Będzie nowy przetarg związany z pogłębieniem ostatniego odcinka drogi wodnej prowadzącej do portu w Elblągu. Poinformował o tym w piątek wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. – Poprzedni nie został unieważniony przez to, że ktoś wpadł na pomysł rezygnacji z tej inwestycji, tylko przez fakt, że nadesłane oferty nie spełniały założeń budżetowych i konieczna była ich zmiana. Teraz będzie on rozstrzygany w tzw. trybie unijnym – wyjaśnił w serwisie X. Jak podkreślił, przekop Mierzei Wiślanej, na który do tej pory wydano ponad 2 mld zł, ma wreszcie stać się użyteczny. Obecnie korzystają z niego głównie żaglówki.
Pogłębienie przekopu przez Mierzeję Wiślaną ma zwiększyć znaczenie portu w Elblągu
Pogłębienie blisko 900-metrowego odcinka rzeki Elbląg to warunek, by do elbląskiego portu mogły wpływać większe statki towarowe. Poprzedni przetarg na sporządzenie dokumentacji dotyczącej zakresu i przebiegu prac budowlanych został unieważniony przez inwestora – Urząd Morski w Gdyni. Powodem miało być ogłoszenie postępowania w niewłaściwym publikatorze, a także wątpliwości co do oszacowania kosztów przedsięwzięcia.
Spodziewany termin publikacji ogłoszenia o przetargu to poniedziałek 10 lutego. Urząd podkreśla jednak, że unieważnienie i ponowne uruchomienie przetargu nie zagrożą opóźnieniami w inwestycji. – W sytuacji, w której odpowiedź rynku jednoznacznie wskazała na konieczność publikacji ogłoszenia w publikatorze unijnym, a nie krajowym, unieważnienie postępowania było optymalnym działaniem, zapewniającym sprawność i efektywność realizacji oraz wydatkowanie środków publicznych w sposób zgodny z przepisami prawa – wyjaśniono w komunikacie.
Czytaj więcej
Prokuratura Regionalna w Gdańsku wszczęła śledztwo w sprawie byłego ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka G. Sprawa dotyczy przekopu Mierzei Wiślanej.
Ostatni przebudowywany fragment toru wodnego prowadzącego do portu ma mieć 36 m szerokości i 5 m głębokości na odcinku od oczyszczalni ścieków do rozwidlenia rzeki i Kanału Jagiellońskiego oraz do mostu Unii Europejskiej. Konieczna jest też budowa obrotnicy dla statków, która powstanie na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego. Będzie mieć 160 m średnicy.