Miejskie autobusy znowu zaczęły jechać z prądem

Rejestracje elektrycznych autobusów wreszcie zaczęły rosnąć: w maju pojawiło się 30 pojazdów, wobec 9 rok temu. Wynik liczony od stycznia też się poprawił.

Publikacja: 25.06.2025 18:57

Najwięcej autobusów elektrycznych jeździ po Warszawie. W połowie maja stolica miała 191 takich pojaz

Najwięcej autobusów elektrycznych jeździ po Warszawie. W połowie maja stolica miała 191 takich pojazdów

Foto: adobestock

Miejska komunikacja powraca na elektryczną ścieżkę – znowu zaczyna rosnąć liczba wprowadzanych do ruchu elektrycznych autobusów. Po słabym roku 2024, gdy do przewoźników (głównie miejskich) trafiło 205 elektrobusów, co w porównaniu z rokiem poprzednim oznacza spadek o 43 proc., oraz kiepskich pierwszych czterech miesiącach 2025 r., w których rejestracje zmalały r./r. o 18 proc., maj przyniósł wyczekiwane odbicie.

Jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w ubiegłym miesiącu liczba rejestrowanych elektrycznych autobusów wreszcie się zwiększyła: zarejestrowano 30 sztuk, wobec 9 przed rokiem. – Skumulowany wynik obecnego roku też jest nieco lepszy niż ten z poprzedniego – komentuje Jakub Faryś, prezes PZPM. W rezultacie na koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1574 szt., w tym 1481 pojazdów w pełni elektrycznych oraz 93 wodorowych.

Przybywa zamówień

Obecny miesiąc zapowiada kolejne zakupy planowane przez samorządowych przewoźników. W połowie czerwca przetarg na dziesięć elektrobusów ogłosił powiat miński, Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ponowiły przetarg na 50 elektrobusów, z kolei sześć elektrobusów wraz z trzema ładowarkami chce zamówić Świnoujście. Miesiąc na złożenie ofert mają producenci biorący udział w przetargu na sześć elektrycznych autobusów ogłoszony przez Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach, w perspektywie planowany jest zakup kolejnych 20 takich pojazdów.

Czytaj więcej

Wodorowe Nesobusy będą wozić krakowian. Inwestycja w 100 proc. sfinansowana z KPO

– Jeśli wszystkie działania zakończą się sukcesem, po ulicach Kielc w najbliższych latach będzie jeździć łącznie 49 elektrobusów, co radykalnie zmieni krajobraz transportu publicznego w tym mieście – komentuje branżowy serwis InfoBus.

Z kolei Zielona Góra, która należy do grona liderów w elektryfikacji miejskiego transportu publicznego, podpisała umowę na trzy elektryczne minibusy: będą obsługiwać trudno dostępne osiedla, gdzie standardowe autobusy miejskie nie mogą wjechać ze względu na ciasne ulice. W planach miasta są dalsze inwestycje w zeroemisyjny transport: zakupy stacji ładowania i autobusów przegubowych.

Pod koniec pierwszego kwartału przetarg na 42 elektrobusy oraz 25 ładowarek ogłosiła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która wcześniej opublikowała postępowanie na 31 autobusów elektrycznych. Jeszcze w lutym trzecie już postępowanie przetargowe na autobusy elektryczne ogłosiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Krakowski przewoźnik, który ma już ponad 120 elektrobusów, w pierwszym tygodniu czerwca podpisał umowę z Solarisem na dostawę dziesięciu elektrobusów przegubowych. Na wybór dostawcy czterech elektrycznych autobusów czekają mieszkańcy Radomska, z kolei w ubiegłym miesiącu dostawcę dziesięciu elektrobusów wybrały władze Gorzowa Wielkopolskiego.

Samorządy przymierzają się do kolejnych zamówień, bo ubiegłoroczna nowelizacja ustawy o elektromobilności nałożyła na gminy powyżej 100 tys. mieszkańców obowiązek nabywania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych na potrzeby komunikacji miejskiej. Celem ma być ograniczenie emisji zanieczyszczeń i poprawa jakości powietrza w polskich miastach, a także wsparcie rozwoju odnawialnych źródeł energii oraz infrastruktury ładowania.

Warszawa liderem

W połowie maja 2025 r. największą liczbę autobusów elektrycznych miała Warszawa – 191 pojazdów. Na drugim miejscu znalazł się Kraków (121), następnie Poznań (83, w tym 25 wodorowych), Zielona Góra (69), Jaworzno (44) oraz GZM, której liczba 91 elektrobusów rozkłada się na cztery miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne: w Katowicach, Sosnowcu, Gliwicach i w Świerklańcu. W ujęciu regionalnym liderem okazało się województwo mazowieckie, gdzie przed miesiącem jeździło 250 autobusów elektrycznych. 113 kursowało w śląskim, 112 w Małopolsce, 104 w Wielkopolsce, a 68 elektrobusów miało w maju województwo lubelskie.

Elektryfikacja transportu autobusowego przyspiesza w całej Europie. Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA pokazują, że w I kwartale 2025 r. liczba elektrycznych autobusów w UE wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o połowę, a ich udział w rynku zwiększył się z 13 do niemal 20 proc. Obecnie w rejestracjach elektrobusów liderami są Francja, Niemcy oraz Hiszpania. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polska, rozwijają się pod tym względem wolniej. – Barierą są nie tylko wyższe koszty inwestycji, ale mniejszy dostęp do infrastruktury i finansowania – leasingów, dotacji czy projektów regionalnych – komentuje InfoBus.

Czytaj więcej

Radni zdecydowali. Strefa Czystego Transportu w Krakowie powstanie w 2026 roku

Dla miast elektryfikacja transportu to wciąż problem finansowy: autobus zeroemisyjny jest średnio o 290 proc. droższy od spalinowego, o 130 proc. droższy od gazowego i 76 proc. droższy od hybrydowego. Samorządowcom brakuje gwarancji pewności środków na sfinansowanie wyśrubowanych celów zakupowych w perspektywie kilku najbliższych lat. Zwłaszcza że praktycznie żaden samorząd nie kupuje bezemisyjnych autobusów miejskich za własne pieniądze; takie inwestycje są prawie zawsze realizowane ze wsparciem zewnętrznym.

Na zlecenie Komisji Europejskiej przygotowana została analiza „Market Readiness Analysis”, dotycząca prognozowanego tempa rozwoju zeroemisyjnych pojazdów ciężkich oraz przeznaczonej dla nich infrastruktury w Europie do 2030 roku. W ciągu najbliższych pięciu lat przybędzie 108 tys. autobusów i autokarów o zerowej emisji, zwłaszcza elektrycznych. Na unijnym rynku dostępnych jest już 59 modeli elektrobusów, niektóre z zasięgiem do 700 km, a najbardziej rozwinięty jest segment elektrycznych autobusów miejskich. W przypadku autobusów wodorowych oferta ograniczona jest tylko do 15 modeli.

Miejska komunikacja powraca na elektryczną ścieżkę – znowu zaczyna rosnąć liczba wprowadzanych do ruchu elektrycznych autobusów. Po słabym roku 2024, gdy do przewoźników (głównie miejskich) trafiło 205 elektrobusów, co w porównaniu z rokiem poprzednim oznacza spadek o 43 proc., oraz kiepskich pierwszych czterech miesiącach 2025 r., w których rejestracje zmalały r./r. o 18 proc., maj przyniósł wyczekiwane odbicie.

Jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w ubiegłym miesiącu liczba rejestrowanych elektrycznych autobusów wreszcie się zwiększyła: zarejestrowano 30 sztuk, wobec 9 przed rokiem. – Skumulowany wynik obecnego roku też jest nieco lepszy niż ten z poprzedniego – komentuje Jakub Faryś, prezes PZPM. W rezultacie na koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1574 szt., w tym 1481 pojazdów w pełni elektrycznych oraz 93 wodorowych.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Wodorowe Nesobusy będą wozić krakowian. Inwestycja w 100 proc. sfinansowana z KPO
Transport
Podwaliny pod drugą strefę czystego transportu w Polsce położone. Co dalej?
Transport
Radni zdecydowali. Strefa Czystego Transportu w Krakowie powstanie w 2026 roku
Transport
W wakacje część pociągów będzie już jechać szybciej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Transport
Samorządowe koleje biją rekordy frekwencji i kupują nowe pociągi