Będzie kara, bo nie można było wypożyczyć roweru

Za zwłokę w uruchomieniu w tym sezonie części miejskich rowerów Bike_S Szczecin domaga się pieniędzy od dostawcy systemu.

Publikacja: 22.06.2017 23:30

System rowerów miejskich w Szczecinie ruszył w sierpniu 2014 r.

System rowerów miejskich w Szczecinie ruszył w sierpniu 2014 r.

Foto: shutterstock

System miejskich rowerów został uruchomiony 21 sierpnia 2014 r. Początkowo składał się z 33 stacji i 360 rowerów. Pierwszy etap powstał w ramach Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2014.

– Bike_S od początku cieszył się dużą liczbą wypożyczeń i stał się czołową bezobsługową wypożyczalnią rowerów w Polsce – mówi Wojciech Jachim ze szczecińskiej spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne (NiOL), operatora systemu. Dodaje, że kolejne lata przyniosły rozwój systemu o pojedyncze stacje.

Drugi etap systemu miejskich rowerów w części dotyczącej Prawobrzeża (29 stacji) został sfinansowany z budżetu miasta. Obecnie w mieście są 84 stacje i 724 rowery. Od ubiegłego roku dostawcą elementów systemu (stacji, rowerów, oprogramowania) jest firma Nextbike Polska, a pierwsze rowery montowała firma BikeU.

W tym roku pojawiły się problemy z jego uruchomieniem w części miasta. System powinien być dostępny dla mieszkańców i turystów od 1 marca, a na lewobrzeżu z powodu niesprawnego systemu informatycznego nie można było wypożyczyć roweru przez pierwsze dwa tygodnie. – Kiedy rozpoczynaliśmy sezon, okazało się jednak, że nie działają 34 stare stacje, które instalowała jeszcze firma BikeU. „Zawieszenie” trwało dziesięć dni. 11 kwietnia system znów był czynny w 100 proc., ale stare stacje miały menu w języku angielskim, a do jakości ich funkcjonowania nadal były zastrzeżenia. Ostatecznie firma Nextbike Polska uporała się z tym 28 kwietnia – opowiada Wojciech Jachim. Przyznaje, że na razie NiOL nie ma oficjalnego raportu od Nextbike Polska w sprawie przyczyn awarii.

Miasto wystąpiło jednak do firmy z wnioskiem o zapłacenie kary umownej „w związku z awarią oprogramowania do kompleksowej obsługi systemu Bike_S”. Wysokość kary ustalono na poziomie 139,5 tys. zł. – Kwota ta wynika z umowy między miastem a wykonawcą, w której ustalono, że za każdą godzinę niesprawności systemu wykonawca zapłaci 100 zł – tłumaczy Wojciech Jachim. Nextbike Polska jeszcze nie zapłacił kary ani oficjalnie nie ustosunkował się do wezwania miasta w sprawie zapłaty. – System działa, my czekamy na odpowiedź – dodaje rzecznik NiOL. Marek Pogorzelski, rzecznik Nextbike Polska, przyznaje, że szczeciński rower Bike_S jest o tyle specyficzny, że to pierwszy w Polsce system, który łączy rozwiązania techniczne dwóch firm – tej, która uruchomiła system w 2014 r., i Nextbike Polska, która w ubiegłym roku system rozbudowała i unowocześniła. – Rozbudowany system działał od sierpnia do końca sezonu 2016 bez zarzutu.

Utrudnienia na początku tego sezonu dotyczyły samoczynnego wyłączenia się stacji w starej części systemu Bike_S – tłumaczy Pogorzelski. Podkreśla, że po usunięciu tego problemu system działał prawidłowo, choć menu w terminalu było dostępne jedynie w języku angielskim, ale ten problem również udało się rozwiązać. – Stało się tak dzięki współpracy wykonawcy systemu, firmy Nextbike Polska, z jego operatorem, spółką Nieruchomości i Opłaty Lokalne. W tej chwili trwają rozmowy na temat wysokości i formy zadośćuczynienia – mówi Pogorzelski. Nie zdradza, czy Szczecin jest pierwszym miastem w Polsce, które nałożyło kary na firmę, czy też były wcześniej takie przypadki i gdzie. – Nie udzielamy takich informacji – powiedział nam tylko Marek Pogorzelski. Wojciech Jachim z kolei zdradza, że spółka NiOL naliczyła już wcześniej karę umowną firmie BikeU za opóźnienie w uruchomieniu I etapu Bike_S. Miał on bowiem ruszyć 4 sierpnia 2014 r., a w rzeczywistości stało się to 21 sierpnia 2014 r.. – BikeU zaakceptował karę umowną w wysokości 35 tys. zł. Ustalono, że jej rozliczenie nastąpi w formie bezgotówkowej poprzez dostarczenie części zamiennych (do stacji i rowerów), aplikacji mobilnej, a także poprzez integrację systemu z płatnościami PayU – wyjaśnia Wojciech Jachim.

System miejskich rowerów został uruchomiony 21 sierpnia 2014 r. Początkowo składał się z 33 stacji i 360 rowerów. Pierwszy etap powstał w ramach Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2014.

– Bike_S od początku cieszył się dużą liczbą wypożyczeń i stał się czołową bezobsługową wypożyczalnią rowerów w Polsce – mówi Wojciech Jachim ze szczecińskiej spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne (NiOL), operatora systemu. Dodaje, że kolejne lata przyniosły rozwój systemu o pojedyncze stacje.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej