Bursztyn zabłyśnie

Bursztyn potrzebuje zmiany wizerunkowej.
Rzeczpospolita, Beata Kitowska

Już 28 czerwca Gdańsk będzie świętował drugą edycję Światowego Dnia Bursztynu.

W tym roku odbywać się to będzie w dość nowatorski sposób, ponieważ ponad 150 par będzie przy tej okazji świętować bursztynowe gody. To nic innego jak 44. rocznica zawarcia małżeństwa, a pamiątkowa gala odbędzie się w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina. Wszystkie pary otrzymają specjalne dyplomy i bursztynowe upominki.

Święto bursztynu ustanowiła Światowa Rada Bursztynu, a Gdańsk od wielu lat robi najwięcej dla promocji tego kamienia, symbolu basenu Morza Bałtyckiego. Jak podkreślają władze miasta, sercem światowej stolicy jest Muzeum Bursztynu, które w ciągu 11 lat stało się jedną z najważniejszych atrakcji turystycznych Gdańska. W 2016 roku odwiedziła je rekordowa liczba 99 tys. osób.

Promocja tego kamienia ma też bardziej wymierny i biznesowy charakter. Ważne miejsce zajmują w niej targi Amberif i Ambermart, na które co roku przyjeżdża 7 tys. kupców z 56 krajów.

– Targi rozwijają się znakomicie, a w ostatnich latach zyskały możliwość ekspozycji oferty swoich wystawców w nowoczesnym centrum wystawienniczo-kongresowym Amber Expo – mówi Robert Pytlos, koordynator ds. bursztynu w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. – Ogromne znaczenie dla promocji Gdańska ma także odbywająca się przy okazji Amberifu Gala Mody i Bursztynu Amber Look, na której prezentowane są najnowsze kolekcje biżuterii i ubrań – dodaje.

Polska jest największym na świecie producentem biżuterii z wykorzystaniem tego kamienia. Co więcej, jest też czołowym eksporterem takich produktów, przez lata bursztynową biżuterię kupowali głównie Amerykanie i Europejczycy, teraz największymi odbiorcami są Chiny oraz kraje Bliskiego Wschodu.

Gdańsk stara się promować bursztyn także za granicą. Przebojem była wystawa „Baltic amber. Tradition and innovation”, pokazywana podczas Expo 2015 w Mediolanie, którą obejrzało 1,7 mln osób.

O ile sprzedaż eksportowa biżuterii z tym kamieniem trzyma się nieźle, o tyle producenci mają problem ze zmianą postrzegania bursztynu w Polsce. Wciąż wielu osobom kojarzy się z produktami z bardzo konserwatywnym designem. Dlatego w promocji bursztynu coraz częściej wykorzystywana jest biżuteria bardzo nowoczesna, co może do niego przekonać zwolenników najnowszych trendów w jubilerstwie.

Przy okazji imprezy w Europejskim Centrum Solidarności zostanie zaprezentowana już druga wystawa bursztynowa pod tytułem „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja”. Obejmie kilkaset prac, wśród nich wiele zauważonych podczas największych na świecie targów Amberif i Ambermart oraz w międzynarodowych konkursach wzorniczych.

Na 400 mkw. znajdzie się sześć tematycznych ujęć pokazujących możliwości tkwiące w bursztynie w wydaniu naturalnym i nowoczesnym.

Mogą Ci się również spodobać

Lepszy własny program niż „Czyste powietrze”

Choć sztandarowy program rządu Mateusza Morawieckiego przeszedł pewne zmiany, samorządy wątpią, czy przełoży się ...

Zaświadczenie to nie prosty druczek

Do końca tego roku nie uda się wydać wszystkim właścicielom lokali dokumentów potwierdzających uwłaszczenie.

Unijne dotacje dla branży stoczniowej

Po raz pierwszy w historii udało się zdobyć wsparcie w ramach regionalnego programu operacyjnego ...

Spacerem do parku

Oslo jest w tym roku Zieloną Stolicą Europy, czyli laureatem nagrody przyznawanej od dziesięciu ...

Przetargi: wolna ręka tylko w nagłych sytuacjach

Odstąpienie od umowy to nie jest okoliczność uzasadniająca użycie szybkiego trybu wyłonienia nowego wykonawcy. ...

Szansa dla aktywnych

Plac zabaw, zlot historycznych pojazdów militarnych czy też szkolenia z udzielania pierwszej pomocy przez ...