Ile przejedziesz, tyle zapłacisz

Od września łódzkie MPK będzie testować nowy system opłat za przejazd.
Fotorzepa, Seba Glapiński

Na dwóch łódzkich liniach tramwajowych zostanie wprowadzony testowo nowy system biletowy. Pasażerowie będą mogli płacić w nich kartą lub smartfonem za liczbę faktycznie przejechanych przystanków.

Łódź wprowadza eksperymentalnie rozwiązanie w komunikacji miejskiej. Od września pasażerowie będą mogli płacić nie za czas, ale za liczbę przejechanych przystanków. – Nie będą musieli się martwić czasem straconym w korkach czy potrzebnym na przesiadki, jak to jest w przypadku biletów czasowych – opowiada Sebastian Grochala, rzecznik łódzkiego MPK. Dodaje, że uruchomienie pilotażu wprowadzi dodatkową możliwość zakupu biletów. Pozostałe formy nadal będą obowiązywały, więc jeśli ktoś będzie wolał kupić bilet czasowy w biletomacie czy za pomocą operatora mobilnego bądź zwyczajnie w kiosku, nadal będzie miał taką możliwość. – Jeśli pomysł się sprawdzi i dobrze ocenią go łodzianie oraz turyści, to w przyszłym roku wprowadzimy go na stałe – zapowiada rzecznik.

Pilotaż nowego systemu sprzedaży biletów będzie możliwy dzięki współpracy MPK z firmami MasterCard oraz Mennica, które przygotowały rozwiązania techniczne i zagwarantowały środki. – My udostępniamy pojazdy, partnerzy finansują stworzenie systemu, zakup i montaż niezbędnego wyposażenia oraz zapewniają bezpieczeństwo tego rozwiązania z punktu widzenia użytkowników – tłumaczy Sebastian Grochala.

Pilotaż zaczyna się 16 września i będzie prowadzony w 22 tramwajach typu Pesa Swing obsługujących linie 10A i 10B. Do zakupu biletu potrzebna będzie karta zbliżeniowa bądź telefon komórkowy z opcją płatności NFC. – Pasażer, wchodząc do pojazdu, wybierze, ile przystanków chce przejechać, i za to zapłaci – opowiada rzecznik MPK. Podkreśla, że nie trzeba zakładać dodatkowego konta ani przelewać środków.

Urządzenie nie będzie drukować biletów, a kontrolerzy sprawdzą, czy za przejazd zapłacono, po przyłożeniu karty płatniczej bądź smartfona do specjalnego czytnika.

Znane są już ceny za ten rodzaj biletów. Przejazd pierwszego przystanku będzie kosztował złotówkę (połowę bilet ulgowy), od drugiego do siódmego – po 20 groszy, za każdy od 13. do 20. przystanku po 10 groszy, od 21. do 30. po 6 groszy za każdy przejechany przystanek. Testy nowego systemu potrwają od sześciu miesięcy do roku.

Mogą Ci się również spodobać

Podwójne przeszczepy

115 przeszczepów wykonano w tym roku w Samodzielnym Publicznym Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Szczecinie. ...

Konieczność wizji lokalnej ogranicza konkurencję

Gmina nie może uzależniać udziału w przetargu od sprawdzenia przez wykonawców zamówienia przyszłego miejsca ...

Bogatynia to wyjątkowa miejscowość

Wydawałoby się, że w dużej mierze jest ona uzależniona od kopalni węgla brunatnego oraz ...

Miliardy płyną do regionów

Fundusze unijne wsparły samorządowe inwestycje, ale to niejedyna korzyść z europejskiej integracji. Dołączenie naszego ...

Prognoza będzie krótsza

Dokument, który pomaga w wieloletnim planowaniu gospodarki finansowej samorządów terytorialnych, ma mieć o 20 ...

Trzeba odpartyjnić samorząd

Po 17 latach prezydentury zdecydowałem, że będę startował do Senatu – mówi Wadim Tyszkiewicz, ...