Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) właśnie otwarła oferty w przetargu na wykonanie dokumentacji przedsięwzięcia. Zgłosiło się dziewięć firm. Jak podaje serwis InfoRail, w budżecie inwestora zmieściły się oferty: konsorcjum którego liderem jest warszawska firma Fonon (11,9 mln zł), spółka Multiconsult Polska (12 mln zł) i krakowska spółka CE Project Group (15,2 mln zł). Prace projektowe mają ruszyć w tym roku. Budowa – w drugiej połowie dekady.
Choć mieszkańcy Jastrzębia Zdroju wsiądą w swoim mieście do pociągu dopiero za kilka lat, kluczowe kroki przybliżające ich do tego celu zostały już wykonane. Pierwszym było podpisanie umowy na odtworzenie połączenia kolejowego pomiędzy Jastrzębiem a Katowicami, co nastąpiło w listopadzie ubiegłego roku. Drugim – zamówienie projektu. Przy tym otwarcie ofert na dokumentację miało miejsce dokładnie 22 lata po wyjeździe z miasta ostatniego pociągu w dniu 18 lutego 2001 roku.
Jastrzębie-Zdrój jest największym miastem w Polsce pozbawionym dostępu do kolei. Dzięki odbudowie linii kolejowej mieszkańcy zyskają szybkie i wygodne połączenie z Katowicami. Czas podróży między tymi miastami wyniesie około 72 minuty. W ramach projektu wartego 475 mln zł wybudowana zostanie nowa jednotorowa linia o długości ok. 20 km na odcinkach: Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze. Trasa zostanie zelektryfikowana, a pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h.
Powstaną nowe przystanki: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia i Orzesze Zawada. Wszystkie będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, a perony zostaną przystosowane do obsługi niepełnosprawnych.
W województwie śląskim będzie realizowana największa w kraju liczba projektów w ramach Kolei Plus – 7 inwestycji na 34 planowane w 11 województwach. Obok budowy linii do Jastrzębia Zdroju, realizowanych będzie jeszcze sześć projektów. Najdroższym jest dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem, warta ok. 460 mln zł. Przewiduje budowę 20 km toru i sieci trakcyjnej i nowych przystanków w Mikołowie. Kolejny projekt za 140 mln zł zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Katowicami Ligotą a Tychami. Mieszkańcom południowych dzielnic Katowic polepszy dostęp do pociągów, a czas przejazdu na trasie Katowice – Tychy nie przekroczy pół godziny.