Droga S6 wciąż w zawieszeniu

Trasa S6 należy do najważniejszych dróg północnej Polski.
Rzeczpospolita/Beata Kitowska

Budowy trasy domagają się samorządy północnej Polski po tym, jak rząd Beaty Szydło odłożył inwestycję.

W woj. pomorskim wielka mobilizacja. Wszystko przez decyzję Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o opóźnieniu w budowie drogi S6, łączącej Szczecin z Trójmiastem. Chodzi o jej połowę, tj. trasę pomiędzy Koszalinem a Gdańskiem. Aktywną kampanię prowadzi przede wszystkim marszałek województwa pomorskiego, który złożył do premier Beaty Szydło apel w sprawie drogi dołączając do niego 15 tys. podpisów. Wcześniej uchwałę w sprawie drogi podjął sejmik województwa.

„Potrzebę rozwiązania problemu wykluczenia transportowego ziemi słupskiej i całego obszaru Pomorza Środkowego podnosiły najważniejsze osoby w państwie, w tym w czasie kampanii wyborczych aktualny Prezydent RP Andrzej Duda i Pani Premier Beata Szydło. Samorządy terytorialne Pomorza wielokrotnie wskazywały, że brak drogi ekspresowej łączącej subregion słupski z Trójmiastem jest najpoważniejszą bariera rozwojową Pomorza Środkowego” – napisali radni sejmiku w przyjętej uchwale.

Co ciekawe treść uchwały przyjęto jednomyślnie. Za jej przyjęciem głosowali także radni PiS.

W sprawie S6 głos zabrały też władze Gdańska i Słupska. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska i Robert Biedroń, prezydent Słupska podpisali memorandum o zacieśnieniu współpracy pomiędzy miastami, do której realizacji niezbędna jest jednak droga.

– To najważniejsza inwestycja drogowa na jaką czekamy, bez niej nie będzie rozwoju Słupska, ani całego regionu – mówi Robert Biedroń.

Także inne samorządy pomorskiego włączyły się w akcję na rzecz drogi. Na Facebooku działa profil „Tak dla S6″ , który zgromadził już 4600 fanów.

S6 to droga łącząca Szczecin z Trójmiastem zapisana i przyjęta do realizacji jeszcze przez rząd Ewy Kopacz w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023. To jedna z najważniejszych arterii na północy kraju, komunikacyjny krwiobieg wybrzeża. Rządowy program zakłada jej budowę na długości 328,6 km. Dzisiaj zgodnie z planem idą tylko prace pomiędzy Szczecinem, a Koszalinem, na trasie o długości 140 km. Na wszystkie jej odcinki zostały już podpisane umowy z wykonawcami w formule „projektuj i buduj”. Poszczególne fragmenty mają być oddawane stopniowo w 2018 i 2019 roku. Łączna wartość podpisanych umów przekracza 3 mld zł.

Opóźnienie dotyczy tylko część pomorskiej, gdzie umowy z wykonawcami miały być podpisywane w tym roku. Niedawno rząd ogłosił jednak, że opóźnia rozstrzyganie przetargów i podpisywanie umów. Powód – brak finansowania. Cały krajowy program budowy dróg i autostrad wyceniono bowiem na ponad 200 mld zł, a w budżecie na ten cel zapisano 107 mld zł.

– Ministerstwo Infrastruktury z determinacją dąży do stworzenia spójnego systemu dróg szybkiego ruchu, w którym dostrzegana jest także istotna rola drogi ekspresowej S6 Koszalin – Trójmiasto – poinformowano „Rz” w biurze prasowym MIB. – Chcielibyśmy, aby nowo wybudowana sieć dróg ekspresowych i autostrad odpowiadała na najpilniejsze potrzeby inwestycyjne i wyznaczone cele strategiczne kraju. Z uwagi na ograniczenia finansowe nie ma jednak możliwości jednoczesnej realizacji wszystkich priorytetów ujętych w programie w pełnym zakresie. Na tym etapie realizacji PBDK jest za wcześnie na określenie szczegółowego harmonogramu budowy tej inwestycji – napisali w odpowiedzi do „Rz” urzędnicy ministerstwa.

Nowe terminy rząd ma podać do końca tego roku. Wiadomo jednak, że rozstrzygnięcie przetargów i rozpoczęcie budowy drugiej połowy S6 powinno się odbyć, zanim wygaśnie ważność tzw. Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach. Na 13 zaplanowanych odcinków pierwszym trzem kończą się w 2020 roku, a kolejnym w 2021.

Do akcji w sprawie pomorskiej części S6 włączył się też Sejmik Zachodniopomorski, przyjmując uchwałę z apelem o S6 i S11, drogę łączącą Kołobrzeg i Katowice. Nie było jednak jednomyślności jak na Pomorzu. Radni PiS wstrzymali się od głosu.

Mogą Ci się również spodobać

Wiek nie ma znaczenia. Młodzi i seniorzy podbijają rynek franczyzowy

Historia pokazuje, że każdy wiek jest dobry by rozpocząć własną działalność gospodarczą. Ludzie młodzi ...

Znak pojawił się niespodziewanie 

Stała zmiana organizacji ruchu polegająca na zakazie ruchu ciężkich pojazdów wymagała rozważenia racji mieszkańców, ...

Współczesne państwo musi być zdecentralizowane

Najwięcej usług publicznych powinno być zarządzanych przez samorząd. To nie ulega wątpliwości  – mówi ...

Zespół klasztorny w Czerwińsku

Znów jestem z miasta

1 stycznia 2020 r. na mapie Polski zagoszczą cztery miasta. Nie można o nich ...

Autonomiczne remedium na problemy miast

Korki, brak miejsc parkingowych, smog, zagrożenie na drogach oraz kosztowny transport – odpowiedzią na ...

4 czerwca znów powieje wiatr od morza

Chcemy, by Polska była znowu praworządna i demokratyczna – mówi prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski.