Będzie kara, bo nie można było wypożyczyć roweru

System rowerów miejskich w Szczecinie ruszył w sierpniu 2014 r.
shutterstock

Za zwłokę w uruchomieniu w tym sezonie części miejskich rowerów Bike_S Szczecin domaga się pieniędzy od dostawcy systemu.

System miejskich rowerów został uruchomiony 21 sierpnia 2014 r. Początkowo składał się z 33 stacji i 360 rowerów. Pierwszy etap powstał w ramach Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2014.

– Bike_S od początku cieszył się dużą liczbą wypożyczeń i stał się czołową bezobsługową wypożyczalnią rowerów w Polsce – mówi Wojciech Jachim ze szczecińskiej spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne (NiOL), operatora systemu. Dodaje, że kolejne lata przyniosły rozwój systemu o pojedyncze stacje.

Drugi etap systemu miejskich rowerów w części dotyczącej Prawobrzeża (29 stacji) został sfinansowany z budżetu miasta. Obecnie w mieście są 84 stacje i 724 rowery. Od ubiegłego roku dostawcą elementów systemu (stacji, rowerów, oprogramowania) jest firma Nextbike Polska, a pierwsze rowery montowała firma BikeU.

W tym roku pojawiły się problemy z jego uruchomieniem w części miasta. System powinien być dostępny dla mieszkańców i turystów od 1 marca, a na lewobrzeżu z powodu niesprawnego systemu informatycznego nie można było wypożyczyć roweru przez pierwsze dwa tygodnie. – Kiedy rozpoczynaliśmy sezon, okazało się jednak, że nie działają 34 stare stacje, które instalowała jeszcze firma BikeU. „Zawieszenie” trwało dziesięć dni. 11 kwietnia system znów był czynny w 100 proc., ale stare stacje miały menu w języku angielskim, a do jakości ich funkcjonowania nadal były zastrzeżenia. Ostatecznie firma Nextbike Polska uporała się z tym 28 kwietnia – opowiada Wojciech Jachim. Przyznaje, że na razie NiOL nie ma oficjalnego raportu od Nextbike Polska w sprawie przyczyn awarii.

Miasto wystąpiło jednak do firmy z wnioskiem o zapłacenie kary umownej „w związku z awarią oprogramowania do kompleksowej obsługi systemu Bike_S”. Wysokość kary ustalono na poziomie 139,5 tys. zł. – Kwota ta wynika z umowy między miastem a wykonawcą, w której ustalono, że za każdą godzinę niesprawności systemu wykonawca zapłaci 100 zł – tłumaczy Wojciech Jachim. Nextbike Polska jeszcze nie zapłacił kary ani oficjalnie nie ustosunkował się do wezwania miasta w sprawie zapłaty. – System działa, my czekamy na odpowiedź – dodaje rzecznik NiOL. Marek Pogorzelski, rzecznik Nextbike Polska, przyznaje, że szczeciński rower Bike_S jest o tyle specyficzny, że to pierwszy w Polsce system, który łączy rozwiązania techniczne dwóch firm – tej, która uruchomiła system w 2014 r., i Nextbike Polska, która w ubiegłym roku system rozbudowała i unowocześniła. – Rozbudowany system działał od sierpnia do końca sezonu 2016 bez zarzutu.

Utrudnienia na początku tego sezonu dotyczyły samoczynnego wyłączenia się stacji w starej części systemu Bike_S – tłumaczy Pogorzelski. Podkreśla, że po usunięciu tego problemu system działał prawidłowo, choć menu w terminalu było dostępne jedynie w języku angielskim, ale ten problem również udało się rozwiązać. – Stało się tak dzięki współpracy wykonawcy systemu, firmy Nextbike Polska, z jego operatorem, spółką Nieruchomości i Opłaty Lokalne. W tej chwili trwają rozmowy na temat wysokości i formy zadośćuczynienia – mówi Pogorzelski. Nie zdradza, czy Szczecin jest pierwszym miastem w Polsce, które nałożyło kary na firmę, czy też były wcześniej takie przypadki i gdzie. – Nie udzielamy takich informacji – powiedział nam tylko Marek Pogorzelski. Wojciech Jachim z kolei zdradza, że spółka NiOL naliczyła już wcześniej karę umowną firmie BikeU za opóźnienie w uruchomieniu I etapu Bike_S. Miał on bowiem ruszyć 4 sierpnia 2014 r., a w rzeczywistości stało się to 21 sierpnia 2014 r.. – BikeU zaakceptował karę umowną w wysokości 35 tys. zł. Ustalono, że jej rozliczenie nastąpi w formie bezgotówkowej poprzez dostarczenie części zamiennych (do stacji i rowerów), aplikacji mobilnej, a także poprzez integrację systemu z płatnościami PayU – wyjaśnia Wojciech Jachim.

Mogą Ci się również spodobać

Ograniczenie emisji spalin jest możliwe

Kierowcy, którzy ominą korki, stosując się do zaleceń nadzorującej ruch sztucznej inteligencji, dostają punkty, ...

Polityczna wojna psuje wspólnotę

Samorządy to fundament demokracji i rozwoju, centralistyczne podejście rządu i nadmierne ich upartyjnienie może ...

Stolica pierwsza stawia na e-parkowanie

Precyzyjnie przygotowana elektroniczna mapa ma ułatwić życie kierowcom.

Stacja Stadion Narodowy została uruchomiona w marcu 2015 roku

Transport zbiorowy zyskuje na popularności

Ogromne inwestycje w komunikację miejską przynoszą efekty. Rośnie standard podróży autobusami czy tramwajami, więc ...

Nowoczesne zabiegi w historycznej sali operacyjnej

W sali, w której prof. Zbigniew Religa przeprowadził pierwszy w Polsce przeszczep serca, wszczepiane ...

Śmieci pod czujnym okiem gminy

Władze samorządowe będą musiały same określić zasady kontroli segregacji odpadów. Wcześniej planował to zrobić ...