Rusza nowy sezon rowerów miejskich. Jakie zmiany nas czekają?

W tym roku pojawi się znacznie więcej rowerów czwartej generacji: lepszych, znacznie łatwiejszych w obsłudze.

Publikacja: 17.03.2024 21:20

Metrorower pozwoli na podróżowanie po 31 gminach GZM

Metrorower pozwoli na podróżowanie po 31 gminach GZM

Foto: mat. pras.

Już 25 lutego największy w Polsce i jeden z największych w Europie systemów roweru miejskiego ruszył w aglomeracji katowickiej. Metrorower pozwoli na podróżowanie po 31 gminach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na początek wystartował w ośmiu miastach: Katowicach, Sosnowcu, Tychach, Gliwicach, Zabrzu, Chorzowie, Siemianowicach Śląskich i w Czeladzi. System docelowo składał się będzie z 7000 rowerów. – To najnowszy model SmartBike 2.0, lżejszy, zwinniejszy, dynamiczniejszy i wygodniejszy niż dotychczasowe rowery – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. Kolejne miasta dołączą do Metroroweru w drugiej połowie roku. W tej grupie znajdzie się Bytom, Ruda Śląska, Dabrowa Górnicza, Mysłowice, Piekary Śląskie oraz Świętochłowice.

Z początkiem marca wystartował 13. sezon warszawskiego roweru miejskiego Veturilo. System liczy dziś 3281 rowerów – w tym 300 elektrycznych i 30 tandemów. Ceny za wypożyczenie pozostały bez zmian, pierwsze 20 minut jest za darmo. – Popularność Veturilo wzrasta, jest tak duża jak przed pandemią, a jestem przekonany, że będzie jeszcze większa, bo to bardzo tani i bardzo sensowny środek poruszania się po mieście – powiedział na inauguracji sezonu prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Warszawa: Veturilo kompatybilne z systemami miejskich rowerów w podwarszawskich miejscowościach

W nowym sezonie Veturilo będzie kompatybilne z innymi systemami miejskich rowerów z podwarszawskich miejscowości: KołoMarek w Markach, Otwockim Rowerem Miejskim, Piaseczyńskim Rowerem Miejskim oraz Pruszkowskim Rowerem Miejskim. Dzięki temu rowery Veturilo można zostawiać na stacjach tamtejszych systemów i odwrotnie.

Czytaj więcej

Znowu pożyczamy rowery, bo jazda autem jest za droga

Od ostatniej soboty funkcjonuje rower miejski w Kielcach, który w ubiegłym sezonie cieszył się dużym powodzeniem – rowery wypożyczano 144 tys. razy. Teraz miasto przygotowało 300 jednośladów dostępnych w 58 stacjach: 255 rowerów tradycyjnych, 30 elektryków, dziesięć jednośladów typu cargo i pięć tandemów. W czasie zimowej przerwy ponad 20 stacji zostało przeniesionych kawałek dalej od poprzedniej lokalizacji. – Na prośbę mieszkańców czy rowerzystów, ponieważ znajdowały się na parkingach albo w mało wygodnych czy bezpiecznych miejscach – tłumaczył Przemysław Chmiel, dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kielcach.

Od tego roku samorządom będzie łatwiej budować drogi rowerowe na terenie nieczynnych linii kolejowych

Lubelski Rower Miejski – choć na pół gwizdka – działa od 4 marca. Po okresie zimowym udostępniono 100 rowerów w dziesięciu najbardziej popularnych stacjach na terenie miasta. Natomiast pełna funkcjonalność systemu pojawi się dopiero w najbliższy czwartek, 21 marca. Użytkownicy będą mieli do dyspozycji 625 rowerów, w tym 15 dla dzieci, rozlokowanych na 131 stacjach. – W minionym sezonie odnotowaliśmy duże zainteresowanie korzystaniem z tej formy podróży po mieście. Wpływ na to miało z pewnością zintegrowanie oferty z komunikacją miejską – powiedział Artur Szymczyk, wiceprezydent Lublina odpowiedzialny za inwestycje i rozwój. W 2023 r. rowery wypożyczono 153,6 tys. razy, liczba użytkowników sięgnęła 21,4 tys.

Przed Wielkanocą ruszy rower miejski w Jastrzębiu. System JASkółka będzie dostępny od 28 marca. Na użytkowników będą czekać 104 rowery, z których 15 zostanie doposażonych w foteliki dla dzieci. Nie zmienią się stawki za wypożyczenie: pierwsze 20 minut jest darmowe, każda następna minuta kosztuje 3 grosze. Rozwija się infrastruktura. Miasto wybudowało w ostatnich latach nowe trasy, najbardziej znaczącą jest Żelazny Szlak Rowerowy.

Z kolei w Łodzi rowery miejskie pojawią się 2 kwietnia. Nextbike z nową umową na obsługę systemu wartą 7,5 mln zł ma zapewnić 1200 jednośladów w 120 miejscach.

Mazowsze buduje 2 100 km dróg rowerowych

Samorządy ogłaszają także plany na dalszą perspektywę. W piątek Rada Warszawy wpisała do Wieloletniej Prognozy Finansowej środki na przebudowę ul. Puławskiej od Dolnej do Rakowieckiej, na którym to odcinku powstanie bezpieczna droga dla rowerów, oddzielona zarówno od samochodów, jak i pieszych. Zarazem w znowelizowanej prognozie finansowej znalazły się pieniądze na inne inwestycje dla rowerzystów. Zrealizowane zostaną ostatnie etapy rowerowej Trasy Łazienkowskiej, czyli budowa brakującego odcinka pomiędzy Agrykolą a ul. Czerniakowską. Są też pieniądze na budowę kładki pieszo-rowerowej nad Portem Czerniakowskim.

Na całym Mazowszu ma powstać 2100 km nowych dróg rowerowych. Pierwsze dwie umowy dotyczące przygotowania koncepcji 550 km obejmują trasy łączące Warszawę z województwami: łódzkim, podlaskim, warmińsko-mazurskim oraz świętokrzyskim.

Szybkie trasy rowerowe powstaną w wielu regionach: Velostrady buduje GZM, budowę kilku ekostrad zaplanował Gdańsk. Od tego roku samorządom będzie łatwiej budować drogi rowerowe na terenie nieczynnych linii kolejowych. Na początku stycznia porozumienie ramowe o współpracy w tej kwestii podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ze Związkiem Województw Rzeczpospolitej Polskiej. Ma ona usprawnić tego rodzaju inwestycje, a tym samym promować ekologię i zdrowy tryb życia.

Już 25 lutego największy w Polsce i jeden z największych w Europie systemów roweru miejskiego ruszył w aglomeracji katowickiej. Metrorower pozwoli na podróżowanie po 31 gminach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na początek wystartował w ośmiu miastach: Katowicach, Sosnowcu, Tychach, Gliwicach, Zabrzu, Chorzowie, Siemianowicach Śląskich i w Czeladzi. System docelowo składał się będzie z 7000 rowerów. – To najnowszy model SmartBike 2.0, lżejszy, zwinniejszy, dynamiczniejszy i wygodniejszy niż dotychczasowe rowery – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. Kolejne miasta dołączą do Metroroweru w drugiej połowie roku. W tej grupie znajdzie się Bytom, Ruda Śląska, Dabrowa Górnicza, Mysłowice, Piekary Śląskie oraz Świętochłowice.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Wybory samorządowe 2024. Niektórzy kandydaci w II turze walczyli tylko ze sobą
Z regionów
Smart City: Jakie są wyzwania dla rozwoju technologicznego miast
Z regionów
Wójt, który wygrał wybory jednym głosem: U nas każdy głos się liczy
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Koniec z wieloletnimi prezydentami i burmistrzami
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Ilu posłów zostanie prezydentami?