Szykuje się wielka rozbudowa portów

Port w Gdyni przeładował w 2016 r. 19,5 mln ton towarów. W ciągu trzech kwartałów tego roku było to 15,6 mln ton
AdobeStock

Rząd podjął decyzję o budowie portu centralnego w Gdańsku. Także Gdynia będzie rozbudowywać port zewnętrzny. Dzięki temu wielkość przeładunków ma się co najmniej podwoić.

Inwestycja w port centralny może być warta nawet 9 miliardów złotych. Jeszcze w tym roku powinny ruszyć pierwsze przetargi związane z realizacją tego gigantycznego przedsięwzięcia. Według planów ma ono być sfinalizowane w ciągu dziesięciu lat. Do podjęcia decyzji o budowie przyczyniły się dobre wyniki, jakie Gdańsk osiąga w przeładunkach. Już 2016 rok był rekordowy. Tymczasem w pierwszej połowie obecnego roku przeładowano 18,5 mln ton towarów, co w ujęciu rocznym daje 3,6-proc. wzrost.

– Dalsze perspektywy są bardzo obiecujące – powiedziała premier Beata Szydło na spotkaniu ministrów transportu państw Europy Środkowo-Wschodniej i Chin, jakie odbyło się pod koniec października w Warszawie. Jak stwierdziła, rząd podjął decyzję o budowie portu centralnego z głębokowodnymi terminalami dla obsługi największych statków w związku ze wzrostem znaczenia gospodarki morskiej. – Infrastruktura portowa w naszym regionie może być interesującą alternatywą dla portów Europy Zachodniej – dodała Szydło.

Według Łukasza Greinke, prezesa gdańskiego portu, rozbudowa powinna być zrealizowana jak najszybciej nie tylko ze względu na konkurencję portów na Morzu Północnym, ale również pozostałych portów bałtyckich. – Walczymy nie tylko o obsługę klientów z Polski, ale także z Czech, Słowacji czy północnej Ukrainy – stwierdza Greinke. Jego zdaniem już za pięć lat w ramach portu centralnego powinny działać jeden lub nawet dwa terminale. Do realizacji projektu najprawdopodobniej będzie potrzebne wsparcie prywatnych inwestorów.

Do intensywnej rozbudowy przymierza się także port w Gdyni. W 2016 roku przeładował on 19,5 mln ton. Natomiast wyniki za pierwsze trzy kwartały obecnego roku okazały się lepsze od ubiegłorocznych aż o 8,8 proc. – przeładunki wzrosły z niespełna 14,4 do ponad 15,6 mln ton. Przy tym największe zwyżki odnotowano w drobnicy, ropie i przetworach naftowych, a także w przeładunkach węgla i drewna. – Dobre wyniki przeładunkowe portu świadczą o dobrym stanie polskiej gospodarki – skomentował Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG).

Inwestycja obejmie budowę Portu Zewnętrznego. ZMPG zaczął opracowywanie koncepcji portu, który miałby być gotowy w ciągu dekady. Byłoby to przedsięwzięcie realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Partnerem mógłby zostać najprawdopodobniej operator kontenerowy. Rozmowy z potencjalnymi inwestorami prowadzone były m.in. podczas październikowego Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2017.

Już teraz gdyński port, aspirujący do miana drugiego w Polsce portu głębokowodnego, mocno inwestuje w poprawę dostępności. Kluczowe jest pogłębienie akwenów wewnętrznych oraz przebudowa nabrzeży, a także pogłębienie i poszerzenie toru podejściowego. – Umożliwi to przyjmowanie największych statków i pełniejsze wykorzystanie potencjału terminali kontenerowych – tłumaczy Meller.

Trójmiejskim portom może w przyszłości wyrosnąć konkurencja w postaci Elbląga. Za rok ma ruszyć budowa kanału łączącego Bałtyk z Zalewem Wiślanym. Ocenia się, że dzięki niemu obecna wielkość przeładunków w elbląskim porcie mogłaby wzrosnąć nawet czterokrotnie.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć ok. 1 kilometra długości i 5 metrów głębokości. Pozwoli to na wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości 100 i szerokości 20 metrów. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. Kanał ma być gotowy w 2022 roku.

Mogą Ci się również spodobać

Więcej podatków dla samorządów

Reforma lokalnych budżetów jest konieczna, wydatki są zbyt sztywne, a dochody za małe – ...

Z inwestycjami ma być łatwiej

Przy ubieganiu się o wydłużenie terminu ważności decyzji środowiskowej nie trzeba będzie wykazywać, że ...

A jednak jest normalnie

Odetchnąłem z ulgą po przeczytaniu tekstów najnowszego „Życia Regionów”. Dlaczego tak się stało? I czemu ...

Duże miasta skutecznie walczą o inwestorów

Metropolie stają się strategicznymi miejscami dla rozwoju nowoczesnego biznesu. I coraz lepiej spełniają tę ...

Płatny postój nie działa jak trzeba

Złe oznaczenie stref może być podstawą podważenia legalności dochodów miast z tytułu opłat za ...

Obrazy wciąż malowane

Co roku wysadzamy ponad 80 tysięcy tulipanów, które kwitną głównie w maju. Po tym ...