Trasy dla aut są bezpieczniejsze, a pociągi szybsze

Na Dolnym Śląsku podróżuje się sprawniej. Przybyło bezkolizyjnych, szybkich dróg, wydłużają się zmodernizowane odcinki linii kolejowych.

Publikacja: 23.06.2016 23:00

W tym roku Polski Linie Kolejowe przeznaczą na inwestycje na Dolnym Śląsku 200 mln zł.

W tym roku Polski Linie Kolejowe przeznaczą na inwestycje na Dolnym Śląsku 200 mln zł.

Foto: materiały prasowe

Jedną z najważniejszych ukończonych inwestycji jest droga ekspresowa S8, która radykalnie skróciła czas przejazdu pomiędzy Wrocławiem a Łodzią i Warszawą. Wcześniej oddano Autostradową Obwodnicę Wrocławia (A8), która odciążyła główne arterie miasta. O jej znaczeniu świadczy fakt, że według ubiegłorocznego Generalnego Pomiaru Ruchu, średnie dobowe natężenie korzystających z niej pojazdów zbliża się do 60 tys. na dobę. Poprawiły się także warunki ruchu tranzytowego. A8 komunikuje autostradę A4 z Portem Lotniczym we Wrocławiu, a także z trasami wylotowymi z miasta w stronę Warszawy i Poznania oraz południa regionu. W sumie w latach 2008-2015 w infrastrukturę drogową Dolnego Śląska zainwestowano ponad 6,3 mld zł. Prócz S8 i A8 wybudowany został jeszcze 51-kilometrowy odcinek autostrady A4 Zgorzelec-Krzyżowa oraz obwodnica Tyńca Małego.

Obecnie w regionie realizowane są trzy duże inwestycje drogowe: – To budowa tras ekspresowych S5 i S3 oraz obwodnicy Kłodzka – mówi Jan Krynicki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Trasa S5 połączy Dolny Śląsk z północną częścią Polski, a autostradę A4 z autostradą A2. Natomiast S3 poprowadzi od portów morskich Świnoujście-Szczecin na południe do granicy z Czechami, gdzie ma połączyć się z autostradą D11 w kierunku Pragi.

Szybko rozwija się także dolnośląska infrastruktura kolejowa. Tylko w 2016 roku należąca do PKP spółka Polskie Linie Kolejowe (PLK) przeznaczyła na realizacje 24 projektów inwestycyjnych przeszło 200 mln zł. Prace mają objąć 31 kilometrów torów, 38 obiektów inżynieryjnych, 20 przejazdów kolejowo-drogowych. Do tego dojdzie modernizacja sieci trakcyjnej oraz wymiana rozjazdów.

– W ostatnich latach PLK zrealizowała na Dolnym Śląsku inwestycje za ponad 2 mld zł – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki. Najważniejsze przedsięwzięcia to zmodernizowanie linii Wrocław–Poznań na odcinku od Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego, która pochłonęła 1,3 mld zł oraz poprawa stanu linii pomiędzy Wrocławiem, Wałbrzychem i Jelenią Górą kosztująca ponad 400 mln zł. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego wykonano prace modernizacyjne na trasie Kłodzko-Kudowa Zdrój (koszt robót wyniósł 61,7 mln zł), oraz Jelenia Góra-Szklarska Poręba (28,1 mln zł).

Zrealizowane inwestycje poprawiły standard obsługi podróżnych. Na linii poznańskiej od Żmigrodu do Wrocławia zmodernizowane zostały wszystkie przystanki i stacje. Przystanki (ale tylko wybrane) objęto modernizacją także na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry. W samym Wrocławiu zaczęła się budowa nowych – Grabiszyn i Różanka. PLK przygotowuje się już do budowy kolejnych przystanków: we Wrocławiu, Wałbrzychu i Jeleniej Górze. Dzięki nowoczesnym urządzeniom sterowania poprawia się bezpieczeństwo. Na odcinku Legnica-Węgliniec-Bielawa Dolna oraz pomiędzy Legnicą a Wrocławiem i Opolem montowane są systemy łączności ERTMS mające usprawnić zarządzanie ruchem pociągów.

Dla podróżnych najważniejszym efektem zrealizowanych inwestycji jest skrócenie czasu podróży. Przykładowo na razie z Wrocławia do Opola pociąg jedzie 38 minut w porównaniu do godziny przed modernizacja trasy. O pół godziny skróciła się podróż pomiędzy Wrocławiem a Katowicami, do 3 godzin i 40 minut zredukowano czas przejazdu z Wrocławia do Warszawy, na co wcześniej trzeba było przeznaczyć od 5 do 6 godzin. Blisko o połowę krócej trwa teraz przejazd pomiędzy Wrocławiem i Rawiczem, a także pomiędzy Wrocławiem i Jelenią Górą.

Jedną z najważniejszych ukończonych inwestycji jest droga ekspresowa S8, która radykalnie skróciła czas przejazdu pomiędzy Wrocławiem a Łodzią i Warszawą. Wcześniej oddano Autostradową Obwodnicę Wrocławia (A8), która odciążyła główne arterie miasta. O jej znaczeniu świadczy fakt, że według ubiegłorocznego Generalnego Pomiaru Ruchu, średnie dobowe natężenie korzystających z niej pojazdów zbliża się do 60 tys. na dobę. Poprawiły się także warunki ruchu tranzytowego. A8 komunikuje autostradę A4 z Portem Lotniczym we Wrocławiu, a także z trasami wylotowymi z miasta w stronę Warszawy i Poznania oraz południa regionu. W sumie w latach 2008-2015 w infrastrukturę drogową Dolnego Śląska zainwestowano ponad 6,3 mld zł. Prócz S8 i A8 wybudowany został jeszcze 51-kilometrowy odcinek autostrady A4 Zgorzelec-Krzyżowa oraz obwodnica Tyńca Małego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej