Prawie o jedną dziesiątą (9,5 proc.) zwiększyła się w 2023 r. liczba wydatków turystów w największych miastach dokonywanych kartą w porównaniu z sytuacją sprzed sześciu lat. Unia Metropolii Polskich wspólnie z Mastercard sprawdziła w ciekawy sposób, jak zwiększa się ruch turystyczny (rodzimy i zagraniczny) w 12 dużych miastach – członkach UMP. Mastercard przygotował raport na podstawie danych transakcyjnych, analizując wydatki nierezydentów (gości) w: Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu. Skupiono się na strukturze i zmianach wydatków osób pochodzących spoza tych miast. Porównano wydatki z ośmiu miesięcy zeszłego roku z tymi sprzed pandemii, bo z 2019 r. – Wzrost ten świadczy o rosnącym znaczeniu turystyki oraz podróży biznesowych dla lokalnych gospodarek. Odwiedzający z zagranicy stanowią znaczącą część wszystkich nierezydentów, a ich wydatki w niektórych miastach odpowiadają za jedną czwartą łącznych wydatków nierezydentów – relacjonuje Rafał Szczepkowski z UMM.