Zielona Góra inwestuje w centrum przesiadkowe

Firma Skanska wybuduje centrum przesiadkowe w Zielonej Górze. Wartość zamówienia to prawie 20 mln zł. Podpisano już umowę między MZK a wykonawcą. Prace mają się skończyć w 2018 r.

Publikacja: 04.05.2017 21:30

Nowoczesny obiekt centrum przesiadkowego będzie połączony z dworcem kolejowym.

Nowoczesny obiekt centrum przesiadkowego będzie połączony z dworcem kolejowym.

Foto: materiały prasowe

W ramach nowego węzła powstanie m.in. sześć stanowisk do obsługi autobusów przegubowych (po trzy w każdą ze stron), cztery stanowiska postojowe dla pojazdów elektrycznych przeznaczone do szybkiego ładowania akumulatorów oraz plac manewrowy. Zaplanowano także wydzielony parking dla rowerów. W centralnej części placu przesiadkowego powstaną centrum obsługi klienta oraz zaplecze socjalne dla kierowców i pracowników MZK. Budynek przeznaczony do obsługi pasażerów pomieści trzy kasy biletowe, informację i poczekalnię. Drugi obiekt powstanie w południowo-wschodniej części placu. Znajdą się w nim: poczekalnia, toalety i część socjalna dla kierowców. Dla wygody podróżnych węzeł zostanie połączony z peronem kolejowym. Powstanie też zadaszona kładka połączona z ciągiem pieszym na wiadukcie. Inwestycja obejmie też przebudowę układu drogowego. Powstaną parkingi dla samochodów przy hali dworca PKP na ponad 100 miejsc.

– Inwestycja jest częścią realizowanego projektu „Zintegrowany system bezemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze”. Centrum przesiadkowe będzie zadaszone i połączone z dworcem kolejowym. Chcemy, by z pociągu do autobusu dało się przejść „suchą stopą” – mówi Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry.

Cały projekt ma kosztować ok. 250 mln zł i w 75 proc. zostanie sfinansowany z funduszy unijnych i krajowych z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”.

– Cieszymy się, że będzie nowe miejsce do obsługi pasażerów. I to jest najważniejsze. Bardzo byśmy chcieli, aby liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej wzrosła – komentuje Barbara Langner, dyrektor MZK w Zielonej Górze.

Inwestycje planują też PKP Polskie Linie Kolejowe. Na stacji kolejowej w Zielonej Górze pasażerowie mogą już korzystać z nowych, wygodnych peronów, wyposażonych w system informacji pasażerskiej, windy, oświetlenie i monitoring. Wyremontowane zostało przejście podziemne między peronami nr 1 i nr 2. W tunelu pojawiła się pochylnia dla rowerzystów oraz dwie windy, które ułatwią podróżowanie niepełnosprawnym i osobom z wózkami dziecięcymi.

Dzięki porozumieniu PKP Polskich Linii Kolejowych i miasta Zielona Góra modernizacja peronów to tylko jeden z elementów wspólnych inwestycji. Kolejnym będzie przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Stefana Batorego, który obecnie jest wąskim gardłem dla transportu miejskiego. Nowy obiekt będzie szerszy, zyska także nowe, wygodniejsze przejścia dla pieszych.

Druga ze wspólnych inwestycji to przedłużenie tunelu dla pieszych o 25 m, do ul. Towarowej. Dzięki tym pracom podróżni zyskają wygodne i komfortowe przejście pod torami, a mieszkańcy bezpieczny łącznik z drugą stroną miasta. Planowana jest także budowa nowego, pełnego zadaszenia peronów. Realizacja tych przedsięwzięć pozwoli na pełną integrację transportu kolejowego z miejskim transportem publicznym.

Przebudowa wiaduktu, przedłużenie tunelu i budowa zadaszenia rozpoczną się w 2017 r. Łączny koszt wszystkich inwestycji wyniesie 22 mln zł.

W ramach nowego węzła powstanie m.in. sześć stanowisk do obsługi autobusów przegubowych (po trzy w każdą ze stron), cztery stanowiska postojowe dla pojazdów elektrycznych przeznaczone do szybkiego ładowania akumulatorów oraz plac manewrowy. Zaplanowano także wydzielony parking dla rowerów. W centralnej części placu przesiadkowego powstaną centrum obsługi klienta oraz zaplecze socjalne dla kierowców i pracowników MZK. Budynek przeznaczony do obsługi pasażerów pomieści trzy kasy biletowe, informację i poczekalnię. Drugi obiekt powstanie w południowo-wschodniej części placu. Znajdą się w nim: poczekalnia, toalety i część socjalna dla kierowców. Dla wygody podróżnych węzeł zostanie połączony z peronem kolejowym. Powstanie też zadaszona kładka połączona z ciągiem pieszym na wiadukcie. Inwestycja obejmie też przebudowę układu drogowego. Powstaną parkingi dla samochodów przy hali dworca PKP na ponad 100 miejsc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej