W stolicy regionu będzie więcej tramwajów

Komunikacja szynowa wróciła na ulice Olsztyna po ponad 50-ciu latach przerwy.
materiały prasowe

Do 2019 roku kosztem ponad 200 mln zł w Olsztynie ma o 7,5 km zostać rozbudowana sieć tramwajowa.

Obecnie taka komunikacja łączy Śródmieście z południowymi dzielnicami, miasta. W pierwszej kolejności tramwaje dotrą na Pieczewo. Władze Olsztyna po trwającej pięć dekad przerwie kładą teraz mocny nacisk na tramwaje. Rok temu ruszyły pierwsze składy, a w planach jest rozbudowa sieci.

Olsztyn wraca do tramwajowej tradycji. Budowę pierwszej linii, która miała łączyć centrum miasta z Dworcem Głównym rozpoczęto już w 1905 roku, a oddano do użytko już dwa lata później. Powstała też trasa drugiej linii, z 1-go maja na Jakubowo. W kolejnych latach były one rozbudowane. Tak było też po drugiej wojnie światowej.

Jednak 51 lat temu zapadła decyzja o ich likwidacji. Na pół wieku pojazdy na szynach zniknęły z ulic stolicy regionu. O przywróceniu takiej komunikacji mówiło się od wielu lat, ale w 2011 r. pomysł nabrał już realnego kształtu.

Budowa nowej sieci została zakończona na przełomie października i listopada 2015 r., a pierwsze składy na linii numer 1 wyruszyły na miasto 19 grudnia. Kilka dni później uruchomiono linię numer 2 i 3.

– Linia tramwajowa liczy ok. 22 km pojedynczego toru. Kursują nią linie łączące Jaroty z dworcem, Jaroty ze Starym Miastem oraz dworzec z kampusem uniwersyteckim w Kortowie – wylicza Patryk Pulikowski z Biura Komunikacji i Dialogu Obywatelskiego ratusza.

Z danych Urzędu Miasta wynika, że w dzień powszedni z połączeń korzysta ok. 19 tys. pasażerów. – To była inwestycja ze wszech miar dobra. Poza najnowocześniejszym w Polsce, komfortowym, bezpiecznym i szybkim środkiem transportu mieszkańcy zyskali szereg udogodnień jak biletomaty, informację przystankową – tłumaczy Patryk Pulikowski. Zauważa, że przebudowane zostały też kilometry podziemnych, często bardzo wiekowych, sieci, znaczna część Śródmieścia została odzyskana na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, a kierowcy zyskali wyremontowane lub wybudowane od nowa drogi.

Olsztyn chce iść za ciosem i planuje rozbudowę sieci. – Miasta nie są z gumy i nie da się budować więcej dróg, a poza tym, jak wynika z doświadczeń i badań, poszerzane arterie i tak w krótkim czasie się zapychają – tłumaczy olsztyński urzędnik. Dodaje, że pomysł na rozbudowę komunikacji publicznej wynika ze strategicznych planów Olsztyna, zwłaszcza ze „Strategii Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego w Olsztynie do 2027 roku”, a także konieczności rozwoju transportu.

Urzędnicy zapowiadają, że inwestycja tramwajowa, która będzie realizowana od następnego roku, będzie liczyć ok. 7,5 km podwójnego toru, czyli łącznie 15 km torowisk. Ma ona łączyć południowe osiedla ze Śródmieściem i dworcem kolejowym. Będzie wiodła trasą Pieczewo–Nagórki–Kormoran–Śródmieście.

– Zakończenie zaplanowano na 2019 rok – mówi Patryk Pulikowski. Dodaje, że koszt rozbudowy to ok. 210 mln zł, a znaczna część środków ma pochodzić z dofinansowania unijnego. Rozbudowa ma polegać na połączeniu Jarot i Pieczewa z fabryką Michelin oraz z węzłem przesiadkowym przy dworcu PKS i PKP. Poza tym rozbudowana i odpowiednio wyposażona ma być zajezdnia tramwajowa.

Władze miasta myślą o rozbudowie komunikacji zbiorowej w północnych częściach miasta. – Na razie to jeszcze melodia przyszłości. Nie jest powiedziane, czy powstaną tam tramwaje, czy komunikacja autobusowa. Najpierw chcemy przygotować robocze studium komunikacyjne, a dopiero gdy będzie gotowe wrócić do konsultacji społecznych, które zostały przerwane – zapowiada Patryk Pulikowski. To jednak inwestycje planowane po 2020 r.

Mogą Ci się również spodobać

Magazyn energii powstanie na poczcie

Wspólne badania i budowa instalacji fotowoltaicznych na terenie sortowni Poczty Polskiej w Lublinie – będą ...

Biznes i nauka muszą się polubić

Bez dobrej współpracy przedsiębiorców z uczelniami nie da się budować nowoczesnej gospodarki. Na szczęście ...

Wolność zaczęła się w Szczecinie

Piknik rodzinny, koncert legend polskiego rocka, spotkania z młodzieżą w ramach „Europejskiego maratonu wolności”, ...

Są pieniądze na walkę ze smogiem

Po dwóch latach starań województwo zachodniopomorskie wprowadza swój własny program antysmogowy. Prawie 40 mln ...

Przedsiębiorcy wypromują region

Aż 30 firm wejdzie do finału konkursu „Twój biznes pod banderą sukcesu”. Oceniać je ...

Obniżka PIT: miasta tną inwestycje

Samorządom znacząco spadną dochody z powodu obniżenia stawki podatku PIT czy wprowadzenia ulgi dla ...