Zielona Góra inwestuje w centrum przesiadkowe

Nowoczesny obiekt centrum przesiadkowego będzie połączony z dworcem kolejowym.
materiały prasowe

Firma Skanska wybuduje centrum przesiadkowe w Zielonej Górze. Wartość zamówienia to prawie 20 mln zł. Podpisano już umowę między MZK a wykonawcą. Prace mają się skończyć w 2018 r.

W ramach nowego węzła powstanie m.in. sześć stanowisk do obsługi autobusów przegubowych (po trzy w każdą ze stron), cztery stanowiska postojowe dla pojazdów elektrycznych przeznaczone do szybkiego ładowania akumulatorów oraz plac manewrowy. Zaplanowano także wydzielony parking dla rowerów. W centralnej części placu przesiadkowego powstaną centrum obsługi klienta oraz zaplecze socjalne dla kierowców i pracowników MZK. Budynek przeznaczony do obsługi pasażerów pomieści trzy kasy biletowe, informację i poczekalnię. Drugi obiekt powstanie w południowo-wschodniej części placu. Znajdą się w nim: poczekalnia, toalety i część socjalna dla kierowców. Dla wygody podróżnych węzeł zostanie połączony z peronem kolejowym. Powstanie też zadaszona kładka połączona z ciągiem pieszym na wiadukcie. Inwestycja obejmie też przebudowę układu drogowego. Powstaną parkingi dla samochodów przy hali dworca PKP na ponad 100 miejsc.

– Inwestycja jest częścią realizowanego projektu „Zintegrowany system bezemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze”. Centrum przesiadkowe będzie zadaszone i połączone z dworcem kolejowym. Chcemy, by z pociągu do autobusu dało się przejść „suchą stopą” – mówi Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry.

Cały projekt ma kosztować ok. 250 mln zł i w 75 proc. zostanie sfinansowany z funduszy unijnych i krajowych z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”.

– Cieszymy się, że będzie nowe miejsce do obsługi pasażerów. I to jest najważniejsze. Bardzo byśmy chcieli, aby liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej wzrosła – komentuje Barbara Langner, dyrektor MZK w Zielonej Górze.

Inwestycje planują też PKP Polskie Linie Kolejowe. Na stacji kolejowej w Zielonej Górze pasażerowie mogą już korzystać z nowych, wygodnych peronów, wyposażonych w system informacji pasażerskiej, windy, oświetlenie i monitoring. Wyremontowane zostało przejście podziemne między peronami nr 1 i nr 2. W tunelu pojawiła się pochylnia dla rowerzystów oraz dwie windy, które ułatwią podróżowanie niepełnosprawnym i osobom z wózkami dziecięcymi.

Dzięki porozumieniu PKP Polskich Linii Kolejowych i miasta Zielona Góra modernizacja peronów to tylko jeden z elementów wspólnych inwestycji. Kolejnym będzie przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Stefana Batorego, który obecnie jest wąskim gardłem dla transportu miejskiego. Nowy obiekt będzie szerszy, zyska także nowe, wygodniejsze przejścia dla pieszych.

Druga ze wspólnych inwestycji to przedłużenie tunelu dla pieszych o 25 m, do ul. Towarowej. Dzięki tym pracom podróżni zyskają wygodne i komfortowe przejście pod torami, a mieszkańcy bezpieczny łącznik z drugą stroną miasta. Planowana jest także budowa nowego, pełnego zadaszenia peronów. Realizacja tych przedsięwzięć pozwoli na pełną integrację transportu kolejowego z miejskim transportem publicznym.

Przebudowa wiaduktu, przedłużenie tunelu i budowa zadaszenia rozpoczną się w 2017 r. Łączny koszt wszystkich inwestycji wyniesie 22 mln zł.

Mogą Ci się również spodobać

Polska może być lepsza

Wywiad z Pawłem Adamowiczem zamieściliśmy w „Życiu Regionów” 21 maja 2018 roku. Mocno podkreślał ...

Nie płacisz? Zapomnij o kredycie

Nawet ponad 400 tys. złotych są winni samorządom lokatorzy mieszkań komunalnych ze Śląska. Coraz ...

Pionierskie operacje ratują dzieci

Dwie skomplikowane i nowatorskie operacje wykonali lekarze ze szpitala w Szczecinie Zdrojach, który specjalizuje ...

Kuszenie orientalnego szofera

Miejskie autobusy i tramwaje coraz częściej prowadzą Ukraińcy. Samorządowi przewoźnicy chcą zatrudniać coraz więcej ...

Polskie miasta przed tramwajowym boomem

Warszawa rozstrzygnęła wart 1,9 mld zł przetarg na dostawę 213 niskopodłogowych tramwajów. Będą potrzebne ...

Odrzucenie oferty musi mieć określone podstawy

Nieprecyzyjnie sformułowanych zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie należy interpretować na niekorzyść wykonawcy – ...