Aktualizacja: 22.11.2024 01:20 Publikacja: 22.01.2023 21:03
Foto: Adobe Stock
Coraz większa liczba autobusów elektrycznych wykorzystywanych w miejskiej komunikacji stała się w ostatnich kilku latach najbardziej widocznym elementem polskiej elektromobilności. Teraz jednak udział elektrobusów we flotach miejskich spółek przewozowych zaczął hamować. Nie dość, że do zakupów tego rodzaju pojazdów zniechęca samorządy wysoka cena energii, to jeszcze pojawiają się utrudnienia z rozwojem infrastruktury ładowania, m.in. przez utrudnienia w podłączaniu ładowarek poza terenem zajezdni.
Przykładem jest Warszawa, gdzie liczba elektrycznych autobusów jest największa w kraju – ok. 160 sztuk. Ale oddana w połowie stycznia nowa pętla autobusowa przy ulicy Ostroroga, z której miały korzystać elektryki, przyjmuje tylko diesle. Jak podaje branżowy serwis Infobus, zamontowane tam ładowarki elektryczne nie działają, bo nie zostały dopuszczone do użytkowania.
Od 1 stycznia 2025 roku wzrosną ceny biletów w Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Sanoku. W marcu wzrosną ceny w Toruniu, od maja w Szczecinie, a od września mają zmienić się stawki za przejazdy autobusami i tramwajami w Poznaniu.
Kielce wprowadzają "muzyczne przystanki". Obok zapowiedzi słownych słychać będzie odgłosy pociągów, ptaków czy... kibiców Korony. Podobne rozwiązania już wcześniej ruszyły w innych miastach.
Warszawski Wilanów ma wreszcie połączenie tramwajowe z centrum miasta. Uruchomiona we wtorek trasa jest najdłuższym od kilkudziesięciu lat odcinkiem sieci tramwajowej w stolicy.
Już za kilka dni rozpocznie się budowa kolejnego odcinka tunelu tramwajowego przy Dworcu Zachodnim w Warszawie, dlatego w nocy z 18 na 19 października zmieni się organizacja ruchu w tej części Alej Jerozolimskich. Podobnych inwestycji nie brakuje też w innych miastach.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Miasta położone w bezpośrednim sąsiedztwie kolei dużych prędkości (KDP) nie zostaną od niej odcięte - deklaruje spółka CPK.
Rośnie zadłużenie miast, a uzależniony od rządowych dopłat rynek autobusów elektrycznych jest bardzo niestabilny, co zniechęca firmy przewozowe do inwestycji w tego rodzaju tabor.
Francuskie Biuro Badania Katastrof w Ruchu Lądowym BEA-TT ujawniło w raporcie przyczynę pożaru dwóch elektrycznych autobusów w Paryżu. Będą zmiany w przepisach homologacyjnych.
Chińczycy szybko przejmują europejski rynek autobusów miejskich, lokalni producenci domagają się równych zasad konkurencji i ochrony rynku.
Kultowe autobusy piętrowe brytyjskiej stolicy wkrótce będą elektryczne. Chińska firma BYD dostarczy odpowiednie modele z akumulatorami o pojemności XXL.
Działające w Polsce spółki zdobyły mocną pozycję wśród dostawców akumulatorów dla autobusów. Mają nadzieję na inne branże, ale groźnymi konkurentami mogą być Chińczycy.
W marcu 2024 r. miejskie spółki przewozowe kupiły 30 elektrobusów, co przekłada się na 114-procentowy wzrost w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku.
Podpoznański producent przygotowuje aż trzy nowe generacje autobusów, które ukażą się w najbliższych latach. Już gotowe są nowe napędy elektryczne.
Autobusy elektryczne niezbyt dobrze sprawdzają się w niskich temperaturach. Tej zimy problemów z eksploatacją pojazdów doświadczyły praktycznie wszystkie miasta, które je posiadają.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas