i zakładzie Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach powstaną nowe linie produkcyjne: w Wałbrzychu dla hybrydowych skrzyń biegów, a w Jelczu dla dwóch nowych silników benzynowych. Będzie to produkcja wysoce innowacyjna z uwagi na rodzaj napędów. Nakłady inwestycyjne obu projektów wyniosą około 650 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w inwestycje produkcyjne w Polsce do ponad 4 miliardów złotych. – Toyota jest zaangażowana w inwestycje produkcyjne w Polsce od 1999 roku, zatrudniając obecnie 2 tys. stałych pracowników. Chcemy dalej wzmacniać naszą obecność w Polsce – deklarował w październiku Eiji Takeichi, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.

Rozwój przemysłu samochodowego na Dolnym Śląsku będzie także wspierał Dolnośląski Klaster Motoryzacyjny, do którego należą najważniejsi inwestorzy w regionie, a także partnerzy klastra: Politechnika Wrocławska, gmina Polkowice i Agencja Rozwoju Regionalnego Arleg.

Problem z kadrą

Dynamiczny rozwój inwestycji może jednak doprowadzić do narastających trudności ze znalezieniem pracowników. Uruchomione będą setki nowych rekrutacji, podczas gdy już teraz producenci mają kłopoty z naborem. – Mała liczba kandydatów to problem co trzeciej firmy – mówi Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w firmie Exact Systems zajmującej się kontrolą jakości. Już teraz coraz bardziej brakuje osób o odpowiednim dla branży motoryzacyjnej wykształceniu. – Rekrutacja pracowników będzie największym wyzwaniem dla motoryzacji nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej – uważa Rafał Orłowski, partner firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Mogą Ci się również spodobać

Miasta ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej

W świecie globalizacji to miasta chcą rozdawać polityczne karty. Łączą się w sieci i ...

Miasta stają się coraz bardziej inteligentne

W rewolucję technologiczną włączają się polskie miejscowości, nie tylko te duże. Idą śladami Rzeszowa, ...

Miasta kuszą tym, co najlepsze

Lepsza komunikacja, nowe przestrzenie dla biznesu, inwestycje w kapitał ludzki - tak miasta przyciągają ...

Jakie było dawne życie rybaka

Chaty rybackie z XIX wieku kryte strzechą, a przy nich łodzie. W kuchni ryby ...

Billboardy dalej będą straszyć

Nowe przepisy mogą zniweczyć wieloletnią pracę miast nad uporządkowaniem krajobrazu.

Burmistrz obawiał się konfliktów społecznych

Negatywna opinia gminy o lokalizacji lądowiska musi być oparta na dowodach i dokumentach. Spółka ...